تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
زهرا رهنورد

آزادی با تبعیض علیه زنان ممکن نیست

همسر میرحسین موسوی در روز ٣٠ خرداد، سالگرد کشته شدن ندا آقاسلطان گفت: تحقق آزادی و دموکراسی بدون «زنان سرافراز» و اجرای خواسته‌های «رفع تبعیض و خشونت» علیه آنان ممکن نیست.

زهرا رهنورد در بیانیه تازه خود که در تارنمای کلمه منتشر شده، گفت: موقعیت کنونی جنبش سبز مدیون «پایداری» زنانی است که به عنوان جمعی از «پیشتازان جنبش» حضوری بی‌بدیل داشته‌اند.


زهرا رهنورد

رهنورد «ندا آقاسلطان، شبنم سهرابی و ترانه موسوی» را از جمله زنان جنبش سبز نام برد.

دکتر رهنورد روز ٣٠ خرداد را سالگرد «غم‌بار شهادت زنان بی‌گناه، زنان سلحشور و آزادی‌خواه و زنان مقاوم» دانست که جنبش سبز بدون حضور آن‌ها نمی‌توانست پایدار بماند.

زهرا رهنورد در بیانیه خود این روز را یکی از باشکوه‌ترین حضورهای «ملی» و «مردمی» در تاریخ ایران اعلام کرد.

در روز ٢٩ خرداد سال گذشته آیت‌الله خامنه‌ای در خطبه‌های نماز جمعه خود با اشاره به این‌که انتخابات «سالم» بوده و «هیچ تقلبی» در آن صورت نگرفته است، از معترضین خواست که اعتراضات خیابانی را متوقف کنند.

رهبر ایران همچنین به رهبران معترضین «هشدار» داد که «عواقب ادامه اعترضات خیابانی» کاملا متوجه خود آنان است.

یک روز بعد از سخنان رهبر ایران و پس از آن‌که معترضین بار دیگر به نشانه اعتراض به نتیجه انتخابات به خیابان آمدند، نیروهای امنیتی مردم معترض را سرکوب کردند که در جریان این سرکوب تعدادی نیز جان خود را از دست دادند.

ندا آقا سلطان یکی از معترضان بود که در خیابان حضور داشت و در این روز گلوله خورد. به خاطر انتشار سریع و گسترده فیلمی دلخراش از لحظه جان سپردنش، آقاسلطان به سرعت به عنوان نماد جنبش سبز در جهان مطرح شد.

همسر میرحسین موسوی در ادامه بیانیه خود درباره ٣٠ خرداد حضور زنان در جنبش سبز را به چهار شکل طبقه‌بندی کرده است.

«حضور فعال و شجاعانه در خیابان‌ها»، «حضور سلحشورانه و مقاومت‌مدارانه در زندان و تحمل شنکجه‌ها»، «حضور با هویتی چون روزنامه‌نگار، معلم، کارگر، فعال حقوق بشر و...» و «مادران و همسرانی که انتظار آزادی عزیزان خود را می‌کشند» طبقه‌بندی چهارگانه زهرا رهنورد از حضور زنان در قالب جنبش سبز است.

رهنورد: موقعیت کنونی جنبش سبز مدیون «پایداری» زنانی است که به عنوان جمعی از «پیشتازان جنبش» حضوری بی‌بدیل داشته‌اند

او همچنین با اشاره به این‌که حاکمیت برای «زیر نقاب» قرار دادن بحران‌های سیاسی، اقتصادی و بین‌المللی خود خشونت را پیگیری می‌کند از جمهوری اسلامی خواست تا برای اثبات حسن نیت خود اقدام به «آزادی زندانیان» کرده و در اولین گام «زنان زندانی را بدون هیچ قید و شرطی آزاد کند.»

رهنورد سپس از حاکمیت می‌خواهد که در راستای سال‌ها مبارزه زنان برای احقاق حقوق خود و علیه تبعیض و رفع خشونت، اقداماتی «اساسی» را شروع کرده و «تعدد زوجات»، «حضانت»، «دیه» و ده‌ها عنوان دیگر از قوانین «قیم‌مابانه» علیه زنان را اصلاح کند.

وی در ادامه از حکومت درخواست می‌کند که در روند «رفع بحران و توسعه عقلانیت» در کنار آزادی زندانیان سیاسی، «برگزاری انتخابات آزاد، آزادی مطبوعات و رسانه‌ها، احترام به دموکراسی و اجرای قانون اساسی» را وجهه همت خود قرار دهد.

زهرا رهنورد همسر میرحسین موسوی از رهبران مخالفان ایران است که سال گذشته از سوی مجله بین‌المللی «سیاست خارجی» به عنوان نفر سوم در فهرست صد متفکر برتر جهان انتخاب شد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

خانم رهنورد تا حالا شجاعتشو نداشته از حجاب اجباری و ممنوعیت سقط جنین و اجازه نداشتن دخترها برای ورود به ورزشگاه به عنوان تبعیض یاد کنه. حرفی هم از آزادی جنسی نزده.

-- بهار ، Jun 21, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)