تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

بیانیه مشترک اوباما و کرزی

رؤسای جمهور افغانستان و آمریکا پس از گفت‌وگو و تبادل نظر در کاخ سفید بر روی تقویت همکاری‌ها به منظور تحقق اولویت‌های مشترک به توافق رسیدند.

دفتر ریاست جمهوری افغانستان با انتشار اطلاعیه خبری ضمن با اهمیت خواندن این ملاقات گفته‌است در این دیدار روی موضوعاتی چون تقویت دولت، امنیت، پیشرفت اقتصادی و اجتماعی افغانستان و اوضاع منطقه در راستای راهبرد مشترک گفت‌وگو شده‌است.

باراک اوباما و حامد کرزی در پایان این دیدار در بیانیه‌ای مشترک در باره موضوعات محوری مورد علاقه دو کشور سخن گفتند.

ایالات متحده تعهد کرده‌است تا برای کاهش تلفات غیر نظامی در حملات خود کوشش کند

تضمین امنیتی آینده افغانستان، تقویت دولت و توسعه فرصت‌های اقتصادی، مبارزه با فساد و ارتقای شفافیت و پاسخگویی و تدوام تلاش‌ها در جهت نهادینه کردن دموکراسی در افغانستان، همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و مشارکت درازمدت از موضوعاتی بود که رهبران دو کشور بر آن تاکید کردند.

بر پایه اطلاعات دفتر ریاست جمهوری افغانستان، آمریکا متعهد شده‌است تا نیروهای امنیتی افغان را تجهیز کرده و آموزش دهد و در راستای طرح اخیر ناتو به انتقال تدریجی مسئولیت از تابستان آینده به افغان‌ها اقدام کند.

آمریکا هم‌چنین متعهد شده‌است مسئولیت زندان‌هایی را که در کنترل دارد از ژانویه سال آینده میلادی در اختیار دولت افغانستان قرار دهد و عملیات جستجو و بازداشت مخالفان را نیز به نیروهای امنیتی افغانستان واگذار کرده و برای کاهش تلفات غیر نظامی تلاش کند.

در این بیانیه آمده‌است که رئیس جمهور آمریکا از جرگه مشورتی صلح و برنامه صلح با شورشیان اعلام حمایت کرده و گفته‌است باید این تلاش‌ها تحت رهبری دولت افغانستان باشد و آن عده از شورشیان را شامل شود که از قانون اساسی افغانستان حمایت کرده و با القاعده قطع رابطه کرده‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)