تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

«امیری از سی‌آی‌اِی ۵ میلیون دلار گرفته‌است»

شهرام امیری، پژوهشگری که ادعا می‌شود از سوی آمریکا ربوده شده بود، امروز پنج‌شنبه ۲۴ تیرماه وارد فرودگاه امام خمینی تهران شد.

وی پس از ورود به فرودگاه در یک نشست خبری گفت که یک «پژوهشگر ساده» است و در زمینه مسائل هسته‌ای تحقیقاتی نداشته‌ است.

در عین حال روزنامه آمریکایی واشینگتن پست، امروز پنج‌شنبه از قول مقام‌های آمریکایی نوشت که شهرام امیری «برای ارائه اطلاعات در مورد برنامه هسته‌ای ایران به آمریکا، پنج میلیون دلار از سازمان سیا دریافت کرده‌است.»

این گزارش در ادامه می‌نویسد که شهرام امیری «مجبور به بازپرداخت این مبلغ نیست اما به این خاطر که همکاری سودمند خود را با سازمان سیا به‌یکباره قطع کرده و به طور ناگهانی به ایران بازگشته احتمالاً به این پول دسترسی نخواهد داشت.»

به گزارش خبرگزاری فارس آقای امیری در نشست خبری خود افزود که هیچ ارتباطی با تأسیسات هسته‌ای نطنز و فردو نداشته‌ و طرح این مسائل «ادعاهایی» است که از سوی آمریکا و دولت‌های غربی مطرح شده‌ است.


یک شبکه تلویزیونی آمریکایی نیز چندی پیش با اعلام خبر پناهندگی آقای امیری به آمریکا، گفته بود که وی اطلاعاتی در رابطه با فعالیت‌های هسته‌ای ایران در اختیار مقامات آمریکایی گذاشته‌ است.

شهرام امیری، پژوهشگر دانشگاه صنعتی مالک اشتر وزارت دفاع خرداد ماه سال گذشته در جریان سفر حج عمره به عربستان ناپدید شده بود. مقامات وزارت امور خارجه ایران اعلام کرده بودند که وی از سوی ماموران اطلاعاتی آمریکا ربوده شده‌است.

گزارش واشینگتن پست از قول مقام‌هایی که نامشان را فاش نکرده می‌نویسد این احتمال وجود دارد که آقای امیری «به خاطر نگرانی از این‌که حکومت تهران به خانواده‌اش آسیبی بزند» به ایران بازگشته‌است.

بنا بر این گزارش یکی از مقامات آمریکایی گفته‌است که قوانین تحریم‌های مالی ایران باعث می‌شود که آقای امیری دیگر به پول خود دسترسی نداشته باشد. این مقام هم‌چنین گفته‌است:
«او رفته‌است ولی پولش نه. اطلاعات او در دست ما است و خود او در دست ایرانی‌ها.»

آقای امیری می‌گوید که ۱۴ ماه پیش در مدینه از سوی «عوامل جاسوسی آمریکا و عربستان» به مکانی نامعلوم برده شده و پس از انتقال به آمریکا تحت «شدیدترین شکنجه‌های روحی و روانی ماموران سازمان اطلاعاتی آمریکا» قرار داشته‌است.

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات متحده، سه‌شنبه هفته جاری اعلام کرده بود که شهرام امیری به میل خود به این آمریکا آمده و در این کشور زندگی آزادانه داشته‌است.

پی جی کراولی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز روز گذشته با رد اتهام ربوده شدن شهرام امیری از سوی آمریکا، به خبرنگاران توصیه کرد که نسبت به صحت سخنان شهرام امیری «تردید» داشته باشند.

آقای امیری به خبرنگاران گفت که چگونگی فرارش از دست ماموران امنیتی آمریکا و انتشار فیلم‌هایش بر روی اینترنت یک «معما» است و اسناد آن‌ها را در آینده منتشر خواهد کرد

این شهروند ایرانی با بیان اینکه تهدید به انتقال به اسرائیل شده بود، گفت که آمریکایی‌ها از وی می‌خواستند اعلام کند یک لپ‌تاپ حاوی اسناد محرمانه هسته‌ای را به آمریکا منتقل کرده‌ است.

