تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های بامدادی

تعطیل‌ ناپذیری
سرمقاله امروز روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «تعطیل ناپذیری اصل است» به بررسی پیامدهای تعطیلات ابتدای هفته جاری در ایران پرداخته است.

این روزنامه می‌نویسد: «تعطیل اعلام شدن ادارات دولتی در روزهای یكشنبه و دوشنبه هفته جاری توسط دولت، موجب شد بیش از سه‌چهارم كشور در این دو روز تعطیل شود و با احتساب تعطیلی روزهای قبل از آن، عملاً كشور نزدیك یك هفته به تعطیلی كشانده شد.»

سرمقاله افزوده: «گرانی، بیكاری، فقر و معضلات ناشی از ركود اقتصادی را نمی‌توان انكار كرد. هر چند عده‌ای تلاش می‌كنند كسانی را كه این واقعیت‌ها را گوشزد می‌نمایند به كارشكنی متهم كنند ولی واقعیت‌ها را انكار كردن نه تنها مشكلی را حل نمی‌كند بلكه مسئولان را دچار توهم خواهد كرد و آن‌ها را از تلاش برای حل این مشكلات و بهبود بخشیدن به وضع اقتصادی كشور باز خواهد داشت. با توجه به این واقعیت، چگونه می‌توان افزودن تعطیلی بر تعطیلی را توجیه كرد؟»

در ادامه سرمقاله می خوانیم: «نه تنها گرما و مشكلاتی از قبیل احتمال قطع برق و امثال این‌ها توجیهات قابل قبولی برای به تعطیلی كشاندن كشور نیستند، بلكه مسئولان باید تمام توان خود را برای مقابله با موانع به‌كار بگیرند و برای نهادینه كردن كارو تلاش و مقابله با مشكلات و موانع در شرایط مختلف برنامه ریزی نمایند.»

متن کامل سرمقاله

نگرانی‌ها، زمینه گفت‌وگو
سرمقاله امروز روزنامه تهران‌امروز با عنوان «گفت‌وگوهای اصول‌گرایی ضرورت‌ها و هدف‌ها» به بررسی گفت‌وگوهای درون گروهی اصول‌گرایان پرداخته است.

در این سرمقاله می‌خوانیم: « این روزها صداهایی از اصول‌گرایان برای آغاز گفت‌وگوهایی جدی و منسجم شنیده می‌شود. پیش از این نیز تحركاتی در این راستا از سوی دو تشكل روحانی اصولگرا (جامعه روحانیت مبارز تهران و جامعه مدرسین قم) برای تشكیل كمیته‌ای مشترك صورت گرفت. گرچه برخی از این تحركات و گفتارها، ناشی از برخی نگرانی‌هاست اما با توجه به مختصات حوزه سیاست، آغاز گفت‌وگوهایی كه باید با ویژگی «فراگیری» توافق‌گرایانه، اصول‌محور و شاخص‌مند باشد ضروری به نظر می‌رسد.»

در بخش دیگری از سرمقاله آمده است: «شرایط فعلی كشور نیز به ‌گونه‌ای است كه اگر نگاه فراگیر و معطوف به توانمندسازی سیاسی، اقتصادی و فرهنگی كشور با شاخص‌های مهمی چون ولایت‌پذیری، وسعت‌نگری و آرمان‌خواهانه بر رویكرد اصول‌گرایی حاكم شود و اجزا و اعضای مختلف به آن پایبندی در قول و عمل داشته باشند، آن‌گاه سپهر اصول‌گرایی مظروف همه ظرفیت‌های كشور خواهد بود.»

سرمقاله ادامه می‌دهد: «اصول‌گرایی با هر روش و منشی در نهایت باید موجبات كارآمدی نهادین در نهاد سیاست و اجرا را تحقق بخشد. كارآمدی دین در اداره كشور، برچیدن فاصله‌ها و تبعیض، گستراندن سایه عدالت، حفظ و تداوم استقلال كشور در برابر قدرت‌های دیگر و... هر یك شاخه‌هایی از رودخانه معطر اصول‌گرایی است كه هدفی جز سیراب كردن انقلاب و رفع عطش مردم ندارد.»

متن کامل سرمقاله

مدارا در جهان
سرمقاله امروز روزنامه ابتکار با عنوان «زندگی و فوتبال به سبک ماندلا و مدارا» در خصوص رواداری و مداراجویی نلسون ماندلا است.

در این سرمقاله آمده است: «جام جهانی ٢٠١٠ پس از یک ماه شور و هیجان جهانی پایان یافت. در این یک ماه سرزمین سیاه و سفید آفریقای جنوبی به تصویری تمام رنگی بدل شده بود که چشم‌ها و دوربین‌ها را خیره کرده بود.در این تورنمنت جهانی که در شهرهای مختلف کشور آفریقای جنوبی برپا شد اگر چه نام‌های بزرگی چون مارادونا، دل بوسکه، رونالدو، مسی و ده‌ها نام دیگر شنیده می‌شد اما بدون تردید نامی دیگر و بزرگتر بر آن سایه انداخته بود: نلسون ماندلا.»

سرمقاله‌نویس می‌نویسد: ‌«حماسه ماندلا پس از زندان و مبارزه آغاز شد . آن زمان که مردم سیاه و رنج کشیده کشورش او را از زندان به کاخ ریاست جمهوری بردند . او با آن‌که نتوانست رنج‌ها را فراموش کند اما مسببان‌اش را بخشید. زندانبانش را به معاونت برگزید تا مدارا شیوه‌ای جدید در سلوک رهبران و حاکمان باشد. ماندلا رئیس جمهور شد و زود هم از سیاست خداحافظی کرد. او دیگر نیازی به حکومت بر یک جغرافیای فقیر نداشت که نامش مرزها را به هم ریخته بود تا جهان بی‌توجه به این خطوط فرضی در بزرگی اش هم داستان باشند.»

نویسنده این سرمقاله افزوده: «آدم‌هایی با نام‌ها، رنگ‌ها، نژادها و زبان‌های مختلف در مستطیلی سبز کنار هم جمع می‌شوند تا همه اختلاف‌ها را کنار بگذارند و مفهومی بزرگ را تمرین کنند تا بتوانند آن را به زندگی بیرون از ورزشگاه‌ها هم بکشانند. همان که ماندلا سالهای زندانش را به پای آن ریخت: مدارا.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات
سرمقاله امروز روزنامه مردم‌سالاری با عنوان «اما و اگرها برای یک جریان نوظهور»

سرمقاله امروز روزنامه آرمان با عنوان «عدالت و قانون»

سرمقاله امروز روزنامه رسالت با عنوان «واقعیت‌های محیط‌های دانشگاهی»

سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «آموزه‌های تکنولوژیک از جام‌جهانی»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)