تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

پشتیبانی از زندانیان سیاسی در جام‌جهانی

هم‌زمان با آغاز جام جهانی فوتبال گروه حقوق بشری «۱۲ ژوئن»،اتوبوس‌هایی باعکس‌های زندانیان سیاسی ایران را با هدف پشتیبانی از حقوق شهروندی مردم ایران و جلب توجه به وضعیت زندانیان سیاسی، روانه خیابان‌های ژوهانسبورگ، محل برگزاری این رقابت‌ها کرد.

عکس بهروز جاوید تهرانی، محمد اولیایی‌فرد، شیوا نظرآهاری و بسیاری از زندانیان دیگر روی این اتوبوس‌ها دیده می‌شود. اتوبوس‌ها قرار است به مدت یک ماه در شهر فعال باشند.

هم‌زمانی سالگرد انتخابات ایران و گشایش جام جهانی فوتبال این گروه از فعالان حقوق بشری را بر آن داشته تا با در درست گرفتن پلاکاردهایی به پشتیبانی از زندانیان عقیدتی و همبستگی با مردم ایران بپردازند.


این گروه پس از برپایی مراسم‌هایی در سطح شهر که با حضور تماشاگران فوتبال برپا شده، برای جلب توجه تماشاگران و علاقه‌مندان میلیونی فوتبال به مسائل «نقض حقوق بشر» در ایران یک ویدئو در این رابطه در یوتیوب منتشر کرده‌است.

«گروه ۱۲ ژوئن» قرار است، همزمان با سالگرد انتخابات ایران در ۸۷ شهر جهان و در برابر سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی گردهم‌آیی‌هایی را راه‌اندازی کند.

سازمان عفو بین‌الملل هفته گذشته با انتشار گزارشی از وضعیت یک ساله نقض حقوق بشر با ابراز نگرانی از «گسترش سرکوب‌ها» در ایران خواستار آزادی زندانیان سیاسی شده بود که بدون «مدارک معتبر و کافی» به زندان محکوم شده‌اند.

گروه ١٢ ژوئن قرار است، هم‌زمان با سالگرد انتخابات ایران در ٨٧ شهر جهان و در برابر سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی گردهم‌آیی‌هایی را راه‌اندازی کند

سازمان گزارشگران بدون مرز نیز چند روز پیش با اشاره به «سیاست سرکوب» در ایران اعلام کرد، پس از انتخابات سال گذشته ریاست جمهوری در ایران تاکنون، ۱۷۰ روزنامه‌نگار در این کشور بازداشت شده‌اند.

پس از اعلام نتایج دهمین انتخابات ریاست جمهوری در سال گذشته، میلیون‌ها نفر در اعتراض به نتایج انتخابات به خیابان‌ها آمدند. به گفته مقام‌های قضایی در روزهای نخست اعتراضات بعد از انتخابات بیش از چهار هزار نفر بازداشت شدند. بسیاری از این بازداشت‌شدگان روزنامه‌نگاران و وبلاگ‌نویسان منتقد هستند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)