تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

قتل یک فرمانده «وابسته به ایران» در افغانستان

ناتو اعلام کرد یک فرمانده ارشد شورشیان که «مسئول انتقال جنگجویان خارجی از ایران به افغانستان» بود، طی یک عملیات مشترک با نیروهای نظامی افغان در ولایت فراه هم مرز با ایران کشته شده‌است.

بر پایه اطلاعیه منتشر شده از سوی ناتو، فرمانده «ملا اختر» شب گذشته و بعد از کشف اطلاعات در یک قرارگاه شورشیان در شهرستان بالابلوک هدف قرار گرفت.

در این عملیات که با حضور نیروهای زمینی و پیشتیبانی جنگنده‌های ناتو صورت گرفته شماری دیگر از شورشیان که تاکنون هویت آن‌ها ذکر نشده نیز کشته شده‌اند و مقادیر زیادی سلاح و مهمات نیز کشف شده‌است.

ناتو در مورد چگونگی ارتباط این فرمانده طالبان با ایران و انتقال جنگجویان خارجی از این کشور به افغانستان توسط وی توضیحاتی نداده‌است.

سه سال پیش نیز ملا عبدالحمید اسحاق‌زی والی خودخوانده طالبان در ولایت فراه که متهم به ارتباط با ایران بود طی عملیات ویژه ناتو با ۴ تن از همراهانش کشته شد و ۹ تن از افراد وی بازداشت شدند.


جنگجویان طالبان

ایران بارها از سوی نظامیان خارجی مستقر در افغانستان و شماری از دولت‌های غربی به حمایت از شورشیان افغان متهم شده‌است.

چهار ماه گذشته هنگامی که سفر محمود احمدی‌نژاد به کابل برنامه‌ریزی شده بود رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا با یک سفر غیر منتظره به افغانستان باعث به تعویق افتادن سفر رئیس جمهور ایران شد.

آقای گیتس در این سفر، ایران را به انجام «بازی دوگانه» در افغانستان متهم کرد و گفت «ایران از یک سو می‌خواهد روابطش را با دولت افغانستان حفظ کند و از سوی دیگر می‌خواهد هر گونه کاری را که به ما ضربه بزند و برای ما موفقیت‌آمیز نباشد انجام دهد.»

آقای گیتس افزود آن‌ها به طالبان «کمک» خواهند کرد چه این کمک «پول» باشد و یا «حمایت سطح پایین» باشد.

مقامات ایران حضور نظامیان بین‌المللی در افغانستان را «اشغال» توصیف می‌کنند اما همواره با اعلام پشتیبانی از دولت حامد کرزی حمایت از شورشیان را رد کرده‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

نظریه اول:ایران نمیخواهد ناتو موفق به حفظ امنیت در افغانستان شود تا آنها به نتیجه تجزیه برسند و سهم ایران را از این تجزیه که شمال افغانستان است به او بدهند تا بدین ترتیب جمهوری اسلامی بتواند امپراطوری اسلامی خود را بسط بدهد.

نظریه دوم: ایران نمیخواهد امریکا موفق به حفظ امنیت در افغانستان شود تا آنها بدانند بدون موافقت ایران نمیتوانند کاری در افغانستان به پیش ببرند و لذا باید ابتدا امتیازاتی به جمهوری اسلامی بدهند.

-- مینوجهر ، Jul 16, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)