تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

انتقاد چین از تحریم‌های بیش‌تر علیه ایران

چین امروز، سه‌شنبه اعمال تحریم‌های ایالات‌متحده علیه ایران را محکوم کرد و گفت آمریکا نباید به صورت یک‌جانبه چنین اقداماتی را خارج از تحریم‌های سازمان ملل متحد انجام دهد.

باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده با هدف فشار بیش‌تر بر جمهوری اسلامی و انزوای بیش‌تر ایران در سطح بین‌المللی، تحریم‌های گسترده‌ای را به صورت قانون علیه ایران امضا کرده است.


به گزارش رویترز، کین گنگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در پکن گفت: در حالی که هنوز چندی از تصویب تحریم‌های سازمان ملل متحد در قطع‌نامه ١٩٢٩ نگذشته است، چین اکنون متوجه تحریم‌های بیش‌تر ایالات متحده و دیگر احزاب است که تحریم‌های یک‌جانبه بیش‌تری را علیه ایران اجرا می‌کنند.

کین گنگ ادامه داد: چین معتقد است قطع‌نامه باید به صورت «جدی»، «کامل» و «به درستی» اجرا شود و نمی‌توان آگاهانه و به شفافی اقدامات تحریمی شورای امنیت را گسترش داد.

روز گذشته آمریکا از خبر خودداری برخی شرکت‌ها از تحویل سوخت به هواپیماهای ایرانی استقبال کرد. طبق گزارش‌ها برخی شرکت‌ها مانند بریتیش پترولیوم از تمدید قرارداد و ارتباط تجاری با ایران خودداری کرده‌اند.

کین گنگ گفت: چین معتقد است قطع‌نامه باید به صورت «جدی»، «کامل» و «به درستی» اجرا شود و نمی‌توان آگاهانه و به شفافی اقدامات تحریمی شورای امنیت را گسترش داد

آمریکا نیز در چند هفته گذشته شرکت‌های تهیه فرآورده‌های نفتی مانند بنزین و سوخت هواپیما به ایران و همچنین بانک‌های بین‌المللی درگیر با سپاه پاسداران ایران را تحریم و در فهرست سیاه قرار داده ‌است.

درحالی که ایران اصرار دارد برنامه‌های هسته‌ای‌اش صلح آمیز و برای تولید برق است، کشورهای غربی به رهبری آمریکا این برنامه را مشکوک و سرپوشی برای تولید «سلاح هسته‌ای» می‌دانند.

چین، یکی از عمده‌ترین شرکای تجاری ایران معتقد است که بهترین‌ راه‌حل برای حل اختلاف‌ها «گفت‌وگو» است.

ایران تامین کننده عمده نفت خام چین یعنی دومین مصرف کننده نفت خام جهان پس از آمریکا است.

تجارت این دو کشور از ١٠ میلیار دلار در سال ٢٠٠٥ به بیش از بیست میلیارد در سال گذشته رشد یافته است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

دليل : ميلياردها پول اين مردم براي اجناس بي کيفيت به جيب آنها رفته و ميرود..

-- Laleh ، Jul 7, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)