تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
مهدی کروبی:

خدا هم اختیارات ولایت فقیه را ندارد

مهدی کروبی از رهبران مخالف دولت، امروز با صدور بیانیه‌ای با انتقاد از «اختیارات ولی فقیه»، گفت: گمان نمی‌کند «حتی خدا نیز برای برخورد با بندگانش چنین حقی را برای خود در نظر گرفته باشد.»

کروبی در این بیانیه که امروز در تارنمای سحام‌نیوز، ارگان رسمی حزب اعتماد ملی منتشر شده، تاکید کرده که با «توسل به ولایت فقیه، تیشه به ریشه» قانون اساسی و جمهوری اسلامی زده می‌شود.


مهدی کروبی

مهدی کروبی هر چند به نام شخص خاصی اشاره نکرده اما هم‌اکنون آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، «ولی فقیه» قلمداد می‌شود.

دبیرکل حزب اعتمادملی در این بیانیه نوشته که در سال ١٣٦٤ هنگامی که میرحسین موسوی به عنوان نخست وزیر انتخاب شد، ٩٩ نفر از نمایندگان مجلس به او رای مخالف دادند.

وی ادامه می‌دهد: آیت‌الله خامنه‌ای که آن زمان رئیس جمهور بود بر خلاف نظر آیت‌الله خمینی که موافق نخست‌وزیری موسوی بود، مخالفت خود را با نخست‌وزیری میرحسین موسوی اعلام کرد اما کسی به او «تعرض و بی‌حرمتی» نکرد و هیچ یک از نمایندگان نیز به دلیل «ضدیت با نظام و ولایت فقیه» بازداشت نشدند.

کروبی گفت: «آیت‌الله خامنه‌ای در مورد انتخابات ریاست جمهوری نظر خود را اعلام کرد اما مردم نظر دیگری داشتند و دنبال رایی بودند که به صندوق انداخته بودند.»

کروبی سپس پرسیده مگر می شود با «کهریزکی کردن مردم» و «آبادکردن قبرستان‌ها» حق پرسش را از مردم گرفت و تحت عنوان «نظر رهبری» به مراجع، خانواده آیت‌الله خمینی و یارانش حمله کرد؟

مهدی کروبی در جریان سفر هفته گذشته به قم که برای دیدار با آیت‌الله صانعی انجام شده بود، مورد حمله افراد موسوم به لباس شخصی قرار گرفت. لباس شخصی‌ها به بهانه حضور وی با حمله به دفتر آیت‌الله صانعی اقدام به تخریب وسایل این دفتر کردند.

این کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران بار دیگر در این بیانیه، انتخابات سال گذشته را «مهندسی شده» خوانده و گفته که حکومت با به کارگیری «امکانات مالی، رسانه‌ای، نظامی و بسیج» رای مردم را «مصادره» و نتیجه انتخابات را به صورت «مهندسی شده» اعلام کرده است.

در انتخابات بحث برانگیز ریاست‌جمهوری سال گذشته، محمود احمدی‌نژاد به عنوان فرد پیروز معرفی شد اما میرحسین موسوی و مهدی کروبی دو کاندیدای مخالف دولت می‌گویند که دولت در انتخابات «تقلب» کرده و رای مردم را «دزدیده» است. مقامات حکومت ایران اما همواره این اتهام را رد می‌کنند.

کروبی خطاب به مردم: آن رایی که از شما دزدیدند و حقی که ظالمانه از شما ستاندند، ننگی است که با هیچ رنگی پاک نخواهد شد

مهدی کروبی در این بیانیه می‌نویسد که مردم پس از انتخابات با شعار «رای من کجاست؟» به خیابان‌ها آمدند اما حکومت در پاسخ به اعتراض‌ها، اقدام به اعمال «خشونت، شکنجه و آزار معترضین» کرد و با تشکیل دادگاه‌های «فرمایشی»، مخالفان را «کافر، ملحد، اجنبی، محارب و خودفروخته» نامید.

پس از انتخابات ریاست جمهوری در سال گذشته میلیون‌ها تن در اعتراض به نتیجه انتخابات به خیابان‌ آمدند. در روزهای آغاز اعتراض‌ها به گفته مقامات قضایی ایران نزدیک بیش از چهار هزار نفر بازداشت شدند. در جریان این اعتراض‌ها ده‌ها نفر نیز کشته شدند.

