تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
ایران:

«شهرام امیری را فوری به ایران برگردانید»

جمهوری اسلامی ایران، امروز خواهان «بازگشت فوری و بدون قید و شرط» شهرام امیری، کارشناس هسته‌ای ایرانی از آمریکا شده است.

واحد مرکزی خبر ایران امروز گزارش داد که پس از انتشار اسناد تازه «ربایش» شهرام امیری از سوی نیروهای آمریکا و انتقال او به خاک آن کشور، کاردار سوئیس در غیاب سفیر آمریکا به عنوان حافظ منافع ایالات متحده در ایران احضار شد.


ایران با ارائه نامه‌ای به این مقام سفارت سوئیس گفته که «ایالات متحده به لحاظ انسانی و حقوقی مسئولیت حفظ جان و سلامتی آقای امیری را برعهده دارد، پس با تاکید بر ضرورت دسترسی فوری دیپلماتیک به نامبرده، خواهان فراهم شدن امکان بازگشت فوری و بدون قید و شرط آقای امیری به جمهوری اسلامی ایران هستیم.»

رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ١٣ تیر گفت که ایران، اسناد «ربایش» شهرام امیری، کارشناس هسته‌ای را به سفارت سوئیس به عنوان حافظ منافع آمریکا در تهران تحویل داده است.

مقامات ایران می‌گویند که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، «سیا» امیری را خرداد ۱۳۸۸ هنگام مراسم حج در عربستان ربوده است.

اما فروردین ماه ۸۹ شبکه ABC آمریکا گزارش داد که شهرام امیری، دانشمند هسته‌ای ایران به آمریکا پناهنده شده است. مقامات ایرانی این گزارش را رد کرده‌اند.

در ماه‌های اخیر سه فیلم ویدئویی از شخصی که خود را شهرام امیری معرفی می‌کند، منتشر شده است.

هفتم تیرماه جاری شبکه ABC گزارش داد که وزارت اطلاعات ایران شهرام امیری را تهدید کرده که اگر به ایران برنگردد، همسر و فرزندش را «آزار» خواهند داد

در ویدئوی نخست که ۱۷ خرداد از تلویزیون دولتی ایران منتشر شد، فردی خود را شهرام امیری و استاد دانشگاه صنعتی مالک‌اشتر معرفی می‌کند و می‌گوید که توسط ماموران آمریکایی در عربستان ربوده شده است.

ویدئوی دوم هفته پایانی خرداد ماه منتشر شد که همان فرد می‌گوید برای ادامه تحصیل به آمریکا سفر کرده و به‌زودی به ایران باز خواهد گشت.

در ویدئوی سوم که در تیر ماه جاری در یوتیوب منتشر شد، فردی با معرفی خود به عنوان شهرام امیری می‌گوید که از دست ماموران آمریکایی گریخته و در ایالت ویرجینیای آمریکا است.

در همین حال هفتم تیرماه جاری شبکه ABC گزارش داد که وزارت اطلاعات ایران شهرام امیری را تهدید کرده که اگر به ایران برنگردد، همسر و فرزندش را «آزار» خواهند داد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

امریکا می تواند به خانواده شهرام امیری ویزا بدهد..... و دست ج ا ا رو می شود

-- Parviz ، Jul 7, 2010

حکومت اسلامی: «ایالات متحده به لحاظ انسانی و حقوقی مسئولیت حفظ جان و سلامتی آقای امیری را برعهده دارد»!؟ حکومتی که خود به لحاظ انسانی و حقوقی مسئولیت حفظ جان و سلامتی شهروندان کشور خود را نادیده می گیرد و حکم سرکوب، شکنجه، تجاوز و اعدام صادر می کند، حق اظهار نظر در مورد حقوق انسان ها را ندارد. اینگونه گستاخی ها و بی شرمی ها، تنها مختص سران فاسد نظام اسلامی در ایران است.
سلامتی،

-- Salamati ، Jul 7, 2010

شهرام رو با DHL بفرستم یا ایمیل کنم براتون؟

-- عمو سام ، Jul 8, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)