تحت فشار قرار داشتن برای پناهندگی به آمریکا و عدم بازگشت به ایران و مصاحبه با شبکه خبری سی. ان. ان آمریکا از دیگر ادعاهای شهرام امیری در بدو ورود به ایران است.

مقامات ایران ۲۲ تیرماه جاری اعلام کردند که شهرام امیری با «فرار» از دست نیروهای امنیتی آمریکایی و «پناه» گرفتن در دفتر حافظ منافع ایران در پاکستان، خواستار بازگشت «سریع» خود به ایران شده‌ است.

آقای امیری به خبرنگاران گفت که چگونگی فرارش از دست ماموران امنیتی آمریکا و انتشار فیلم‌هایش بر روی اینترنت یک «معما» است و اسناد آن‌ها را در آینده منتشر خواهد کرد.

چندی پیش فیلمی از شهرام امیری در شماری از وب‌سایت‌ها منتشر شده بود که در آن وی اعلام کرد موفق به فرار از دست ماموران آمریکایی شده‌است و در تلاش برای بازگشت به ایران است. در همان زمان در فیلم دیگری که در اینترنت منتشر شد، وی خبر ربوده شدن خود را رد کرد و گفت که به آمریکا پناهنده شده و قصد ادامه تحصیل در این کشور را دارد.

حسن قشقاوی، معاون پارلمانی وزیر امور خارجه ایران که برای استقبال از شهرام امیری به فرودگاه رفته بود هرگونه «شایعه» در مورد مبادله شهرام امیری و سه کوهنورد آمریکایی زندانی در ایران را رد کرد.

وی گفت: «نه طرف آمریکایی این‌چنین ادعایی کرده و نه چنین چیزی واقعیت دارد. همه این‌ها سناریوهایی تبلیغاتی است که همواره مطرح می‌شود و کاملا بی‌پایه و اساس است. آینده نشان خواهد داد که چنین چیزی صحت ندارد.»

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
شهرام امیری در راه بازگشت به ایران

نظرهای خوانندگان

سلام
حرف خانم هیلاری کلینتون از همه خنده دارتره، من میخوام از این خانم بپرسم که ، اقای شهرام با کدوم ویزا و چگونه بدون برنامه ریزی قبلی ، وارد خاک آمریکا شده ، همگان میدانند که امروزه بدون ویزا وارد خاک آمریکا شدن جرم محسوب میشود.

-- محمود ، Jul 15, 2010

007

-- شون کانری ، Jul 15, 2010

من به همه چیز مشکوکم ، آیا میتوان این امکان وجود داشته باشه که جمهوری اسلامی آمریکا را با این داستان سر کار گذاشته باشه. آیا میتوان این گونه باشد که جمهوری اسلامی به آمریکا و عربستان از کانال‌های پنهانی اطلاعات ساختگی به این دو کشور داده بود ، و این دو هم از هل حلیم افتدن تو دیگ. به این معنا این که این آقا به جای شهرام امیری جا زده شده.

-- Haji ، Jul 15, 2010

محمود،
فکر نمیکنم هیچکس و هیچ چیزی مسخره تر و خنده دار تر از حرکات و حرفهای لات ولوت های ج.ا. باشه.

-- انار ساوه ، Jul 15, 2010

مقام‌های آمریکایی: شهرام امیری «برای ارائه اطلاعات در مورد برنامه هسته‌ای ایران به آمریکا، پنج میلیون دلار از سازمان سیا دریافت کرده‌است.» این حاج آقا هسته ای، ابتدا باید خانواده را خارج می کرد و بعد می رفت عربستان، تا در آنجا دزدیده شود. حال، هم دلارها را از دست داده است و هم باید بازجوهای ناب محمدی را ملاقات کند. خدا عاقبت این حاج آقای هسته ای را بخیر کند، از ما که برای ایشون کاری بر نمی آید.
پژوهشگر نادان،

-- CIA ، Jul 15, 2010

نوشته‌ی جامی بدک نیست.
http://sibestaan.malakutonline.org/archives/2010/07/post_825.shtml

-- سعید ، Jul 15, 2010

محمود:
برای کسی که تقاضای پناهندگی کند و یا جاسوس باشد احتیاجی به ویزا نیست. شما که در کیف دستی این «بوف کور» دانشمند؟؟؟ فربه مفتخور نبودید که از اوراق سفر و مدارک دیگر ایشان سر در آورید.

