تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

تعلیق فروش موشک‌های اس ۳۰۰ به ایران

والادیمیر پوتین، نخست وزیر روسیه دیروز به فرانسه اطمینان داد که فروش موشک‌های اس ۳۰۰ را به علت دور تازه تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران، به حالت «تعلیق» درمی‌آورد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وی به نیکولا سازکوزی، رئیس جمهوری فرانسه گفت که به دلیل همراهی با تصمیم شورای امنیت سازمان ملل متحد قصد دارد فروش هواپیماهای جنگی اس ۳۰۰ را به ایران تعلیق کند.

به نظر می‌رسد روسیه که پیش از این بر حق خود بر ادامه قرارداد فروش موشک‌ها اصرار داشت، به نگرانی‌های اروپا در همکاری با ایران پایان داده و رهبران غربی را از همکاری نکردن با ایران مطمئن کرده‌ است.

به گفته سرگئی لاواروف، وزیر امور خارجه روسیه، نخست وزیر این کشور بلافاصله پس از تصویت قطعنامه ۱۹۲۹ سازمان ملل متحد، فهرست سلاح‌هایی که فروششان به ایران ممنوع است را طی حکمی به مسئولان نظامی این کشور ابلاغ کرده‌ است.

این خبر درحالی اعلام می‌شود که خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از محمود احمدی‌نژاد رییس دولت دهم نوشت که ایران قصد دارد به فناوری غنی سازی اورانیوم ۲۰ درصدی دست یابد.

وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا نیز روز گذشته در اظهار نظری گفت که احتمالا سه سال دیگر تا زمانی که ایران قادر به فناوری سلاح هسته‌ای باشد وقت باقی است.

به گفته رابرت گیتس، وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا هنوز «برای اعمال فشارهای بیشتر جامعه جهانی بر تهران» وقت است. وزیر دفاع آمریکا طبق برآورد دستگاه‌های اطلاعاتی اعلام کرد این زمان بین یک تا سه سال طول می‌کشد.

نخست وزیر روسیه بلافاصله پس از تصویت قطعنامه ۱۹۲۹ سازمان ملل متحد، فهرست سلاح‌هایی که فروش‌شان به ایران ممنوع است را طی حکمی به مسئولان نظامی این کشور ابلاغ کرده‌ است

او معتقد است که حتی اگر ایران در این حد پیش رفته باشد، داشتن مواد لازم برای تولید سلاح هسته‌ای با تجهیز یا داشتن سیستم انتقال که همسایگان و کشورهای دورتر را تهدید می‌کند، متفاوت است، «اما روشن است که آنها به داشتن سلاح نزدیکند و این چیزی است که همه را نگران کرده‌ است.»

در ادامه کشاکش‌های بین‌المللی درباره مسئله هسته‌ای ایران و «بی ارزش» خواندن قطع‌نامه چهارم از سوی مقام‌های ایرانی، روس‌ها در حاشیه اجلاس سازمان همکاری شانگهای، الحاق ایران به این سازمان را تا زمانی که تحریم‌ها اجرا می‌شوند، رد کرده‌اند.

جمهوری اسلامی هم اکنون عضو ناظر این سازمان است. با این پیغام روسیه در حاشیه این اجلاس در تاشکند پایتخت ازبکستان، عضویت دایم ایران رد شده‌ است.

هم‌زمان با اعلام خبر توقف فروش هواپیماهای اس ۳۰۰ به ایران همچنین، پی جی کروالی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده از «خویشتنداری» روسیه برای انتقال ندادن این موشک‌ها به ایران قدردانی کرد.

در جدیدترین اظهار نظرها محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری اسلامی در چین قطع‌نامه را «شکست و افتضاح» برای تصویب کننده‌گان آن و به معنای «کاغذی بی‌ازرش» و«پایان» شعار تغییر و رئیس جمهوری آمریکا دانسته‌ است.

اس ۳۰۰ می‌تواند تا شعاع ۱۵۰ کیلومتری، موشک‌های مهاجم را رهیابی کند. اس ۳۰۰‌ها، موشک‌های بالستیک و هواپیماهای مهاجم را در هر ارتفاعی رهگیری کرده و نشانه می‌گیرند.

قطع‌نامه اخیر بیش از همه سپاه پاسداران و اشخاص مرتبط با برنامه‌های هسته‌ای و نظامی ایران را در لیست سیاه قرار داده‌ است.

ایران همواره بر صلح‌آمیز بودن برنامه‌های هسته‌ای خود تاکید دارد.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)