دبیرکل حزب اعتمادملی خطاب به مردم نوشته است که «آن رایی که از شما دزدیدند و حقی که ظالمانه از شما ستاندند، ننگی است که با هیچ رنگی پاک نخواهد شد.»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

بالاخره بعد از یک سال تابوی انتقاد مستقیم از آقای خامنه ای توسط آقای کروبی شکسته شد . واقعآ قدم بسیار بزرگی برداشته اید . الحق که لقب شیخ شجاع برازنده شماست .
این بیانیه شما به مثابه خونی تازه در رگهای هموطنان دلیر و آزادیخواهمان است.
حق پیروز است

-- روشنک ، Jun 20, 2010

درود بر شرفت

-- i ، Jun 20, 2010

حیف که اقای کروبی کمی دیر بالغ شد. اگرایشون و رهبران اصلاح طلب امروزی زودتر به بلوغ عقلی رسیده بودن حالا سرنوشت امروز ایران به این غم انگیزی نبود. بااینهال به این مرد شجاع درودمیفرستم چرا که بادفاع از حق مردم انسانیت خودش رو ثابت کرد و باایستادگی شجاعانه اش در برابر این قبیله ی جنایتکار وحشی و بدوی مثال خوبی شد از اخلاقیت برای جوانان ایرانی.

-- elham ، Jun 20, 2010

عجیب است که اقای کروبی ان زمان که خمینی بود و همین رفتار را با مخالفان میکرد و از قدرت بی حد خمینی سخن نمیگوید و حتی زمانی که خوده او در همراهی با قدرتمداران بوده و این همه ستم و ظلم به دیگر اندیشان میشد باز هیچ نمیگوید تا زمانی کروبی تمام ستمی که خمینی و خامنه ای بمردم کردند زیره سئوال نبرد و نقد اعمال خود در گذشته نکند زیره سئوال خواهد بود و باور به نیت دموکرات بودن او بسیار مشکل است

-- k.k ، Jun 20, 2010

بار الها ‌ای افرینانده کون و مکان هرگز بر عدالت تو شک نبرده ام. آیا تو عقل یک نفر افزون بر ۷۰ میلیون نهادی؟
ای هستی‌ بخش هر جنبنده چرا از عقل هیچ بما ندادی و ما را محتاج بنده خویش گرداندی؟
تو خود گفتی که انسان را خلیفه خود در زمین نهادی. ای آنکه هر گیاه ترا سجده کند . تو چرا همه خلیفه گا ن خود رابنده ,بنده خویش سا ختی؟ بار الها تو خود جسم ما را بخشیدی ولی‌ همه عقل ما را در سر یک بنده خود نهادی؟
ای که بر حرکت هر ذره آگاهی‌ با کدامین عقل تو را سجده کنم. اگر او مرا فرمان داد غير تو را سجده کنم با کدامین عقل خود بسنجم. بار الها تو که یوسف را از دهان ماهی‌ رهانیدی تو خود مرا از این سیاهی برها ن. آن دانش مرا ده که خود چراغ فرا راه خود باشم. به عقلم سوسویی ده تا ترا با عقل خویش بستا یم.
خدایا ترا ستایش می‌کنم نه بنده ترا. از عدل تو میدانم که تو این سرنوشت محتوم بر من ننهادی. خدایا از هوس‌های شیطانی خود بر تو پناه میبرم. هیچ کس در زمین جانشین تو نیست. ترا می ستایم. فقط ترا نه هیچ کس غیر.
هرگز بر عدالت تو شک نبرده ام
الله اکبر

-- hedayat ، Jun 20, 2010

براي هيچكس شكي نيست كه آتش ما زير خاكستر زنده ميماند ..

-- حامد پارسا ، Jun 20, 2010

فکر کنم اختلاف بین روحانیون به مرحله بحرانی نزدیک میشود .... صحبتهای رفسنجانی و کروبی بی ارتباط نیستند.....

-- بدون نام ، Jun 20, 2010

معلوم است که خدا هم اختیارات ولایت فقیه را ندارد. هوسش را هم بخواهد بکند سروکارش با بسیج خواهد افتاد.

-- مینوچهر ، Jun 20, 2010

زندِه باد كَروبِي قهرَمان

-- بدون نام ، Jun 20, 2010

شیخ بت بزرگ و بشکن

-- فاتح ، Jun 21, 2010

درود.
امیدوارم بساط ولایت مطلقه فقیه برای همیشه از جهان برداشته شود و به اقای کروبی هم خسته نباشید می گویم. در این که این یک بازی سیاسی ازسوی نظام ایران باشد یا واقعن این بزرگواران از دیکتاتوری دینی خسته شده اند شک دارم. ولی به هر حال این مساله می تواند به نفع جوامع انسانی درگیر با ولایت فقیه مخصوصن جامعه افغانی جامعه ای که من در آن زنده گی می کنم باشد.
به امید نابودی ولایت فقیه.
همشه سبز باشید.

-- محمدی ، Jun 21, 2010

به اميدانتخابات آزاد باشرکت ونظارت همه احزاب .

-- Azadeh ، Jun 21, 2010

سلام، آقای کروبی تازه از خواب بیدار شده است. اگر اختیارات ولی فقیه را در قانون اساسی خوانده و فهمیده بود، می دانست این قانون و این اختیارات سی سال پیش توسط این آقایان تدوین شده است.

-- حافظه ی تاریخی ، Jun 21, 2010

ای که دعا می کنی واز عدل خدا میگوئی آنکه از دهان ماهی بیرون آورده شد یونس بود نه یوسف ای سوتی دهنده.

-- بدون نام ، Jun 22, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)