تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

کنترل جمعیت تهران
سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «معضلی به نام تهران» درباره طرح دولت برای کاهش جمعیت در تهران نوشته شده است.

در این سرمقاله آمده است: «تهران خود معلول نداشتن یک سیستم کلان آمایشی است. در اکثر کشورهای دنیا، استفاده از مکانیزم مالیات، یک اهرم اصلی و موثر در کنترل جمعیت استان‌ها و شهرها تجربه شده است. دولت می‌تواند یک سیستم مالیاتی را پس از مطالعات دقیق پیشنهاد دهد تا براساس سیاست‌های کنترل جمعیت یا توسعه آن اعداد و ارقام مالیاتی ارائه شود.»

به نوشته این روزنامه: «طرح انتقال ستادها و مراکز وابسته به دولت که عمده فعالیت‌ آنان در شهرستان‌ها قرار دارد، اقدام بسیار مطلوبی است که توسط دولت اعلام شد. با توجه به توسعه خدمات الکترونیک در سطح کشور، ضرورتی بر حفظ این‌گونه تشکیلات‌ در تهران وجود ندارد.»

در بخش دیگری از این سرمقاله می‌خوانیم: «موفقیت دولت محترم در حرکت مذکور می‌تواند سرفصلی برای تعدیل معضل تهران شود و اخلال در امر مذکور نیز می‌تواند سال‌ها مشکل را به بوته فراموشی بسپارد. در هر حال مرور زمان جز پیچیده‌ کردن این مشکل بزرگ ملی، حاصلی دیگر ندارد؛ فارغ‌ از تهدیدات حاصل از گسل‌های زلزله تهران که تصور آن هم وحشتناک است، این شهر یک مشکل بغرنج فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است.»

متن کامل سرمقاله

سرکشی
سرمقاله امروز روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «جهان منتظر چیست؟» درباره حمله اسرائیل به کاروان آزادی نوشته شده است.

به نوشته این روزنامه: «شاید کسانی تصور نمی‌کردند رژیم صهیونیستی تا این حد وحشی باشد، ولی یورش ددمنشانه کماندوهای صهیونیست به کاروان مذکور نشان داد که تا چه حد این رژیم سرکش و یاغی است و به هیچ معیار و ملاک انسانی پایبند نیست.»

در این سرمقاله آمده است: «این جنایت ماهیت پلید رژیم صهیونیستی را برای جهانیان آشکار ساخت و نشان داد که فلسطینی‌ها با چه دشمن وحشی و شیطان صفتی مواجه هستند، دشمنی که باید او را آدم‌کشی دریائی نامید.»

این روزنامه ادامه داده است: «سازمان‌های بین‌المللی، اتحادیه عرب شورای امنیت سازمان ملل و سازمان کنفرانس اسلامی اکنون در قبال جنایت آشکار و یورش ناجوانمردانه و علنی صهیونیست‌ها به یک کاروان غیرنظامی بین‌المللی در برابر آزمون حساسی قرار گرفته‌اند.»

متن کامل سرمقاله

تاراج آزادی
سرمقاله امروز روزنامه مردم‌سالاری با عنوان «حمله دزدان دریایی به کاروان صلح» نیز به انتقاد از حمله اسرائیل به کاروان حامل کمک به غزه نوشته شده است.

به نوشته این روزنامه: «معلوم نیست زمانی که بان کی‌مون دبیر کل سازمان ملل خبر از محاکمه سران جنایتکار جهان می‌دهد. چرا خبری از نتیجه گلدستون منتشر نمی‌شود یا دولت‌های مختلف چگونه چشم خود را بر قتل عام مسلمانان در منطقه قفقاز و سین کیانگ می‌بندند.»

این روزنامه افزوده است: «این درست است که کارادزیچ و سرهنگ قذافی و تنی چند از دیکتاتورهای جهان جنایتکار هستند، اما آیا جنایت‌های علیه بشریت را فقط این افراد مرتکب شدند و دیگر کسی دستش به خون انسان های بیگناه آلوده نیست؟ ترکیه امروز دیگر یک بازیگر دست چندم آسیایی که در حسرت پیوستن به اروپا به سر می‌برد نیست.»

در ادامه این سرمقاله آمده است: «اگرچه دزدان دریایی سومالی نه یک حکومت بلکه یک گروه تروریستی هستند، اما رژیم صهیونیستی به عنوان یک دولت همچون دزدان دریایی به کاروان صلح یورش برد تا آزادی را باز هم به تاراج ببرند.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله امروز روزنامه آفتاب یزد با عنوان «نابودی اسرائیل نزدیک است»

سرمقاله امروز روزنامه وطن امروز با عنوان «رژیم اسرائیل در تنگنای سیاسی»

سرمقاله امروز روزنامه رسالت با عنوان حمله به «کاروان آزادی»

سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «روز واقعه نزدیک است»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)