تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

آمریکا: انفجارها محکوم است، ایران: آمریکا متهم است

علاالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خواهان پاسخگویی آمریکا در مورد انفجار روز گذشته زاهدان شد.

وی به خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران (ایرنا)، گفت: «این رویدادها محصول حمایت‌هایی است که سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و انگلیس از گروهک‌های تروریستی در منطقه خاورمیانه انجام می‌دهند.»

در پی دو بمب‌گذاری انتحاری در مسجد جامع شیعیان شهر زاهدان، مرکز استان سیستان و بلوچستان، شب گذشته، پنج‌شنبه ۲۷ تن کشته و در حدود ۳۰۰ نفر دیگر زخمی شدند.

از سوی دیگر هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، طی بیانیه‌ای انفجارهای شب گذشته در شهر زاهدان را «با قاطعیت» محکوم کرد.


انتقال جنازه یکی از عاملان حمله انتحاری

خانم کلینتون در این بیانیه با ابراز همدری با خانواده‌های کشته‌شدگان و مجروحان افزود: «ما هم‌چنین خواستار آنیم تا عاملان این حمله هولناک به سزای اعمالشان برسند.»

در بخشی از این بیانیه آمده‌است: «این انفجار و حملات اخیری که در اوگاندا، پاکستان، افغانستان، عراق و الجزایر انجام شده، نیاز به همکاری جامعه جهانی را برای مبارزه با گروه‌های تروریستی که جان مردم بی‌گناه را تهدید می‌کنند، برجسته کرده‌است.»

بنا به گزارش خبرگزاری فرانسه، کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز امروز جمعه بمب‌گذاری‌های زاهدان را به‌شدت محکوم کرد و این عمل را ناجوانمردانه نامید.

گروه جندالله «مسئولیت این انفجارها را پذیرفته» و می‌گوید که دو بمب‌گذار انتحاری در حسینه زاهدان از اعضای این گروه بودند. جندالله این دو عضو را «نوجوانانی به نام‌های محمد ریگی و مجاهد عبدالباسط» اعلام کرده‌است.

گروه جندالله در منطقه بلوچستان، واقع در مرز ایران و پاکستان فعالیت می‌کند و تاکنون حملاتی را علیه تأسیسات نظامی و مقامات ایران در داخل این کشور انجام داده‌ است.

اسماعیل کوثری، نایب رئیس دوم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‎وگو با ایرنا برخی کشورهای منطقه را به فراهم کردن سرمایه عملیات‌های تروریستی در ایران متهم کرد.

وی همچنین اظهار داشت که آمریکا، انگلیس و اسرائیل در «پشت پرده» حادثه زاهدان هستند.

نایب رئیس دوم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، برخی کشورهای منطقه را به فراهم کردن سرمایه عملیات‌های تروریستی در ایران متهم کرد

محمدرضا نقدی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین نیز امروز جمعه در جمع نیروهای بسیج عوامل این حادثه را «نه شیعه دانست و نه سنی» و آمریکا، انگلیس و اسرائیل را به دست داشتن در این انفجارها متهم کرد. وی افزود: «آن‌ها می‌خواهند احساسات شیعه و سنی را برانگیزند تا دست به اقدام علیه یکدیگر بزنند.»

به گزارش رسانه‌های داخلی ایران این انفجار در مسجدی که شماری از شیعیان به مناسبت سوم شعبان، زادروز حسین بن علی، از امامان شیعه و برای بزرگ‌داشت روز پاسدار گرد هم آمده‌بودند، رخ داده‌است.

استعفای نماینده زاهدان در مجلس
به گزارش رسانه‌های خبری حسینعلی شهریاری، نماینده زاهدان در مجلس شورای اسلامی در اعتراض به آنچه ناتوانی مسئولان در «حفظ امنیت جان و مال مردم» عنوان کرده، استعفا داد.

وی در نامه‌ای به علی لاریجانی، رئیس مجلس گفت که «برای تأمین امنیت و احقاق حقوق شهروندی مردم زاهدان» از سمتش کناره‌گیری کرده است.

پیمان فروزش، نماینده دیگر زاهدان و عباسعلی نورا، نماینده زابل در مجلس نیز اعلام کرده‌اند در صورت عدم تامین امنیت استان سیستان و بلوچستان استعفا خواهند داد.

به گفته غلام‌رضا معصومی، رئیس فوریت‌های پزشکی ایران، ۲۷ نفر در جریان این حادثه جان خود را از دست داده‌اند و دست‌کم ۳۰۶ نفر زخمی شده‌اند.

