تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

تضعیف مجلس
سرمقاله امروز روزنامه مردم‌سالاری با عنوان «جایگاه مجلس را تضعیف نکنید» به اظهارات محمود احمدی‌نژاد درباره مصوبات مجلس اختصاص دارد.

در این سرمقاله آمده است: «از کنار اظهارات اخير محمود احمدی‌نژاد در ديدار با اعضای کميسيون اصل ٩٠ نمی‌توان به راحتی عبور کرد. در حالی‌که طبق قانون اساسی، قوا مستقل هستند و قوه مجريه، همان‌طور که از نامش پيدا است، بايد مصوبات قانونی قوه مقننه را اجرايی کند، مطالب بيان شده توسط رئيس‌جمهوری در اين ديدار عملا جايگاه قوه مقننه را زير سوال برده است.»

نویسنده سرمقاله این روزنامه با یادآوری اصل تفکیک قوا می‌نویسد: «اظهارات احمدی‌نژاد در جمع اعضای کميسيون اصل ٩٠، با هرگونه توجيهی نمی‌تواند مبنای خوبی براي پايبندی به قانون باشد. محمود احمدی‌نژاد در خصوص اعتراض نمايندگان به عدم ابلاغ ٢ قانون اظهارداشته که امکان ابلاغ اين دو قانون نبوده و خود مجلس نيز به اين نتيجه رسيده که اشتباه کرده است. قطعا اظهار چنين جمله‌ای از سوی رئيس دولت، تمامی مصوبات نمايندگان مردم را زير سوال می‌برد.»

این سرمقاله تاکید می‌کند: «معلوم نيست که چرا احمدی‌نژاد با تحقير نمايندگان و اعلام اين جمله که نماينده‌ای با ٦ هزار رای نماينده شده، نظارت مجلس بر دولت را زير سوال برده است؟ آيا بهتر نيست، وقتي همه بر پای‌بندی به قانون براي توسعه اصرار می‌ورزيم رئيس دولت در بيان ديدگاه‌های خود در خصوص مجلس که به فرموده امام خميني (ره) در راس امور است دقت بيش‌تری داشته باشد.»

متن کامل سرمقاله

اشتغال پایدار
سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «چالش بزرگ اقتصاد ما و گزینه‌های پیش رو» به بررسی رکود اقتصادی در ایران پرداخته است.

در این سرمقاله آمده است: «با توجه به کسادی و رکود حاکم بر بازار‌، هرگاه پذيرفته شود که یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های فراروی دولت‌های ما‌، ‌ايجاد اشتغال برای بیش از یک میلیون نفر در سال‌، طی چند سال آينده است، باید پذیرفت که سیاست‌گذاران دولتی وظیفه‌ای دشوار پیش روی خود دارند.»

در بخش دیگری از این سرمقاله می‌خوانیم: «هم منطق اقتصادی و هم عقل سلیم‌، ‌ايجاب می‌کند که حفظ اشتغال موجود و نیز به کارگیری نیروهای جدید با بهره‌گیری از سرمایه‌های ثابت عاطل و باطل مانده‌، در مقایسه با ‌ايجاد اشتغال جدید از طریق راه‌اندازی واحدهای نوپا‌، ارجح تلقی شود. بی‌تردید ‌ايجاد بنگاه‌های جدید و به کار گرفتن تازه واردین به بازار کار در ‌اين واحدها نیز امر مهم و واجبی است‌، اما اگر انتخابی میان‌ اين دو گزینه باشد و محدودیت‌های منابع و به ویژه سرمایه موجود‌، تعيین اولویت را ناگزیر سازد‌، منطق حکم می‌کند که به گزینه نخست‌، اولویت داده شود.»

به نوشته این روزنامه: «تصمیم‌گیری در مورد مناسب‌ترین راه‌کارها برای ‌ايجاد اشتغال پایدار‌، مستلزم تامل در ‌اين مقوله است که چرا واحدهای فعال با ظرفیت کامل، تولید نمی‌کنند و چرا نیمي‌از واحدها اساسا تولید خود را متوقف ساخته‌اند؟ پاسخ جامع به ‌اين سوالات تحلیل جداگانه‌اي را مي‌طلبد‌، اما واقعیت ‌اين است که بزرگ‌ترین مشکل برای اغلب ‌اين واحدها‌، صرف‌نظر از کمبود نقدینگی‌، در دشواری فروش خلاصه مي‌شود.»

متن کامل سرمقاله

استراتژی امنیت ملی آمریکا
سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «بازی با الفاظ، راهبرد جدید آمریکا» به استراتژی امنیت ملی آمریکا پرداخته است.

در این سرمقاله می‌خوانیم: «آمريكا سال‌ها است رويای كدخدايی براي دهكده جهاني را در سر می‌پروراند. طبق اين راه‌برد، كشورهايی كه از قوانين آمريكا تبعيت نكرده و در مسير منافع ايالات متحده قدم برنمی‌دارند، به عنوان كشورهای مخالف شناخته می‌شوند.»

این روزنامه می‌نویسد: «ايالات متحده عليرغم وجود تمام مشكلات داخلی كه با آن دست به گريبان است و هزينه‌های هنگفت ناشی از جنگ‌های عراق و افغانستان كه شرايط بحران زده اقتصادی اين كشور بر روي دست مردمش گذاشته، باز هم تلاش می‌كند تا ابهت پوشالی خود را حفظ كرده و برای ملت‌های ديگر خط و نشان بكشد. غافل از آن‌كه چه بخواهد و چه نخواهد موج بيداری ملت‌های جهان، كشتی طوفان زده آمريكا را درهم خواهد شكست.»

به باور این روزنامه: «زاويه شيب فروپاشی آمريكا روز به روز تندتر می‌شود. آمريكا چشمان خود را به روی واقعيات بسته و يكه‌تازی می‌كند اما بايد بداند كه اين مسير به دره‌ای منتهی می‌شود كه پيش از اين ابرقدرتی چون شوروی و قبل تر از آن امپراطوری‌های بزرگ ديگر با سر سقوط كرده و جزيی از تاريخ شده‌اند.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله امروز روزنامه وطن امروز با عنوان «جنگ با صلح»

سرمقاله امروز روزنامه آفتاب یزد با عنوان «زوال پروژه صهیون»

سرمقاله امروز روزنامه رسالت با عنوان «پویایی خط امام»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

کیهان این «کدخدا»‌منشیِ آمریکا رو چه نیکو تصویر کرده!

-- بدون نام ، Jun 2, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)