تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های بامدادی

دیپلماسی و وحدت ملی
سرمقاله امروز روزنامه تهران ‌امروز با عنوان «تشدید تحریم‌های ضد ایرانی، گزینه‌های پیش‌رو» در خصوص اعمال تحریم‌های تازه علیه ایران است.

سرمقاله‌نویس این روزنامه می‌نویسد: «در وضعیت کنونی به نظر می‌رسد كه ایران برای پاسخ‌گویی مستدل و قانونی به اتهام‌زنی غرب از طریق دیپلماسی این موضوع را در محافل بین‌المللی از جمله آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مطرح سازد تا از شایعه‌پراكنی جلوگیری و بی‌اساس بودن ادعای اخیر سازمان‌های اطلاعاتی آمریكا اثبات گردد. بی‌تردید پیگیری این موضوع از مجاری قانونی ضمن شناسایی دولت شایعه‌افكن، دولت متاثر از شایعه نیز مستحقق جبران خسارت مادی و حقوقی خواهد شد.»

نویسنده سرمقاله افزوده:‌ «رفتار تازه اتحادیه اروپا در قالب همراهی با قطع‌نامه ضدایرانی ١٩٢٩ و نیز تصویب تحریم‌های مستقل دیگر نشان می‌دهد كه این اتحادیه با عبور از گفت‌وگوهای انتقادی و رویه‌های دیپلماتیك برای حل و فصل پرونده هسته‌ای ایران و نیز رد الگوی رفتاری مصالحه‌گرایانه، روند تقابل و ائتلاف كامل با آمریكا را در پیش گرفته است. ضروری است دستگاه دیپلماسی كشور با رصد تحولات اخیر موضع‌گیری قاطعی نسبت به اقدامات ضدایرانی اتحادیه اروپا در پیش گیرد.»

در این سرمقاله می‌خوانیم: «گرچه به‌ رغم ادعای رسانه‌ای غرب و رژیم صهیونیستی احتمال اقدام نظامی علیه مراكز نظامی و هسته‌ای ایران بعید به نظر می‌رسد. با این وجود، گسترش پدافند دفاعی و تقویت وحدت ملی در جامعه از بدیهیات روز به شمار می‌رود. شرایط منطقه‌ای و نظام بین‌المللی به دلیل بحران دامن‌گیر افغانستان و عراق و نیز تداوم مشكلات اقتصادی غرب اجازه ماجراجویی نظامی و سیاسی تازه را علیه ایران نخواهد داد. چرا كه ایران به عنوان یكی از قدرت‌های اصلی منطقه توانایی پاسخگویی و دفع هرگونه تهدید احتمالی را دارد.»

متن کامل سرمقاله

فرصت‌های توسعه
سرمقاله امروز روزنامه رسالت با عنوان « اگر گسل خاورمیانه فعال شود...» در خصوص وضعیت کنونی خاورمیانه است.

در این سرمقاله آمده است: «محاسبات عقلی و منطقی می‌گوید که نباید موضوع ایران را وارد فضای بحران کرد. اما بر اساس تجربیات تاریخی اغلب بحران‌سازی‌های غرب حاصل محاسبات اشتباه بوده است و یا این‌که مردم و سیاست‌مداران آن کشورها به طور معمول در راستای منافع اقتصادی کسان دیگر بسیج شده‌اند، بدون آن‌که خود از شرایط پشت پرده آگاهی داشته باشند.»

در ادامه سرمقاله آمده است: «احتمال فعال شدن خطوط گسل اصلی خاورمیانه واقعیت دیگری است که دلسوزانه باید نسبت به آن هشدار داد. جمهوری اسلامی ایران را به عنوان رهبر دادخواهی‌های اسلامی سه دهه اخیر در خاورمیانه نمی‌توان با عراق یا افغانستان مقایسه کرد. آمریکا و ناتو حتی توان مدیریت جنگ در دو کشور محصور عراق و افغانستان را نداشتند.»

سرمقاله‌نویس این روزنامه افزوده: «درگیری با ایران به معنای افتادن در یک جنگ منطقه‌ای است که ما معتقدیم قطع‌نامه ١٩٢٩ پیش از آن‌که نقش پیش‌گیرانه داشته باشد، به عامل شتاب‌زای آن تبدیل شده است. جمهوری اسلامی دارای ١٥٠ میلیارد دلار مبادله خارجی است و طبعا اجازه نخواهد داد در فضای سیاسی شکل گرفته، دیگران فرصت‌های توسعه را از آن بربایند. ضمن آن‌که طبق مصوبه مجلس دولت از این حق برخوردار است که در قبال دولت‌هایی که علیه کشتی‌ها و هواپیماهای ایران اقدام ایذایی انجام دهند، مقابله به مثل نماید.»

متن کامل سرمقاله


سیاست‌های «غلط» واردات


سرمقاله امروز روزنامه مردم‌سالاری با عنوان «آلوده‌های مجاز» در خصوص برنج‌های وارداتی است.

در این سرمقاله آمده است: «پس از مدت‌ها تایید و تکذیب، گزارش وضعیت آلودگی برنج‌های وارداتی که به وسیله کمیته‌ای متخصص تهیه شده بود در صحن علنی مجلس خوانده شد تا شاید دیگر هیچ کس جرات نکند این گزارش تخصصی را انکار کند؛ هرچند که البته زیاد هم به این مهم امید نداریم.»

نویسنده سرمقاله ادامه می‌دهد: «چرا تا این حد در بحث واردات اهمال صورت می‌گیرد و چرا برخی مسئولان زیان‌های واردات بی‌رویه را در حوزه‌های گوناگون نمی‌پذیرند؟ تاکنون واردات تنها به ریشه‌های اقتصادی صدمه می‌زد و باعث تعطیلی کارخانجات، بیکاری کارگران، ورشکستگی اقتصادی، فرار سرمایه و خوشحالی کشورهایی می‌شد که بارها علیه ایران موضع گرفته بودند اما امروزه پا را فراتر گذاشته و سلامت انسان‌ها را هدف گرفته‌اند تا علاوه بر اقتصاد، سلامت ایرانی نیز قربانی سیاست‌های غلط واردات شود. البته مشخص نیست چرا جلوی این واردات را نمی‌گیرند.»

نویسنده این سرمقاله افزوده: «گویا قرار است جان انسان‌ها بر سر میزهای سیاست به بازی گرفته شود که به برکت ذهن فراموش‌کار انسان، هرگز متخصصان و مسببان این موارد شناسایی، معرفی و محاکمه نمی‌شوند.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات
سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «استدلال‌های جذاب اما نادرست علیه اقتصاد رقابتی»

سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «نكات پیرامونی قطع‌نامه ١٩٢٩»

سرمقاله امروز روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «آمریكا؛ بدعت بین‌المللی»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)