-- بدون نام ، Jul 15, 2010

محمود جان، برار. فکر نمیکنی اگر شهرام کماندو گروگان بود شما که سهله بابای شما هم الان خبری از ایشون نداشتتد. در عوض ایشان روزی ۴ تا ویدیو و ۳ تا البوم تولید میکرد. فکر میکنم سی‌آی‌ای رو با بغالی اشتباه گرفتی. در ضمن شما میتونی بدون هیچ مدرکی در خیلی کشورها اعلام پناهندگی کنی و بعدش هم مثل شهرام کمانده پشیمون بشی و برگردی.

-- رضا ، Jul 15, 2010

اگر جاسوس بوده باید اعدام شود

-- بدون نام ، Jul 15, 2010

چقدر این داستانهای ناشیانه را شنیدن ملال اور شده. یکموقع بود که آدم میتوانست بانها بخندد اما حالا دیگر فقط حوصله آدم را سر میبرند

-- مینا زند ، Jul 15, 2010

اگر در امريكا شما تحت شديدترين شكنجه هاي روحي و رواني بوده اي پس چرا اين قدر چاق شدي؟ اقا داستان شما حتا بدرد فيلم هم نمي خورد. واي به حالت از اين جا به بعد...

-- بدون نام ، Jul 15, 2010

چقدرهم توپول شده؟..پول واقامت يکساله در آمريکا وحالا ترس از آزار به خانواده اش توسط حکومت اسلامي مجبورش به بازگشت اجباري کرده!..خدا بهش رحم کند!

-- Sina ، Jul 15, 2010

زیاد به خود سخت نگیرید به زودی سناریوی جمهوری اسلامی به بازار خواهد آمد که فرار ایشان هم یکی از معجزات امام زمان است و با کمک امام غایب حاج آقا شهرام از دست آمریکایی ها و زندان و شکنجه گاه آمریکا گریخت. و بقیه قصه هم که کاملا روشن است

-- داریوش ، Jul 15, 2010

آخه این یارو یه اطلاعاتی هست و بس. این سناریو هم یک قصه ی مسخره هست که فقط جمهوری اسلامی می تونه بسازه. آخه این سئوال برای مردم پیش نمی آد که آیا سی آی ای سازمان اطلاعاتیه یا زمین باقالی که اینطوری سر کار بره؟

-- بدون نام ، Jul 15, 2010

شهرام کماندو کاره خودشو کرده و یک موره سوخته بیشتر نیست این سرباز امام زمان اطلاعات را به امریکا داده بوده موقعی که در ایران بوده و وقتی CIA متوجه شده امکان لو رفتن او وجود دارد او را از ایران خارج میکند نتها اشتباه شهرام کماندو و CIA این بوده که زن و بچه اقای کماندو را فراموش کرده بودن و حکوومت اسلامی خانواده ی اقای کماندو را بمرگ تهدید میکند CIA هم در یک بازی ویدئویی با همکاری شهرام کماندو او را به ایران بر میگرداند .
البته اینها همه حدس و گمان است اگر قرار باشد بین امریکا و ایران اسلامی بکی از انها باور کرد من بکشوری باور خواهم کرد که دموکراتیک باشد و مطبوعات ازادی داشته باشد که حکومت تروریستی اسلامی نتها اینها را ندارد بلکه دشمن ازادی و مطبوعات ازاد است و تا توانسته دروغ را در کشور خود رواج داده پس کسی که یک ذره عقل داشته باشد میداند که کدام داستان را باور کند

-- k.k ، Jul 15, 2010

البته روزی هم فرا میرسد که اخوندها اورا ترور کنند وبه زعم خودشان با یک تیر سه نشان را هدف قرار دهند یعنی بگویند امریکا انتقام گرفت ودوم اینکه شر موضوع را بکند وسوم اینکه گوشی را دست همکاران این معجون بدهد که دیگر ازاین هوس ها نکنند.

-- Hamid ، Jul 15, 2010

نظر من این است که ما هم به سفر حج برویم،شاید آمریکایی ها بدزدنمان و سر از سرزمین فرصت ها در آوریم.آمریکا به این سادگی ها به ایران جماعت ویزا نمی دهد.

