تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

آمریکا شش نفر را به توطئه به سود ایران متهم کرد

پنج ایرانی و یک آمریکایی از سوی دادگاهی در ایالات متحده به «توطئه» برای تامین سخت‌افزار و فن‌آوری ماهواره‌ای برای ایران و «نقض محدودیت‌های صادراتی آمریکا» متهم شدند.

مقام‌های قضایی آمریکا اعلام کردند که این فن‌آوری ارسالی، ناقض قانون تحریم‌های آمریکا علیه ایران است. اتهام این شش نفر این است که از این طریق در سال ٢٠٠٥ میلادی به ایران در ارسال یک ماهواره مجهز به دوربین به فضا کمک کرده‌اند.

به گزارش بخش جهانی بی‌بی‌سی، مقام‌های وزارت دادگستری آمریکا، این شش نفر را به ایجاد یک شرکت ساختگی برای انجام معاملات غیرقانونی متهم کرده‌اند. این در حالی است که مجازات در نظر گرفته‌شده برای جرم «توطئه» در آمریکا، پنج سال زندان است. ممکن است چند نفر از متهمان به جرم «پولشویی» با مجازات ٢٠ سال زندان مواجه شوند.

متهم اصلی این پرونده، نادر مدانلو، شهروند 49 ساله آمریکایی است که در ایران متولد شده است. به نوشته واشینگتن پست، آقای مدانلو، پیش‌تر مدیر یک کمپانی ماهواره‌ای در ایالت مریلند بوده است‬.


نادر مدانلو، متهم اصلی پرونده (عکس از واشینگتن پست)‬

جان مورتون، دستیار وزیر امورخارجه ایالات متحده در مسئله مهاجرت و گمرکات، این پرونده را برای کسانی که امنیت آمریکا را به خطر می‌اندازند، یک «نشانه» می‌داند. او می گوید که ما «شما را می‌یابیم و به عدالت می‌سپاریم.»

جان مورتون، دستیار وزیر امورخارجه ایالات متحده در مسئله مهاجرت و گمرکات، این پرونده را برای کسانی که امنیت آمریکا را به خطر می‌اندازند، یک «نشانه» می‌داند

حمید مالمیریان، رضا حیدری دیگر متهمانی هستند که نامشان در این پرونده آمده ‌است. در این اتهام‌نامه ١٠ میلیون دلار جریمه برای هر یک از شش متهم درخواست شده ‌است. هر یک از متهمان همچنین با حداکثر پنج سال زندان روبرو هستند اما ممکن است مدانلو به اتهام «نقض محدودیت‌های صادراتی آمریکا» با ٢٠ سال زندان مواجه‌شود.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)