تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

اسپانیا: ایران به میز مذاکره باز گردد

اسپانیا روز دوشنبه از جمهوری اسلامی ایران خواست تا درباره برنامه‌های هسته‌ای خود بار دیگر به میز مذاکره باز گردد.

میگل آنجل موراتینوس، وزیر امور خارجه اسپانیا روز دوشنبه در دیدارش با منوچهر متکی، همتای ایرانی خود خواست تا جمهوری اسلامی به میز مذاکره درباره برنامه هسته‌ای باز گردد.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزیر امور خارجه اسپانیا در بیانیه‌ای از جمهوری اسلامی خواست برای برطرف کردن «شک و تردید» ایجاد شده درباره «اهداف برنامه هسته‌ای‌ خود» تلاش کند.

وزیر اسپانیایی در این بیانیه از همتای ایرانی خود خواسته است تا برای حل این مسأله به میز مذاکره باز گردد. با توجه به این بیانیه منظور نظر او از «بازگشت» به میز مذاکره، «پاسخگویی» به «همه» سوالات مطرح شده است.

منوچهر متکی وزیر امورخارجه ایران، اکنون به جنوب اروپا سفر کرده است. او در این دور سفر به جنوب اروپا با وزیر امور خارجه اسپانیا در مادرید دیدار کرده‌ است.

این درحالی است که خبرگزاری‌ نیمه رسمی مهر، هدف از سفر متکی به اسپانیا را «گسترش روابط دوجانبه» اعلام کرده است.

این خبرگزاری همچنین از برپایی مذاکرات دو کشور درباره «موضوعات تمدنی، حقوق بشر، مسائل فرهنگی» خبر داده است.

مهر به طور تلویحی به مذاکره درباره مسئله هسته‌ای ایران اشاره کرده و گفته است دو طرف در این دیدار با تاکید بر «ظرفیت‌های» ایران و اتحادیه اروپا به ویژه اسپانیا در «حل» مسائل بین‌المللی بر ادامه رایزنی‌ها برای «درک طرفین» و «رفع ابهامات» تاکید کرده‌اند.

با توجه به این بیانیه منظور نظر وزیر امور خارجه اسپانیا از «بازگشت» به میز مذاکره، «پاسخگویی» به «همه» سوالات مطرح شده است

این در حالی است که محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری ایران از قبول برپایی مذاکرات در سپتامبر آینده خبر داده است. اما برای از سر گیری مذاکرات پیش‌شرط گذاشته است.

پیش از این اتحادیه اروپا علاوه بر تحریم‌های قطع‌نامه ١٩٢٩ سازمان ملل متحد، تحریم‌های یک‌جانبه‌ای را علیه ایران تصویب کرده است.

کشورهای غربی به برنامه هسته‌ای ایران مشکوک هستند و می‌گویند هدف این کشور تولید «سلاح هسته‌ای» است اما طرف ایرانی همواره این موضوع را رد کرده و بر «صلح‌آمیز» بودن برنامه‌هایش تاکید می‌کند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)