تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
هشدار عفو بین‌الملل:

عفو بین‌الملل: گسترش سرکوب در ایران

گزارش تازه‌ی سازمان عفو بین‌الملل با عنوان «از اعتراض تا زندان» منتشر شده است. این گزارش به بررسی سرکوب یک ساله‌ی پس از انتخابات در ایران می‌پردازد که در جریان آن، کسانی که علیه دولت و سوء استفاده‌های آن سخن گفته‌اند،به زندان افتاده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل با درخواست آزادی همه زندانیان، به «محاکمه ناعادلانه فعالان سیاسی» که «بدون مدرک معتبر به زندان‌های سنگین محکوم شده‌اند» اعتراض کرده است.


پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال گذشته، میلیون‌ها نفر از مردم ایران در اعتراض به نتیجه انتخابات به خیابان‌ها آمدند. به گفته مقامات قضایی ایران در آغاز اعتراضات بیش از چهار هزار نفر بازداشت شدند.

کلودیو کوردونه، دبیر کل موقت عفو بین‌الملل می‌گوید ایران بر آن است که همه‌ی صداهای مخالف را «خاموش» کند و در عین حال در تلاش است تا از «تحقیقات بین‌المللی در خصوص تخلفات رخ داده در دوران پس از انتخابات جلوگیری کند.»

کوردونه افزوده: «مقامات جمهوری اسلامی باید این کمپین ترس و هراس را که برای سرکوب حتا کوچک‌ترین اعتراض به دولت به راه انداخته‌اند پایان دهند.»

عفو بین‌الملل در گزارش خود همچنین اشاره کرده ایران در نشست فوریه شورای حقوق بشر سازمان ملل این موضع «مسخره» را اتخاذ کرد که «در برخورد با مخالفان خود به هیچ عنوان مرتکب نقض حقوق بشر نشده است.»
در این گزارش، به چند مورد به عنوان نمونه‌های نقض آشکار حقوق بشر اشاره شده است. ضیا نبوی، دانشجوی محروم از تحصیل که در زندان اوین محبوس است از جمله آن‌ها است. او به ارتباط با سازمان مجاهدین خلق متهم شده و به همین خاطر 10 سال حکم زندان گرفته است.

عفو بین‌الملل: مقام‌های جمهوری اسلامی باید این کمپین ترس و هراس را که برای سرکوب حتی کوچک‌ترین اعتراض به دولت به راه انداخته‌اند پایان دهند

عفو بین‌الملل هم‌چنین به بازداشت ٥٠ پیرو آیین بهایی در طول یک سال گذشته اشاره می‌کند و می‌گوید: «دولت ایران سرکوب گروه‌های قومی و اقلیت‌های مذهبی را گسترش داده است.»

در این گزارش همچنین به اعدام چهار فعال ایرانی کُرد اشاره شده است. عفو بین‌الملل این اعدام‌ها را که «بدون طی کردن روند قانونی صورت» گرفته‌اند «هشداری برای معترضان در آستانه سالگرد انتخابات» قلمداد کرده است.

کلودیو کوردونه می گوید آنچه ما خواهان آن هستیم بسیار ساده و روشن است؛ «آزادی بدون قید و شرط همه‌ی زندانیان سیاسی و عقیدتی و محاکمه عادلانه و مطابق با استاندارهای بین‌المللی برای جرایم جنایی و همچنین عدم استفاده از مجازات اعدام.»

سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرده از ایران خواسته ضمن «پذیرفتن توصیه‌نامه‌ها» در خصوص برخورد با زندانیان به نمایندگان سازمان ملل اجازه «بازدید» از ایران را بدهد.

در گزارش این نهاد حقوق‌بشری به این نکته اشاره شده است که «محرمانه بودن بازداشت‌ها» امکان شکنجه، تجاوز و اعدام‌های ساختگی را مهیا می‌کند.

این گزارش می‌افزاید که اکنون دست کم شش نفر به اتهام «تلاش برای براندازی» در انتظار اعدام هستند و پیش‌بینی می‌شود که اقتدارگرایان با انگیزه‌های سیاسی در جهت سرکوب اعتراضات باز هم به اعدام دست بزنند.

ایران یکی از بالاترین آمار اعدام را در جهان دارد و تاکنون ١١٥ اعدام ثبت شده در سال ٢٠١٠ انجام داده است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

مدرک معتبر منم! بابک داد و سایر اسامی که ملک شخصی‌ام هستند!!!
آهنگ.ن.ک

-- بدون نام ، Jun 9, 2010

هدف ،جنبش سبز ملی‌ ایران-تا کنون در این رابطه کنکاش‌ها ی زیادی شده و من به این نتیچه تاریخی‌ رسیده‌ام که ،هدف این جنبش باید و را ه دیگری ندارد ،جز خروج ایران از مناسبت نا‌ بودگر و ویرا نگر ،جهان سوم،زیرا مناسبت جهان سوم ،تو ا زون جهان را بر هم زده و ظرفیت ،رشد و تکا مل را از دست داده.این مناسبت روزانه هستی‌ میلینها انسان را نا‌ بود میکند و باعث خروج میلیونها انسان از روند تکا مل شده.خروج ایران از این مناسبت ،رشد ملی‌ ما را هماهنگ کرده و باعث هماهنگی‌ موزون ما با جهان پیشرفته را فراهم میکند.در جهان فعلی دو کا تگری وجود دارد.
۱- کا تگری جهان سوم، شا مل ،کشور‌ها ی موسوم به جهان سوم و چین ، روسیه
...۲- کا تگری کشور‌ها ی پیشرفته .ما این با ر باید از امیر کبیر ،مشروطه ،مصدق و قیام ۵۷ بیا موز ایم تا از این دایره نکبت جهان سوم خا ر ج شویم.ظرفیت جنبش ایران این تونا ییی را دارد .این استراتژی یعنی‌ خروج از جهان سوم باید در عرصه ملی‌ منطقه و جهانی‌ بین ایرانیان ترویج شده و به بحث گز اشته شود.ما باید پرچمدا ر این تحول انسانی‌ شویم.

-- بدون نام ، Jun 9, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)