تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

مجرمیت یک ایرانی کانادایی در مسائل هسته‌ای

یک دادگاه در کانادا روز سه‌شنبه یک ایرانی- کانادایی مقیم تورنتو را به علت صادرات تجهیزات مربوط به مسئله هسته‌ای به ایران مجرم شناخت.

به گفته دادستانی کانادا، دادگاه اونتارویو، «محمود یادگاری» شهروند ایرانی- کانادایی ٣٦ ساله را به اتهام «انتقال تجهیزات قابل مصرف در تولید سلاح هسته‌ای» از طریق دوبی به ایران محکوم شناخته‌ است.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، این تجهیزات در تولید سلاح هسته‌ای و در نیروگاه تولید برق هسته‌ای مصرف دوگانه دارند . اما از سوی دیگر در فهرست موارد تحریمی سازمان ملل متحد علیه ایران و همچنین فهرست ممنوع صادرات کانادا قرار دارند.

یادگاری در آوریل ٢٠٠٩ میلادی به علت نداشتن مجوز لازم برای صادرات کالاهای در اصطلاح «دوگانه» دستگیر شده بود.

در اکتبر ٢٠٠٩ میلادی مقامات گمرک کانادایی هشدار دادند که جمهوری اسلامی در تلاش است تا از طریق یک کشور سوم در خاورمیانه قطعات لازم در سانتریفیوژ را از کانادا به ایران برساند.

کانادا دومین تولید کننده اورانیوم در جهان است و سعی دارد برای رعایت تحریم‌های سازمان ملل متحد از ارسال محموله‌های مربوط به مسأله هسته‌ای ایران جلوگیری کند.

در اکتبر ٢٠٠٩ میلادی مقامات گمرک کانادایی هشدار دادند که جمهوری اسلامی در تلاش است تا از طریق یک کشور سوم در خاورمیانه قطعات لازم در سانتریفیوژ را از کانادا به ایران برساند.

پلیس فدرال کانادا معتقد است این ریزتراشه‌ها ساخت کشورهای آمریکا، دانمارک و یا ژاپن بوده‌اند. آن‌ها قطعه‌هایی از دستگاه‌هایی هستند که می‌توانند اورانیوم را در حد لازم برای سلاح هسته‌ای غنی کنند.

قرار بود این قطعات به امارات ارسال شوند اما پلیس کانادا با شک ارتباط این محموله با مسأله هسته‌ای ایران آن را در گمرک ضبط کرده است.

یادگاری با محکومیت تا ١٠ سال زندان روبرو است و باید برای هر کدام از تجهیزات ٥٠٠ هزار دلار جریمه بپردازد. او همچنین از اتهام جعل سند تبرئه شده است.

کشورهای غربی معتقدند ایران در پوشش تولید سوخت هسته‌ای در تلاش است تا «سلاح تولید» کند اما ایران همواره این اتهام را رد کرده است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)