تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

«پیشرفت در گفت‌وگوها با چین برای تحریم ایران»

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده و مقام‌های چینی از «پیشرفت خوب» در زمینه گفت‌وگوهای مربوط به افزایش تحریم ایران سخن گفتند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، این مطلب را فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه به خبرنگاران اعلام کرد.

آقای کراولی در این پیوند گفت که هیلاری کلینتون و دای بینگگوئو، عضو ارشد شورای دولتی چین، روز سه‌شنبه طی یک مکالمه تلفنی یک‌ساعته در مورد موضوعات ایران و کره شمالی به گفت‌وگو پرداختند.

وی افزود: «آن‌ها در مورد وضعیت کنونی بحث‌ها بر سر تحریم ایران صحبت کردند و تصدیق کردند که در این زمینه پیشرفت‌های خوبی صورت گرفته‌است.»
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد:

«آن‌ها چند موضوع فنی مربوط به تنظیم پیش‌نویس قطع‌نامه سازمان ملل را بررسی کردند و قول دادند تا برای حل‌وفصل پرسش‌های باقی‌مانده به تلاش گسترده خود در چارچوب گروه ۱+۵ ادامه دهند.»

«آن‌ها چند موضوع فنی مربوط به تنظیم پیش‌نویس قطع‌نامه سازمان ملل را بررسی کردند و قول دادند تا برای حل‌وفصل پرسش‌های باقی‌مانده به تلاش گسترده خود در چارچوب گروه ۱+۵ ادامه دهند»

اشاره وی به پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل (شامل آمریکا، بریتانیا، فرانسه، چین، و روسیه) به اضافه آلمان است که می‌کوشند با تلاش‌های دیپلماتیک خود ایران را به توقف برنامه هسته‌ای‌اش ترغیب کنند.

آقای کراولی افزود که دیپلمات‌های گروه ۱+۵ روز چهارشنبه در مقر سازمان ملل در نیویورک دیدار کرده‌اند.

در هفته‌های اخیر کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، پس از دیدار خود با ون جیابائو، نخست‌وزیر چین اظهار داشت که «گفت‌وگوی اتحادیه اروپا با چین بر سر تحریم ایران از مرحله بحث لزوم تحریم گذشته‌است و به مرحله تعیین نوع تحریم‌ها وارد شده‌است.»

چین به عنوان یکی از دارندگان حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل مهره‌ای اصلی در مسئله افزایش تحریم ایران به‌شمار می‌آید. قدرت‌های غربی می‌کوشند از طریق گفت‌وگو و تحریم، مقامات ایرانی را به توقف برنامه هسته‌ای خود ترغیب کنند و به این منظور طی ماه‌های اخیر رفت‌وآمد دیپلماتیک خود را با چین بر سر این قضیه افزایش داده‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)