تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
مهدی کروبی:

«آن‌چه که رخ می‌دهد تحمیل به قانون اساسی است»

مهدی کروبی آن‌چه که امروز رخ می‌دهد را «تحمیل» به قانون اساسی کنونی دانست و میرحسین موسوی با اشاره به اینکه قانون اساسی جنبه «قراردادی» دارد گفت که هر متنی حتی یک متن «بسیار سلیس و ساده» با مرور زمان می‌تواند تفاسیر گوناگونی را بپذیرد.

این دو نامزد معترض به نتایج انتخابات هجدهم خرداد ماه در یک نشست مشترک رسانه‌ای، مواضع خود را در رابطه با وقایع اخیر ایران تشریح کردند.

مشروح این نشست روز گذشته، جمعه، از سوی «سحام نیوز»، پایگاه اطلاع‌رسانی حزب اعتماد ملی منتشر شده است.

میرحسین موسوی در این نشست با اشاره به اینکه قانون اساسی جنبه «قراردادی» دارد گفت که هر متنی حتی یک متن «بسیار سلیس و ساده» با مرور زمان می‌تواند تفاسیر گوناگونی را بپذیرد.

آقای موسوی افزود: «باید ببینیم که چه منافعی پشت حاکمیت فعلی هست که این تفسیر را از قانون اساسی ارائه می دهد که دهن مردم را ببندد، رسانه ها را جمع بکند، این انتخابات کذایی را به این شکل برگزار و زندان ها را پر بکند.»


میرحسین موسوی و مهدی کروبی

مهدی کروبی نیز با اعلام این‌که «هوادار سفت و سخت» جمهوری اسلامی است اظهار داشت، آن‌چه که اکنون اجرا می‌شود «تفسیر قانون» نیست بلکه «تحمیل به قانون اساسی» است و زمامداران کنونی اساسا جمهوری را «باور» نداشته و «اهمیتی» برای «رای مردم» قائل نیستند.

آقای موسوی در بخش دیگری ازسخنان خود با اشاره به «شبکه‌های اجتماعی» بیان کرد که باید «کانال‌های رادیویی و تلویزیونی» در سطح بین‌المللی تاسیس شوند تا ضمن اطلاع‌رسانی به مردم به طور مستقل از منافع ملی دفاع کرده و زبان جنبش سبز را گسترش دهند. او از کسانی که امکان چنین فعالیتی را دارند، خواست که با توجه به حساسیت وضعیت کشور در این زمینه «عجله» کنند.

نخست وزیر پیشین ایران گفت: « کسانی که در راس امور هستند فکر می کنند یک موجود خاص خداوند متعال هستند که خداوند توجه ویژه ای به آن‌ها دارد؛ اگر حرفی می زنند باید انجام بشود و مصلحت هم همان است و کوچکترین اعتقادی به عقلانیت جمعی نیست؛ اگر انتخاباتی هم سر موعد برگزار می شود برای این است که بگوییم انتخاباتی داریم و به صورت زینت نه بصورت محتوا.»

کروبی نیز با بیان اینکه اکنون حرف افرادی «حق و شاغول» شده و هرکس خودش را با آن اصلاح نکند «محارب» است، افزود: « بعضی وقت‌ها از بوی این حرف‌ها وحشتم می‌گیرد. مگر طالبان چه می‌گویند؟»

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران در نماز جمعه هفته گذشته تهران به صورت تلویحی مهدی کروبی و میرحسین موسوی را به طلحه و زبیر تشبیه کرده بود.

طلحه و زبیر دو تن از یاران پیامبر اسلام هستند که پس از درگذشت وی با علی‌بن ابی‌طالب، امام اول شیعیان جنگیدند.

کروبی: آن‌چه که اکنون اجرا می‌شود «تفسیر قانون» نیست بلکه «تحمیل به قانون اساسی» است و زمامداران کنونی اساسا جمهوری را «باور» نداشته و «اهمیتی» برای «رای مردم» قائل نیستند

در ادامه این نشست رسانه‌ای، میرحسین موسوی با بیان این‌که نباید مجموع فعالیت‌های جنبش سبز را در «حرکت‌های خیابانی» تعریف کرد، گفت: «جنبش باید با خلاقیت خود راه‌های متناسبی را پیدا کند.»

موسوی و کروبی و همچنین ١٠ حزب اصلاح‌طلب هفته گذشته با ارسال نامه‌هایی به وزارت کشور خواستار دریافت مجوز برای برگزاری تظاهراتی آرام به مناسبت سالگرد انتخابات مناقشه‌ بر انگیز دهمین دوره ریاست جمهوری ایران شدند.

پس از آن‌که وزارت کشور از اعطای مجوز راهپیمایی به مخالفان دولت خودداری کرد میرحسین موسوی و مهدی کروبی با انتشار نامه‌ای ضمن انتقاد از حاکمیت، از مردم خواستند که با توجه به شرایط و به خاطر «حفظ جان» از انجام تظاهرات خودداری کنند.

برخی گزارش‌ها امروز از فضای «امنیتی» شهر تهران خبر داده‌اند. مرتضی تمدن، استاندار تهران، روز گذشته گفته بود با هر گونه حرکتی که در جهت اخلال در نظم عمومی جامعه باشد برابر با قانون «برخورد» خواهد شد.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)