تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

امتیازگیری از نظام
سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «مرگ موج دوم» به اعتراضات اخیر مخالفان دولت در ایران پرداخته‌ است.

در این سرمقاله می‌خوانیم: «موج دوم فتنه بنا بود با تمرکز روی دو موضوع ۱- مطالبات و اعتراضات طبقات محروم و ۲- تشدید اختلاف‌های درون نظام بویژه اختلافات میان قوای ۳ گانه شکل بگیرد اما اکنون اعتراف‌های واضحی از جانب دوستان آن طرف آب فتنه گران وجود دارد که نشان می‌دهد آن به اصطلاح موج، جان نگرفته جان داده‌ است.»

به نوشته این سرمقاله: «تلاش‌ها برای امتیازگیری از نظام روی دو مسئله خاص تمرکز یافت. اول تلاش برای آزادی زندانیان دستگیر شده پس از انتخابات و دوم پیش بردن طرحی در مجمع تشخیص مصلحت درباره سیاست‌های کلی انتخابات که عملا اختیارات انتخاباتی شورای نگهبان را از بین می‌برد.»


سرمقاله‌نویس کیهان افزوده‌ است: «حمایت دیروز سران فتنه از تروریست‌هایی که دست‌شان به خون مردم بی گناه و فرزندان ملت آلوده‌است نشان داد که برای این افراد بازگشتی در کار نیست و امید اصلاح خام اندیشی است.»

متن کامل سرمقاله

انگلیس و آمریکا همچنان متحدند
سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «ایران و ائتلاف انگلیسی» در خصوص انتخابات اخیر بریتانیا است.

در این سرمقاله آمده‌است: «دولت جدید انگلیس محصول ائتلاف احزاب محافظه‌کار و لیبرال دموکرات است. محافظه‌کاران انگلیسی نوعا در سیاست داخلی اخلاق‌گرا و در سیاست خارجی واقع‌گرا هستند. یعنی اینکه در حوزه داخلی طرفدار تقویت سنت‌های اجتماعی از جمله خانواده و مذهب رسمی هستند و در حوزه خارجی، منافع ملی را بر هر چیزی و از جمله قواعد اخلاقی ترجیح می‌دهند.»

این سرمقاله ادامه داده است: «دولت کارگری انگلیس با گرایش سوسیالیسم اروپایی و اصلاح‌طلبانه، در زمانه‌ای به قدرت رسیده بود که اندیشه و عمل اقتصاد بازار، سوسیالیسم و اقتصاد دولتی را به هزیمت واداشته بود. به همین علت کارگری‌ها برای پرهیز از اتهام کهنه‌گرایی ناگزیر به نمایش نوگرایی بودند.»

به نوشته این سرمقاله: «دولت جدید انگلیس ضمن آنکه به صورت رسمی و علنی کماکان متحد استراتژیک و شریک قابل اعتماد آمریکا باقی خواهد ماند، بر دامنه کنش‌های انتقادی خود خواهد افزود. این رفتار تازه‌ لزوما موجب این نخواهد شد که دولتمردان انگلیسی موضع کنونی آمریکا در برابر ایران؛ یعنی تهدید و فشار را تقبیح کنند؛ اما اگر بخواهند مانند دوران نخست‌وزیری تونی‌بلر همراه همیشگی آمریکا باشند، اعتبار اخلاقی احزاب محافظه‌کار و لیبرال دموکرات را به خطر خواهند انداخت.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله امروز روزنامه تهران امروز با عنوان «فقر گفتمان مكتوب»

سرمقاله امروز روزنامه رسالت با عنوان «مشکلات بغدادمناسبات ما با عراق»

سرمقاله امروز روزنامه مردم سالاری با عنوان «صنعت نفت و گاز، نيازمند سرمايه گذاري هاي جديد»

سرمقاله امروز روزنامه ابتکار با عنوان «آقازاده کيست و آقازادگي چيست؟»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)