تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

تدابیر شدید امنیتی در تهران

تهران از صبح امروز ۲۲ خرداد، در سالگرد دهمین انتخابات ریاست جمهوری با هدف جلوگیری از هرگونه تظاهرات مردمی تحت تدابیر شدید امنیتی قرار گرفت.

به گزارش تارنمای کلمه مردم تهران در شب گذشته به نشانه اعتراض به آنچه «تقلب گسترده» در انتخابات سال گذشته می‌دانند، از بام خانه‌ها شعار«الله اکبر» سرداده‌اند.

از سوی دیگر پایتخت ایران از دیروز تحت تدابیر شدید امنیتی و حضور گاردهای ویژه در سطح شهر قرار گرفته‌است. با وجود اینکه تاکنون هیچ گزارش رسمی از تظاهرات در خیابان‌ها گزارش نشده، نیروهای پلیس رفت و آمده‌ها را در نظر گرفته‌اند.


میرحسین موسوی ومهدی کروبی از وزارت کشور تقاضای صدور مجوز برای برگزاری تظاهرات «سکوت» کرده بودند. مرتضی تمدن، استاندار تهران، روزگذشته با اعلام این‌که برای ۲۲ خرداد «هیچ‌گونه مجوزی صادر نشده» گفت: «هیچ‌گونه دلیلی وجود نداشت که ما مجوز راهپیمایی بدهیم.»

این دو کاندیدای معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته در ایران بنا به آنچه «حفظ جان و مال مردم» خوانده‌اند از درخواست خود برای برگزاری راهپیمایی سکوت در ایران منصرف شده‌اند.

موسوی و کروبی دریافت اخباری مبنی بر «سازماندهی افراطیون و سرکوبگران» برای «یورش به مردم بی‌دفاع و مظلوم» رادلیل انصراف از برگزاری این راهپیمایی اعلام کرده اند. این دو نامزد معترض به نتایج انتخابات از معترضان خواسته‌اند که خواسته‌های خود را از راه‌های «کم هزینه‌تر و موثرتر» پیگیری کنند.

با وجود اینکه تاکنون هیچ گزارش رسمی از تظاهرات در خیابان‌ها گزارش نشده، نیروهای پلیس رفت و آمده‌ها را در نظر گرفته‌اند

وزارت کشور درخواست نمایندگان ده حزب اصلاح‌طلب برای برگزاری راهپیمایی در سالگرد انتخابات را نیز بی پاسخ گذاشته است.

استاندار تهران هر گونه گردهمایی در ۲۲ خرداد را منتفی اعلام کرده و گفته: «جریان فتنه» درخواست «راهپیمایی غیر واقعی» از استدانداری تهران کرده بودند.

این درحالی است که به نقل از سازمان‌های حقوق بشری هم‌زمان با ایران در بیش از ۸۵ شهر دنیا، و در مقابل سفارت‌خانه‌ها و کنسولگری‌های جمهوری اسلامی در حمایت از مردم داخل کشور تجمع‌های اعتراض‌آمیز برپا می‌شود.

۲۲خرداد، سالگرد انتخابات ریاست جمهوری در ایران است که پس اعلام نتایج آن، میلیون‌ها نفر در اعتراض به آن‌چه «تقلب» در انتخابات می‌نامیدند به خیابان‌ها آمدند.

در جریان این اعتراض‌ها در سال گذشته ده‌ها نفر کشته و هزاران نفر بازداشت شدند. دولت ایران همواره هر گونه «تقلب» در انتخابات را رد کرده‌ است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)