تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

رد همکاری با طالبان از سوی پاکستان

انتشار یک پژوهش در مدرسه اقتصاد لندن که سازمان جاسوسی پاکستان را به همکاری با اعضای طالبان در افغانستان متهم می‌کند، واکنش شدید مقام‌های پاکستان را به همراه داشته‌ است.

در این گزارش که روز یکشنبه منتشر شد اعلام شده که مصاحبه با برخی اعضای طالبان نشان می‌دهد که اعضای این سازمان جاسوسی حتی در جلسه‌های شورای رهبری طالبان افغانستان شرکت کرده‌اند.

به گزارش اسوشیتدپرس، دولت پاکستان که پس از سال‌۲۰۰۱ میلادی از ایالات متحده میلیاردها دلار کمک مالی دریافت کرده، این ادعا را رد می‌کند. این گزارش ممکن است تنش‌های بسیاری را در روابط این دو کشور ایجاد کند.

مقامات سیاسی و نظامی پاکستان می‌گویند کارنامه پاکستان در مبارزه با «شورشیان»، گواهی برای رد این پژوهش است.

در این گزارش اعلام شده که مصاحبه با برخی اعضای طالبان نشان می‌دهد که اعضای این سازمان جاسوسی حتی در جلسه‌های شورای رهبری طالبان افغانستان شرکت کرده‌اند

یک سخنگوی ارتش پاکستان با بی‌ارزش خواندن پژوهش منتشر شده گفته است که «چنین اتهاماتی» در گذشته نیز وارد می‌شد، اما «هیچ دلیل معتبری» برای اثبات آنها نمی‌آوردند و در این مسئله نیز فرقی با گذشته وجود ندارد.

پاکستان در سال‌های ۹۰ میلادی به افزایش قدرت طالبان در افغانستان کمک بسیاری کرد اما پس از اتفاقات یازده سپتامبر از حمایت علنی این گروه صرف‌نظر کرده‌است.

در گزارش منتشر شده مدرسه اقتصاد لندن (LSE)، ادعا شده که سازمان جاسوسی پاکستان (آی اس آی) علاوه بر کمک‌های مالی به طالبان افغانستان، به آنها آموزش و پناهگاه نیز می‌دهد. روابط میان طالبان و دستگاه اطلاعاتی پاکستان از مدت‌ها پیش زیر ذره‌بین بوده‌است.

مقامات سیاسی و نظامی پاکستان می‌گویند که پاکستان بیشتر از هر کشور دیگری گروه‌های طالبان افغان را کشته و دستگیر کرده و «بیش از هر ملت دیگری» در این رابطه صدمه دیده‌است.

برخی می‌گویند طالبان افغانستان در شمال غرب پاکستان و در منطقه وزیرستان شمالی، مخفی شده‌اند و مناطق مرزی میان دو کشور از سال‌ها پیش محل تردد گروه‌های شورشی مسلح بوده‌است.

با وجود کمک‌های مالی بین‌المللی پاکستان هنوز موفق به از بین بردن طالبان نشده‌ است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)