تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

آمادگی فرانسه برای مذاکره با ایران

نیکولا سارکوزی رئیس جمهوری فرانسه روز شنبه در دیدار با همتای روس خود دیمیتری مدودف اعلام کرد که حاضر است «بدون تاخیر» با ایران درباره برنامه هسته‌ای‌اش در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مذاکره کند.

به گزارش رویترز، سخنگوی دفتر سارکوزی به نقل از او شب گذشته گفت که این مذاکرات بر پایه «تلاش ترکیه و برزیل» است و «پاسخ» ایالات متحده آمریکا، روسیه و فرانسه را منعکس می‌کند.


سارکوزی در گفت‌وگو با رئیس جمهوری روسیه یادآور شده است که ما آماده «احیای مذاکرات» با قدرت‌های جهانی و ایران هستیم.

برزیل و ترکیه در بیانیه مشترکی موسوم به «توافق تهران» در اواخر اردیبهشت و درست قبل از تصویب قطع‌نامه چهارم علیه ایران، پیشنهاد کردند که جمهوری اسلامی بخشی از اورانیوم غنی شده خود را برای تبدیل به سوخت قابل استفاده در رآکتور تحقیقاتی تهران به ترکیه بفرستد.

ایران در پاسخ رسمی خود به قطع‌نامه ١٩٢٩ سازمان ملل متحد بر بیانیه مشترک با ترکیه و برزیل تاکید کرده است.

از سوی دیگر دولت‌های آمریکا، فرانسه و روسیه پیش از این برای تحقق پیشنهاد تبادل سوخت هسته‌ای ایران پیش شرط‌هایی را عنوان کرده بودند.

رئیس دفتر سارکوزی همچنین اعلام کرده است رئیس جمهوری فرانسه در جریان دیدار با مدودف گفت که هدف شورای امنیت سازمان ملل از تصویب قطع‌نامه جدید «تنبیه ایران» نبوده، بلکه قرار بوده رهبران ایران از این طریق به بازگشت به گفت‌وگو متقاعد شوند.

محمود احمدی‌نژاد ٢٦ خرداد برای از سرگیری مذاکرات با «قدرت‌های بزرگ» بر سر مسائل هسته‌ای ایران اعلام آمادگی کرد، اما گفت که دولتش نمی‌خواهد برسر مسئله هسته‌ای «حتی یک ذره» عقب نشینی کند.

سارکوزی در جریان دیدار با مدودف گفت که هدف شورای امنیت سازمان ملل از تصویب قطع‌نامه جدید «تبیه ایران» نبوده بلکه قرار بوده رهبران ایران از این طریق به بازگشت به گفتگو متقاعد شوند

کاترین اشتون، مسئول روابط خارجی اتحادیه اروپا پیش از تصویب دور تازه تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی در لوکزامبورگ گفت که در نامه‌ای به سعید جلیلی، مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران، از او دعوت کرده است تا در ملاقاتی درباره مسائل هسته‌ای ایران با او گفت‌وگو کند.

همزمان با اظهار نظر احمدی نژاد، مایک هامر مشاور شورای امنیت ملی ایالات متحده گفته است همان‌طور که ما همواره تاکید کرده‌ایم، «دیپلماسی به موازات تحریم یکی از گزینه‌های رفع بحران هسته‌ای ایران است.»

او گفت: این ایران است که باید با گام مشخص به کشورهای بین‌المللی نشان دهد، نمی‌خواهد بیش از این «منزوی» باشد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد بارها با تصویب قطع‌نامه‌هایی خواستار تعلیق فعالیت‌های جمهوری اسلامی در زمینه غنی‌سازی اورانیوم شده است، اما محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت ایران این قطع‌نامه‌ها را «شکست و افتضاح» برای تصویب کننده‌های آن و یک «کاغذی بی‌ارزش» دانسته‌ است.

قطع‌نامه چهارم شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران با ۱۲ رای موافق، ۲ رای مخالف و یک رای ممتنع به تصویب رسید. این قطع‌نامه بیش‌تر سپاه پاسداران و اشخاص مرتبط با برنامه‌های هسته‌ای و نظامی ایران را در لیست سیاه قرار داده است.

همچنین اتحادیه اروپا و آمریکا و استرالیا هر یک تحریم‌های یک‌جانبه‌ای را به موازات قطع‌نامه چهارم به تصویب رسانده‌اند که روسیه با این تحریم‌‌ها مخالفت کرده‌ است.

ایران همواره بر «صلح‌آمیز» بودن برنامه‌های هسته‌ای خود تاکید دارد و این فعالیت‌ها را در راستای «تامین انرژی» می‌داند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)