-- بدون نام ، Jul 15, 2010

بالاخره قاتل «محم علی مسعودی» استاد واقعی چه کسی بود؟ ساز مان «سیای» آمریکا و یا نظام «سیاهه» حاکم؟؟

-- بدون نام ، Jul 15, 2010

واشنگن پست احمق, شهرام امیری که از پارسال امریکا بوده, اگر سیا پنج میلیون دلار به او داده چرا حالا اعلام میکنی ؟ حالا که برگشته ایران؟ و چون مسلمأ چنین پولی هم همراه او نیست, ادعا میکنی که چون از امریکا خارج شده این پول در اختیارش نیست! خر خودتی.
و شما خانم کلینتون چرا حالا اعلام میکنی که آقای امیری آزاد است هر جا میخواهد برود؟ این آزادی مثل اینکه همین اخیرأ از جانب شما صادر شده و گرنه الان یکسال است که جمهوری اسلامی ادعا میکند که شهرام امیری دزدیده شده.
و شما جمهوری اسلامی, چگونه است که متخصص اتمی شما برای زیارت میرود عربستان و لب تاپش را هم همراه خود میبرد؟ که مثلأ نقشه راه از مکه به منا را در مپ کوئست پیدا کند که احیانأ بین راه گم نشود؟ اصولأ چرا باید متخصصی برنامه های کاری آنهم از نوع اطلاعت طبقه بدی شده را از اداره به منزل ببرد که بعد بتواند آنرا از مملکت خارج کند و یا احیانأ در اختیار کس دیگری قرار بدهد؟!
پس خودتانید نه ما.
و شما آقای امیری, چگونه توانستید از چنگ مامورین آمریکا فرار کنید و بعد در کجا به کامپیوتر دسترسی داشتید که توانستید نوار ویدئوی تهیه کنید و بفرستید ایران؟ آنهم کسی که به محیط امریکا هیچ آشنائی نداشته و قاعدتأ اگر او را بیکباره از محل بازداشتش رها میکردند, نمیدانست کجا باید برود و چطور برود. نکند که آن محل و آن کامپوتر را هم سیا در اختیارتان قرار داده بوده که ویدئو تهیه کنید؟
جناب امیری خودتی.
اما ما مردم ایران, نه به اینطرف اعتماد داریم و نه بآنطرف جه هر دو شارلاتان هستند و فقط سنگ منافع خود را بسینه میزنند. و از اینروست که در جنگشان باید بگویم از هر ظرف که کشته شود بسود ماست.

-- مینوچهر ، Jul 15, 2010

به اعتصابات بپيونديت و آنر ادامه دهيد.اين يک نوع مبارزۀ صلح جويانه و کمر شکن است که در کشورهای غربی جای بزرگی در مبارزات مدنی دارد.هر چه بيشتر و بزرگتر بهتر.آقای صحابی از انزوای جمهوری اسلامی حرف ميزند.جلو برويد دگر جای آشتی باقی نمانده.اعلام کرده بودند تمام شده در صورتی که 9 روز است اين اعتصاب ادامه دارد.بازاری امروز بازاری 32 سال قبل نيست.اين مبارزه را به دگر شهرها بکشانيد.مردم ايران دارند به قحطی ميافتند همه باهم در يک زمان به جلو ميرويم و دروازه های زندانها را ميکنيم.و تحريمها را برميداريم.اگر ج.ا. نباشه تحريم هم نيست!

-- بدون نام ، Jul 15, 2010

این آقا شهرام پس معلوم شد که همان پرتغال فروش معروف است

-- کاراگاه چنگوز رجایی ، Jul 15, 2010

این امیری چطور کارشناس هسته ای است که در مصاحبه‌اش فُردو را اشتباه فَردو تلفظ کرد؟!

-- مانی ، Jul 16, 2010

جالا گه آقای امیری در امریکا نیست میشود که پولش را بدهند به من؟ چون من در اینجا هستم و میتوانم در راه درست و صحیحی خرج کنم مثل پایگاه مبارزان راه آزادی و دمکراسی برای ایرانیان در امریکا .

-- محتاج ، Jul 16, 2010

در بین این همه کامنت دو کامنت حج و منوچهر دقیق تر بوده . و دوست دارم به کسانیکه فکر میکنند دولت آمریکا دموکراته و دروغ نمیگه ، باید بگویم لطفا به تاریخ رجوع کنید.

-- pakdastan ، Jul 16, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)