تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

بلاتکلیفی پرونده زندانیان سیاسی

امروز هم‌زمان با سالگرد انتخابات ۲۲ خرداد، در حالی که بسیاری از سازمان‌های حقوق بشری خواستار آزادی زندانیان سیاسی در ایران شده‌اند، وکلای برخی زندانیان سیاسی در انتظار وقت جدید برای دادگاه‌ها و درخواست مرخصی برای موکلان‌شان به دادگاه‌ مراجعه کرده‌اند.

وکلای بدرالسادت مفیدی و شیوانظرآهاری منتظر تعیین وقت جدید برای جلسه‌های دادگاه آن‌ها هستند، احمد زیدآبادی در انتظار مرخصی است، عیسی سحرخیز پس از یک سال در انتظار آخرین جلسه دادگاهش است و دادگاه محمد نوری‌زاد امروز برگزار شده‌ است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دادگاه محمد نوری‌زاد به اتهام «توهین به امام جمعه مشهد»، در شعبه ۱۰۵۹ دادگاه عمومی تهران و به شکایت شورای سیاست گذاری ائمه تهران برگزار شد.

محمود علیزاده طباطبایی، وکیل این روزنامه نگار و سینماگر ایرانی، گفت که برای نوری‌زاد از دادستانی تهران تقاضای مرخصی کرده‌است.

وی افزود که ما در جلسه دادگاه با ارایه‌ رای قطعی شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر مبنی بر این که «موکل پیش از این به اتهام توهین به امام‌جمعه مشهد، محکوم شده» تقاضا کردیم تا پرونده «مختومه» اعلام شود.

محمد شریف، وکیل بدرالسادت مفیدی، شیوانظرآهاری و احمد زیدآبادی نیز درباره آخرین وضعیت پرونده‌های موکلانش به خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، گفت که دلیل تجدید وقت برای جلسه رسیدگی به اتهامات خانم مفیدی، دبیر انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران، پرونده اتهامی دیگر علیه او در شعبه دوم بازپرسی دادسرای امنیت و ادغام پرونده‌ها بوده‌ است.

به گفته آقای شریف اتهامات بدرالسادات مفیدی «اجماع و تبانیِ جهت ارتکاب جرم علیه امنیت داخلی و خارجی» و «تبلیغ علیه نظام» اعلام شده‌است.

محمد شریف درباره پرونده شیوا نظرآهاری، فعال حقوق بشر گفته‌است که به دلیل آن‌که برای ادغام پرونده‌های اتهامی او دادگاه جدید تشکیل شده، برای جلسه بعدی وقت تعیین نشده‌ است.

سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای با درخواست برای آزادی شیوا نظر آهاری تولد ۲۶ سالگی این فعال امور زنان و حقوق بشر را به او تبریک گفته‌ است

«محاربه، اجتماع و تبانی جهت ارتکاب جرم و اغتشاش» اتهاماتی است که به شیوا نظرآهاری نسبت داده شده و با اینکه وکیل او تاکنون برای تبدیل قرار بازداشت به شعبه ۲۶ دادگاه مراجعه کرده، برای جلسه بعدی وقتی تعیین نشده‌است.

این در حالی است که سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای با درخواست برای آزادی شیوا نظر آهاری تولد ۲۶ سالگی این فعال امور زنان و حقوق بشر را به او تبریک گفته‌ است.

با توجه به گفته‌های آقای شریف که وکالت احمد زیدآبادی را نیز برعهده دارد با مرخصی موکلش موافقت نشده‌است.

نسرین ستوده، وکیل عیسی سحرخیر، روزنامه نگاری که از تیرماه گذشته بازداشت شده نیز از برگزاری آخرین جلسه رسیدگی به اتهامات موکلش در ۲۷ تیرماه آینده خبر داد.

خانم ستوده گفت با اینکه بازجویی‌های آقای سحرخیز از مدت‌ها پیش پایان یافته و در حالی که قرار مجرمیت ایشان نیز بسیار دیر صادر شده، موکلش همچنان در وضعیت بلاتکلیف به سر می‌برد. اتهامات سحرخیز «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «توهین به رهبری» اعلام شده‌است.

نسرین ستوده گفت که هنوز احضاریه رسمی برای تشکیل جلسه بازپرسی به هیچ یک از وکلا ابلاغ نشده‌است اما طبق ابلاغ به خود آقای سحرخیز و اطلاع غیررسمی وکلا آخرین جلسه دادگاه ایشان در تاریخ ۲۷ تیرماه آینده برگزار خواهد شد.

روز دهم خردادماه جاری، عیسی سحرخیز به همراه جمعی از دیگر زندانیان سیاسی به زندان کچویی کرج منتقل شده‌است.

سازمان عفو بین‌الملل هفته گذشته با انتشار گزارشی از وضعیت یک ساله نقض حقوق بشر با ابراز نگرانی از «گسترش سرکوب‌ها» در ایران خواستار آزادی زندانیان سیاسی شده بود که بدون «مدارک معتبر و کافی» به زندان محکوم شده‌اند.

سازمان گزارشگران بدون مرز نیز چند روز پیش با اشاره به «سیاست سرکوب» در ایران اعلام کرد، پس از انتخابات سال گذشته ریاست جمهوری در ایران تاکنون، ۱۷۰ روزنامه‌نگار در این کشور بازداشت شده‌اند.

پس از اعلام نتایج دهمین انتخابات ریاست جمهوری در سال گذشته، میلیون‌ها نفر در اعتراض به نتایج انتخابات به خیابان‌ها آمدند. به گفته مقام‌های قضایی در روزهای نخست اعتراضات بعد از انتخابات بیش از پنج هزار نفر بازداشت شدند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)