تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

عفو بین الملل: قاتل ندا را محاکمه کنید

سازمان عفو بین‌الملل روز شنبه، همزمان با سالگرد از دست رفتن ندا آقاسلطان که در جریان درگیری‌های پس از انتخابات گذشته کشته شد، خواستار محاکمه قاتل او شد.

سازمان عفو بین الملل در آستانه سالگرد کشته‌شدن ندا آقا سلطان علاوه بر درخواست محاکمه قاتل او از کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل متحد خواست تا از ایران بازدید کنند.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، دفتر لندن سازمان عفو بین الملل در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک‌ سال پس از قتل ندا آقا سلطان، شکست مقامات ایرانی از محاکمه قاتل او در دادگاه یک مثال از فرهنگ معافیت از مجازات جنایاتی است که در تظاهرات گسترده پس از انتخابات ٢٠٠٩ اتفاق افتاد است.

ندا آقاسلطان دختر ٢٧ ساله‌ای بود که در تاریخ ٣٠ خرداد ماه سال گذشته در حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری در تهران کشته شد. صحنه کشته‌ شدنش و این‌که چطور هدف گلوله قرار گرفت به سرعت توسط شهروند ـ خبرنگاران و از طریق اینترنت به جهان مخابره شد و در صدر اخبار روز قرار گرفت.

قاتل ندا با وجود درخواست خانواده او و مجامع بین‌المللی تا کنون پیدا نشده است. معترضان ایرانی، قاتل او را «نیروهای بسیج» می‌دانند.

در بیانیه سازمان عفو بین‌الملل، از مرگ نا عادلانه ندا آقاسلطان به عنوان یکی از نشانه‌های موارد متعدد نقض حقوق بشر یاد شده که هنوز پس از گذشت یک سال علیه ایرانیان اتفاق می‌افتد.

در این بیانیه آمده است که با وجود مدرک غنی تصویری و شاهدان عینی، مقامات ایرانی تاکنون یک تحقیق مستقل برای مرگ ندا و دیگر کشته‌شدگان حوادث ژوئن و دسامبر ٢٠٠٩ به دست نیروهای دولتی انجام نداده‌اند.

در بیانیه آمده است که آن‌ها ادعای مرگ ندا توسط یک «شبه نظامی بسیجی» را تکذیب کرده‌اند و به جای آن طیف وسیعی از «مردم و سازمان‌های بین‌المللی همچون بی بی سی، سی ان ان، سیا و حتی دکتری که باعجله خود را برای کمک به ندا رساند را متهم کرده‌اند.»

مقامات جمهوری اسلامی مرگ ندا را به «عوامل خارجی» و «معترضان» ایرانی نسبت داده‌اند. عده‌ای از هواداران دولت نیز «آرش حجازی»، پزشکی که در صحنه کشتن شدن ندا آقاسلطان حاضر است را قاتل وی معرفی می‌کنند.

بیانیه ادامه داده است که آنها ادعای مرگ ندا توسط یک شبه نظامی بسیجی را تکذیب و سرزنش کرده‌اند و به جای آن طیف وسیعی از مردم و سازمان‌های بین المللی همچون بی بی سی، سی ان ان، سیا و حتی دکتری که باعجله خود را برای کمک به ندا رساند را متهم کرده اند

شاهدان عینی که در صحنه حاضر بوده‌اند خبر از دستگیری فردی در محل می‌دهند که یک «بسیجی» بوده است، اما چون «نمی‌دانستند با او چه کنند» او را رها کرده‌اند. این فرد بر پایه مستندی که به تازگی از صدا و سیمای جمهوری اسلامی پخش شد «عباس کارگر جاوید» نام دارد. وی در این مستند دخالت خود را در مرگ ندا تکذیب کرد.

احمد خاتمی، خطیب جمعه تهران، در مورد مرگ وی گفته بود: «این خانم در کوچه خلوت بوده ‌است. در کوچه خلوت که نمی‌کشند، دستگیر می‌کنند. معلوم است که اگر کار نظام بود، در خیابان برخورد می‌کرد.»

برخی از دیگر مقامات دولتی ایران از «نمایشی» بودن این فیلم سخن رانده‌اند. معترضان ایرانی اما هیچ‌گاه مرگ ندا را به عوامل دیگر نسبت نداده و هم‌چنان دولت را در این زمینه مسئول می‌دادند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

برای خانه ایی که صدای خنده‌ات در آن نخواهد پیچید,

برای همسری که تو را نداشته به همسری اما,بیوه مرد تو ست تا هرگز,

برای کودکانی که میبایست از بطنت به شریان جاری زندگی‌ میپیوستند,

برای مادرت که مرگ دخترکش را هنوز سوگوار است,

برای هر که تو را میشناسد از هر جا ,

و برای تو دختر زیبا,

که آسفالت خسته خیابان ,جریان سرخ رنگ حیاتت را به هزار خجالت تجربه کرد,

و از گلوگاهت هزار هزار کبوتر با آخرین باز دم و واپسین آه،

آسمان جهان را به شهادت مظلومیتت خواندند

برای تو ندا و نداها:

و شعر ذیل سروده ای از خسرو گلسرخی به نام هر کدام از شمایان ، شهیدان آزادی

گیرم که در باورتان به خاک نشسته‌ام
و ساقه‌های جوانم از ضربه‌ی تبرهایتان زخم‌دار است
با ریشه چه می‌کنید؟

گیرم که بر سر این باغ، نشسته در کمین پرنده‌اید،
پرواز را علامت ممنوع می‌زنید.
با جوجه‌های نشسته در آشیان چه می‌کنید؟

گیرم که می‌کشید، گیرم که می‌زنید،
گیرم که می‌برید. با رویش ناگزیر جوانه چه می‌کنید؟

-- leyli khatoon ، Jun 20, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)