تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

حمله «پ.ک.ک» به پاسگاه نظامی ترکیه

شبه‌نظامیان کرد با حمله شبانه به یک پاسگاه نظامی در جنوب شرقی ترکیه ١٠ فرمانده نظامی و سه سرباز ترک را کشتند.

یک مقام امنیتی ترک گفت که این حمله بخشی از عملیات فوری و ناگهانی به نیروهای مسلح است که آتش‌بس ١٤ ماهه را از ابتدای ماه ژوئن به پایان رساند.


به گزارش رویترز، از سال ٢٠٠٩ میلادی تاکنون حدود هشتاد سرباز ترک جان خود را در درگیری با شبه‌نظامیان کرد از دست داده‌اند.

این خشونت‌ها می‌تواند تلاش‌های دولت رجب طیب اردوغان را برای تقویت حقوق اقلیت کرد و پایان جنگ ٢٦ ساله تضعیف کند.

هم اکنون هلیکوپترهای نظامی برای یافتن نیروهای باقی‌مانده حزب کارگران ترکیه «پ.ک.ک» در منطقه کوهستانی استان «حکاری شمیدینان»، در نزدیکی مرز عراق درحال پرواز هستند.

در عملیات شب گذشته شبه نظامیان جدایی‌طلب کرد سه سرباز ترکیه نیز زخمی شده‌اند.

ارتش ترکیه همچنین در اطراف مرز عراق تمرکز کرده تا بتواند پایگاه‌های «پ.ک.ک» را که هنگام حمله به ارتش ترکیه در شمال عراق متمرکز هستند، نشانه بگیرد.

در پاسخ به حمله ناگهانی شبه نظامیان کرد، ارتش ترکیه به سراسر این منطقه که محل استقرار جدایی‌طلبان در شمال عراق است، حمله هوایی کرده است.

ژنرال ایکر بسبوگ، فرمانده ارتش ترکیه هشدار داد که اگر عراق در زمینه محدود کردن حضور «پ. ک. ک» اقدامی نکند، این موضوع می‌تواند به روابط این کشور و ایالات متحده با ترکیه آسیب برساند.

او گفت زمان آن رسیده که نهادها، دولت‌ها، مردم و تشکل‌های مربوط به شمال عراق آنچه را که درست است انجام دهند.

ژنرال ایکر بسبوگ، فرمانده ارتس ترکیه هشدار داد که اگر عراق در زمینه محدود کردن حضور «پ. ک. ک» اقدامی نکند، این موضوع می‌تواند به روابط این کشور و ایالات متحده با ترکیه آسیب برساند.

ترکیه بارها از عراق و آمریکا برای برخورد با شبه نظامیان کرد درخواست کمک کرده است. به گفته این ژنرال ترک حضور «پ.ک.ک» می‌تواند در دوره‌های آینده بر روابط عراق و ترکیه تاثیر منفی داشته باشد.

طبق برآورد رئیس ستاد کل ارتش ترکیه حدود چهار هزار جنگجوی کرد در کوهستان‌های جنوب شرقی ترکیه و شمال عراق حضور دارند اما پیش‌تر این تعداد حدود ٦ تا ١٠ هزار برآورد شده بود.

سازمان امنیت ترکیه در حال برنامه‌ریزی برای دستگیری سه رهبر گروه مستقر در شمال عراق است.
نیروهای ویژه ترکیه عبدالله اوجالان، رهبر حزب کارگران کرد ترکیه را در سال ١٩٩٩ میلادی پس از مجبور کردن به ترک پناهگاهش در سوریه دستگیر کرده بودند.

بیش از چهل هزار نفر از دو طرف از آغاز درگیری ترکیه با این شبه نظامیان کرد کشته شد‌ه‌اند. از سال ١٩٨٤ این گروه برای تشکیل یک میهن جدا دست به اسلحه برده‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

از يک رسانه حرفه اي تعجب ميکنم که اين خبر را با اين لحن تنظيم کرده است. استفاده از اصطلاحاتي از قبيل جدايي طلب و يا عباراتي از قبيل «این خشونت‌ها می‌تواند تلاش‌های دولت رجب طیب اردوغان را برای تقویت حقوق اقلیت کرد و پایان جنگ ٢٦ ساله تضعیف کند.» طوري است که گويا کردها مقصر اصلي اين جنگند. در حالي که کردها چيزي نمي خواهند جز خروج اشغالگران از خاک کردستان و حق تعيين سرنوشت. بايد از خودمان بپرسيم که اشغالگران ترک به چه حقي در خاک کردستان حضور دارند؟

-- سيروان از اروميه ، Jul 6, 2010

رادیو زمانه
از تو دیگه انتظار نداشتم.
کدوم تجزیه طلبی، چرا اینقدر بر مبنای شایعه کار می کنید.
شما چرا زحمت خوندن چند صفحه از اساسنامه این احزاب رو به خودتون نمی دید.

-- راژان ، Jul 6, 2010

چطوری در یک حمله نظامی 10 فرمانده و 3 سرباز می تواند کشته شود.؟ از دوران عهد بوق معمولا هر پاسگاه مرزی یک فرمانده دارد. اصل خبر چنین است که در این حمله 10 تروریست پ.ک.ک معدوم و سه سرباز رشید تورک شهید شده اند.

با تشکر

-- ع.دهقانی ، Jul 6, 2010

حق تعیین سرنوشت حق طبیعی کردهاست . اگه خواستند کشوری داشته باشند کسی نمی تونه مانع بشه

-- سنندج ، Aug 17, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)