تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
آمریکا:

ایران «جدی» باشد، مذاکره قبول است

آمریکا سه‌شنبه گفت: اگر جمهوری اسلامی درباره پیشنهاد برای مذاکره در اول ماه سپتامبر «جدی» باشد، آماده مذاکره با ایران است.

این پاسخ مارک تونر، سخنگوی دولت آمریکا به پیشنهاد ایران است که در همان روز توسط سعید جلیلی، سخنگوی ارشد هسته‌ای ایران مطرح شد.


پیشنهاد آغاز مذاکرات از ابتدای سپتامبر به کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا اعلام شد، ایران برای تحقق این مذاکرات سه پیش‌شرط گذاشته است.

در نامه جلیلی آمده است که ایران با رعایت سه پیش‌شرط، آماده مذاکره با قدرت‌های جهانی موسوم به «١+٥» است.

منظور از گروه «١+٥»؛ چین، فرانسه، روسیه، انگلیس، آمریکا یعنی کشورهای دارای حق وتو در سازمان ملل متحد به همراه آلمان است. این کشورها بررسی مسأله هسته‌ای ایران را بر عهده دارند.

مارک تونر، یکی از سخنگویان دولت آمریکا، درباره پیشنهاد ایران به خبرنگاران ‌گفت: اگر جمهوری اسلامی درباره مذاکره با پنج به علاوه یک «جدی باشد»، در این صورت من فکر می‌کنم که ما آماده دیدار هستیم.

او درباره پیش‌شرط‌های ایران اظهار نظر نکرده است، یکی از این پیش‌شرط‌ها که در خبرها گزارش شده بحث درباره «برنامه‌های هسته‌ای اسرائیل» است.

تونر گفت: بدیهی است که ما باید پیشنهاد ایران را بررسی کنیم اما دو روش «ردیابی و پیگیری» و همچنین «تعامل» همیشه باز می‌ماند.

باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده این دو راه را برای پایان دادن به سه دهه خصومت با ایران ارائه کرده است، اما همچنان تحریم بیش‌تر را برای پایان دادن به برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی پیگیری می‌کند.

تونر گفت: بدیهی است که ما باید پیشنهاد ایران را بررسی کنیم اما دو روش «ردیابی و پیگیری» و همچنین «تعامل» همیشه باز می‌ماند

ایران می‌گوید برنامه هسته‌ای‌اش صرفا درباره مقاصد صلح آمیز و تولید انرژی است، اما ایالات متحده و اتحادیه اروپا به ‌شدت به برنامه هسته‌ای این رژیم مذهبی مشکوک هستند.

سازمان ملل متحد با تلاش‌های آمریکا چهار دوره قطع‌نامه تحریمی علیه ایران صادر کرده است.

آمریکا و اروپا همچنین در هفته‌های گذشته تحریم‌های یک‌جانبه افزون بر تحریم‌های سازمان ملل متحد را علیه ایران وضع کرده‌اند، اما این اقدام آن‌ها انتقاد روسیه و چین دو قدرت دارای حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل را بر انگیخته است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

اين دولت برآمده از انتخابات قلابی است و وزرای آن دارای مدارک تاييد نشده است و هرگونه اصول دولتداری را از جمله پيروی از مصوبات مجلس و سازمان ملل و جوابگويی به آنها همچنين احترام به حق دموکراسي براي مردم ايران را نمی پذيرد ..چگونه می توان به اينها اعتماد کرد؟

-- Maziar ، Jul 7, 2010

نه, امریکا, جدی نیست. فقط میخواهد حمله را به تعویق بیندازد. هی از این ستون به اون ستون فرج است, میکند.

-- مینوچهر ، Jul 7, 2010

آيا شما هم مثل بی بی سی نظرات را در دفاع از دولت جمهوري اسلامي فيلتر ميکنيد؟

-- Iranian ، Jul 7, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)