تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

انتقاد صادق لاریجانی از گسترش علوم انسانی

صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی، با انتقاد از گسترش علوم انسانی و به ویژه رشته‌های روان‌شناسی و جامعه‌شناسی در ایران، این علوم را ناهماهنگ و ناهم‌خوان با قرآن و پیش‌فرض‌های دینی اسلام دانست.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، وی که در مراسم اختتامیه مسابقات بین‌المللی قرآن سخن می‌گفت اظهار داشت: «مسلماً قرآن حقایقی دارد که اگر بر کوه نازل شود کوه خاضع و خاشع می‌شود و مرده‌ها به سخن در می‌آیند. اگر کسی به این معارف دست پیدا کند این امور برای او میسر می‌شود.» و در ادامه افزود: «قرآن را نمی‌شود با معارف جدید تعبیر کرد.»


صادق لاریجانی

وی در ادامه گفت:
«چه معنی دارد در کشور خود تئوری‌هایی در باب روان‌شناسی و جامعه‌شناسی ترویج کنیم که بر پیش‌فرض‌هایی استوار است که به هیچ وجه با پیش‌فرض‌های دینی ما هماهنگی و هم‌خوانی ندارد؟»

آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی، در شهریور ماه سال ۱۳۸۸ رشته‌های علوم انسانی را باعث گسترش تردید در دین دانست و از آن انتقاد کرد. وی آموزش این علوم را از ریشه‌های پدید آمدن جنبش سبز و حرکت‌های اعتراضی علیه خود دانست.

پس از آن کامران دانشجو، وزیر علوم جمهوری اسلامی، اعلام کرد که دو میلیون و ۲۰۰ هزار دانشجوی علوم انسانی در دانشگاه‌های ایران مشغول تحصیل هستند و وزارت علوم به ۲۲ هزار استاد معتقد به مبانی اسلامی نیاز دارد. وی در فراخوانی از «استادان و متفکران اسلامی» خواست برای تدریس در دانشگاه‌ها، خود را به وزارت علوم معرفی کنند.

«چه معنی دارد در کشور خود تئوری‌هایی در باب روان‌شناسی و جامعه‌شناسی ترویج کنیم که با پیش‌فرض‌های دینی ما هماهنگی و هم‌خوانی ندارد؟»

وزیر علوم، در فرصت‌های گوناگون، بارها هشدار داده‌است که «استادان و دانشجویان غیر هم‌سو با نظام و ولایت فقیه را از بدنه خارج خواهیم کرد.» آقای دانشجو پیش از این در مراسم تودیع و معارفه رئیس سازمان سنجش کشور گفت که دانشگاه‌های ایران، به استادانی که جهان‌بینی اسلامی را قبول ندارند، نیازی ندارد و آن‌ها باید در جای دیگری مشغول شوند.

وی با انتقاد شدید از استادان «سکولار» اظهار داشت که دانشگاهیان ایران، «همراه ولایت و مردم و انقلاب» بوده و آماده «شهادتند.»

از سوی دیگر، محمد خاتمی، رئیس مرکز گفت‌وگوی تمدن‌ها، ۱۹ اردیبهشت امسال در دیدار با جمعی از دانشگاهیان، فرهنگیان و فعالان دانشجویی اظهار داشت:‌ «راه‌کار ما نفی مطلق علوم انسانی و علوم جدید و برخورد با کسانی که صاحب تخصص در این حوزه‌ها هستند نیست، بلکه آنها هم باید بتوانند مسائل را مطرح کنند تا به فکر منسجم و پخته مناسبی برسیم.»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

حاج صادق لاری جانی: دانشگاهیان ایران، «همراه ولایت و مردم و انقلاب» بوده و آماده «شهادتند.»! حاج آقا، چرا از خودت مایه نمی گذاری!؟ امت شهید پرور اسلامی، آمادگی خود را برای شهادت شما موجودات عقب افتاده و فاسد اعلان می دارد. در ضمن، پیش‌ فرض‌ های دینی هم مال خودتان، زیرا با موازین حقوق شهروندی و بشری هیچگونه هماهنگی و هم‌خوانی ندارد؟»
مٌرده سخنگو،

-- Mordeh Sokhango ، Jul 16, 2010

آره والله ! جامعه دجالان و دزدان دیگر به شناسایی احتیاج ندارد. نه علم اقتصاد به درد ایران میخوره و نه علوم سیاسی و نه انسانی اما غلط نکنم زیست شناسی مناسب است تا بتوان به همه دنیا حلقه گمشده داروین را حی و حاضر در راس قوه مجریه ایران نشان داد.

-- ستاره ت ، Jul 16, 2010

اقای لاریجانی حتما فراموش کرده اند که برادرشان رییس موسسه فیزیک نظری است و یکی از زیر مجموعه های این موسسه هم مرکز مطالعات مغز و علوم شناختی است.

-- --- ، Jul 16, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)