تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

آژانس: ایران بدنبال گسترش غنی‌سازی است

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که ایران در حال گسترش فعالیت‌های خود در زمینه غنی‌سازی اورانیوم ۲۰ درصدی است.

خبرگزاری‌ها بخش‌هایی از یگ گزارش محرمانه‌ آژانس را منتشر کرده‌اند که حاکی از آماده‌سازی زنجیره دوم سانتریفیوژها برای غنی‌سازی اورانیوم ۲۰ درصدی از سوی جمهوری اسلامی است.


مقر آژانس در وین (AFP)

با این حال در این گزارش ۹ صفحه‌ای آمده است که فعالیت این زنجیره هنوز آغاز نشده است.

بر اساس این گزارش، جمهوری اسلامی تا هفتم ماه آوریل، ۵.۷ کیلوگرم اورانیم غنی‌شده با غلظت ۱۹.۷ درصدی تولید و ذخیره کرده است.

گزارش محرمانه آژانس همچنین احتمال داده است که میزان کل اورانیم ۱۹.۷ درصدی تولید شده در تاسیسات جمهوری اسلامی، بیشتر از ۵.۷ کیلوگرم باشد.

خبرگزاری رویترز در عین حال به نقل از این گزارش نوشته است که همکاری تهران با آژانس «بهتر» از گذشته شده، اما این کشور برای تائید صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های اتمی‌اش، «همکاری‌های لازم» را نکرده است.

بر اساس این گزارش، جمهوری اسلامی تا هفتم ماه آوریل، ۵.۷ کیلوگرم اورانیم غنی‌شده با غلظت ۱۹.۷ درصدی تولید و ذخیره کرده است

نگرانی از تلاش‌های جمهوری اسلامی برای ساخت جایگاه پرتاب موشک و درخواست از مقام‌های ایران برای پاسخ به نگرانی‌های جهانی در قبال فعالیت‌های اتمی‌شان، از دیگر بخش‌های این گزارش محرمانه است.

احتمال افزایش فشارهای جهانی علیه ایران و افزایش تنش‌ها میان این کشور و غرب بر سر فعالیت‌های اتمی‌اش پس از انتشار این گزارش وجود دارد.

همواره پس از انتشار گزارش‌های آژانس درباره تهران، آمریکا و سایر قدرت‌های غربی بر اساس آن، رویکرد خود در قبال جمهوری اسلامی را تنظیم کرده‌اند.

روز گذشته (دوشنبه) نیز کاتسویا اوکادا، وزیر خارجه ژاپن در دیدار با منوچهر متکی که به این کشور سفر کرده، گفت که توقف غنی‌سازی اورانیوم به «نفع» مردم ايران است.

وزارت خارجه ژاپن پس از دیدار اوکادا و متکی، در بيانيه‌ای اعلام کرد: «اگر ایران به غنی‌سازی اورانيوم ۲۰ درصدی ادامه دهد، نمی‌توان مانع تصویب تحريم‌های جهانی علیه این کشور شد.»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

آموریم، وزیر امور خارجه برزیل، امروز اعلام کرد که در صورت تصویب تحریم‌ها در شورای امنیت سازمان ملل، برزیل آنها را محترم خواهد شمرد.
کوروش،

-- Kurosh ، Jun 2, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)