تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

واکنش آمریکا و اتحادیه اروپا به وقایع اخیر ایران

آمریکا و اتحادیه اروپا در سالگرد دهمین انتخابات ریاست جمهوری طی بیانیه‌های جداگانه‌ای به اتفاقات اخیر ایران و نقض حقوق بشر در این کشور واکنش نشان دادند.

هیلاری کلینتون، وزیر امورخارجه‌ ایالات متحده آمریکا در این بیانیه‌ از حکومت ایران خواسته‌ است تا با آزادی فعالان حقوق بشر موافقت کند.

کلینتون درخواست کرده تا دولت ایران هر چه سریع‌تر عمادالدین باقی، شیوا نظرآهاری، نرگس محمدی، محبوبه کرمی، کوهیار گودرزی، بهاره هدایت و میلاد اسدی را آزاد کند.

وزیر امور خارجه‌ آمریکا همچنین خواستار آزادی سه کوهنورد آمریکایی زندانی در ایران شده و از ایران درخواست کرده اطلاعاتی درباره رابرت لویسون، مامور بازنشسته پلیس فدرال آمریکا که پس از سفر به جزیره کیش مفقود شد را منتشر کند.

اتحادیه اروپا: وضعیت حقوق بشر در ایران وخیم است
از سوی دیگر کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با بیان اینکه مردم ایران فراموش نشده‌اند، گفت که وضعیت حقوق بشر در ایران «وخیم‎» است و ایرانیان متحمل خشونت و حبس و سرکوب شده‌اند.

به گفته مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا جو ترس در ایران، به تهدید مداوم روزنامه‌نگاران، مدافعان حقوق بشر، دانشجویان و همه کسانی که درصدد دفاع از «حقوق مشروع‌شان» هستند، منتهی شده‌ است.

رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا: وضعیت حقوق بشر در ایران به «وخیم‎» است و ایرانیان متحمل خشونت و حبس و سرکوب شده‌اند

کاترین اشتون از مسئولان جمهوری اسلامی خواسته‌ است که با احترام به «آزادی بیان» به شهروندان ایرانی اجازه «ارتباط آزاد» و دریافت اطلاعات از راه تلویزیون و رادیوهای ماهواره‌ای و اینترنت را بدهند.

او به نمایندگی از اروپا نگرانی این اتحادیه را نسبت به گزارش‌های حاکی از «بدرفتاری»، «شکنجه» و «اعترافات اجباری» علیه زندانیان در ایران را مطرح کرده و از ایران خواسته تا به بند ۱۴ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی عمل کرده و به حقوق دادگاه‌های عادل در این میثاق احترام بگذارد.

در یک سال گذشته بیش از پنج هزار نفر از مخالفان دولت در ایران بازداشت شده‌اند. با گذشت یک سال از اعتراضات به نتایج انتخابات بازداشت فعالان سیاسی و مدنی همچنان ادامه دارد. پلیس ایران امروز از بازداشت ۹۱ نفر در سالگرد انتخابات خبر داد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

هیلاری کلینتون، وزیر امورخارجه‌ ایالات متحده آمریکا در این بیانیه‌ای از حکومت ایران خواسته‌ است تا با آزادی فعالان حقوق بشر موافقت کند.

بهتراست حرف از زندانیان ابو غریب و گوانتاناما و 800 پایگاه نظامی دیگر بکنند و در مورد ایران و ستون پنجمی ها خفه شوند.

-- بدون نام ، Jun 13, 2010

باید فکری بحال زندان بزرگ آمریکا با بیش از 2 میلیون و نیم زندانی بکند.
آمریکا از لحاظ زندانی در دنیا مقام اول را دارد.

این لیست فلسطینی ها را جزو شهروندهای اسراییل نگذاشته است وگرنه اسراییل یا اول بود یا دوم

-- بدون نام ، Jun 13, 2010

بهتر است آنان که با نام دین دنیای خود را بر ویرانه های یک ملت می سازند خفه شوند.
امروز در ایران چنان ناامیدی همه را فراگرفته که اکثر مردم حتی آرزو می کنند اگر تحریمها باعث سقوط این حکومت می شود بهتر است شدیدتر شود.

-- رضا ، Jun 14, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)