وی به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت که ۱۳۷ نفر از زخمی‌شدگان تاکنون از بیمارستان مرخص شده‌اند و وضعیت ۱۱ نفر از مجروحان وخیم است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

اگر اطلاعاتتان اینقدر قوی است که فورا امریکا را متهم می کنید پس چرا نتوانستید جلوی این حمله انتخاری را بگیرید که صدها پاسدارو بسیجی تان کشته و زخمی نشوند اینها که پاره جگرتان بودند مردم عادی کوچه و خیابان نبودند می توانستید نجاتشان بدهید؟
پس نتیجه می گیریم اطلاعاتتان صفر کله گنده است و ول معطلید حتما کنترل منطقه زاهدان را هم به دست می گیرند تا خود تهران هم تا بیخ گوشتان هم می ایند چون عوامل ریگی مار زخم خورده شدند هیچی جلودارشان نیست فقط به انتقام فکر می کنند

-- استوار3 ، Jul 16, 2010

بیچاره اون دو تا نوجوون که قربانی جهالت و تعصبات قومی و دینی شدن و با این حماقتشون 30 خانواده رو هم عزادار کردن. ریشه اینگونه مشکلات جهالته. واقعا متاسفم.

-- بدون نام ، Jul 16, 2010

سران رژیم ضحاک بدانند آنکه با د کاشت طوفان درو می‌کند. انتظار ناداشته باشید مردم بیگناه را گروه گروه به زندان بیاندازید ،بکشید ،شکنجه کنید ،آدم ربایی کنید و مردم سرزمین اشغال شده ایران همچنان آرام باشند ،صبر و تحمل و متانت هم حدودی دارد عامل جنایت خود رژیم است و بس.

-- jahan ، Jul 16, 2010

بروجردی و نقدی عراقی: خواهان پاسخگویی آمریکا در مورد انفجار زاهدان شدند! انفجار در زاهدان رخ داده است، این فاسدان از آمریکا پاسخ، طلب می کنند! اسلام مبتکر بمب‌ گذاری انتحاری بوده است، نه آمریکا. این آش مسموم، دست پخت خود شما فاسدان است که سالها برای دیگران سرو می کردید، حال برای خود شماها آماده می شود.تاًسف بار است! این نتیجه کوته فکری، بی خردی، نادانی، خشونت طلبی و تشنج گرایی است.
نایب،


-- Nayeb ، Jul 16, 2010

آمریکایی بودن و با امریکا بودن هم مثل پدیده های دیگر بر چند نوع است
۱) متحد انتخابی امریکا بودن مثل آلمان و انگلیس و ژاپن و اسرائیل و بقیه کشورهای اروپایی
۲) در مدار امریکا بودن و سیاست های خارجی را هم سو با آنها تعیین کردن مثل هند و ترکیه و ....
۳) سر سپرده امریکا بودن و حتا علیه منافع ملی خود عمل کردن برای حفظ منافع امریکا مثل عربستان و پاکستان و مصر
۴)رقیب امریکا بودن ولی علیه خط قرمز آنها عمل نکردن و همگامی با آنها به منزله کسب قدرت و ثروت مثل روسیه و چین
جایگاه ایران کجاست ؟
حاکمیت : علیه امریکا به قیمت باج دادن به ۴ دسته فوق و ضربه دیدن از ۴ دسته فوق
مخالفین : علیه امریکا به قیمت سوق دادن کشور به سمت سو استفاده کلان ۴ دسته فوق و کشاندن کشور به سمت تعارض با همه و جنگ
آیا هنوز تعجب میکنید که چرا ایران با این همه منابع سر شار و موقعیت استثنا یی در فقر و فلاکت و دیکتاتوری و بحران قرار دارد ؟
نه اشتباه نکنید همش تقصیر احمدی نژاد نیست . فقط ۵ سال گذشته و بیشتر مقصر است . ۳۱ سال است در بر همین پاشنه می چرخد
قبلا هم بهتر بود ولی اشتباهات و نقا یص فراوانی بود که به اینجا ختم شد : مصدق بی خود از راست و چپ و مذهبی نخورد
بازرگان هم همینطور . امیر کبیر و قائم مقام هم .
مشکل ما هستیم . فرهنگ ماست . مخلوطی از فرهنگ مغول و تازی و مارکسیسم روسی که در بستر فرهنگ شاهنشاهی چند هزار ساله بد جوری جا خوش کرده .

-- kholvareh ، Jul 16, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)