تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
کانون مدافعان حقوق بشر مطرح کرد:

پرسش از عواقب اعدام‌های اخیر در ایران

کانون مدافعان حقوق بشر در نامه‌ای به آیت‌الله صادق لاریجانی، از وی پرسید که آیا اعدام‌های اخیر در ایران، موجب خدشه‌دار شدن وحدت ملی و تنش در روابط بین‌المللی تهران نخواهد شد؟

این کانون در نامه خود که خطاب به رئیس قوه قضائیه نوشته، این پرسش را مطرح کرده است که «آیا در شرایط کنونی کشور، چنین اقدامی نمی‌تواند به وحدت ملت ایران خدشه وارد کند؟»


نامه این کانون چند روز پس از اعدام بدون اطلاع پنج زندانی سیاسی در ایران منتشر شده است.

شیرین علم‌هولی، فرزاد کمانگر، فرهاد وکیلی، علی حیدریان و مهدی اسلامیان، پنج نفری هستند که یکشنبه هفته جاری، بدون اطلاع خانواده خود اعدام شدند.

کانون مدافعان در بخش دیگری از نامه خود پرسیده است: «آیا انتخاب این زمان برای اجرای حکم اعدام گروهی نمی‌تواند موجب ایجاد تنش در روابط بین‌الملل از منظر حقوق بشر گردد؟»

این کانون همچنین با انتقاد از روند قضائی پرونده این پنج نفر، پرسیده که مقام‌های جمهوری اسلامی «چرا از علنی شدن محاکمات اباء دارند؟ به ویژه آنکه طبق اعلام وکیل محترم مرحوم فرزاد کمانگر، وی را بی‌گناه می‌دانسته است.»

کانون نویسندگان: اعدام‌ها در شان ایران نیست
کانون نویسندگان ایران نیز با انتشار بیانیه‌ای، اعدام‌های اخیر در ایران را محکوم کرد.

این کانون در بیانیه خود نوشته که با قبول فرض «تروریست» بودن این پنج نفر، «حتی تروریست‌ها و بمب‌گذاران هم سزاوارند که از موازین متعارف و متمدنانه‌ محاکمه در سطح جهان برخوردار شوند.»

کانون نویسندگان آورده که پنج نفری که یکشنبه هفته جاری اعدام شدند، «حتی قوانین موجود و جاری حکومت کنونی» در مورد پرونده آنها رعایت نشده است.

«مجازات اعدام در شأن جامعه‌ ایرانی هم نیست و شایسته است که در ایران نیز هر چه زودتر به عمر این نهاد منسوخ و ضدانسانی پایان داده شود»

این کانون در بخش دیگری از بیانیه خود نوشته است: «دغدغه‌ ما محکومیت پدیده‌ اعدام است و این که اعدام هیچ نیست جز مضاعف کردنِ کشتار و جنایت و بدین‌سان دامن زدن به خون‌ریزی.»

کانون نویسندگان اضافه کرده است: «گسترش دامنه‌ اعدام این گمان را تقویت می‌کند که این اعدام‌ها به ‌طور مشخص با هدف ایجاد فضای رعب و وحشت برای بازداشتن مردم از پی‌گیری خواست‌های آزادی‌خواهانه و عدالت‌طلبانه‌، صورت می‌گیرد.»

در بخش پایانی این بیانیه آمده است: «مجازات اعدام در شأن جامعه‌ ایرانی هم نیست و شایسته است که در ایران نیز هر چه زودتر به عمر این نهاد منسوخ و ضدانسانی پایان داده شود.»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

در باره اعدام افغان ها :

دولت ایران باید وزارت خارجه ایران را سرزنش کند که چرا میثاق های ویانا را دررابطه با اتباع افغانستان
مراعات نکرده است و از توقیف ، محاکمه و تطبیق مجازات سفارت افغانستان را اطلاع نداده است . تمام فیصله های محاکم ایران نسبت در نظر نگرفتن قاعده ( دیو پروسس اف لا ) باطل میباشد و همه زندانیان افغان باید نسبت این بطلان ازاد شوند. افغانستان حق مراجعه به محکمه بین المللی عدالت ،برای شکایت از ایران نسبت عدم مراعات میثاق های بین المللی را دارد . همچنان افغانستان حق تقاضای جبران خسارت از ایران را نسبت اعدام اتباع خود را، دارا میباشد. وزارت خارجه افغانستان و وزیر خارجه سابق سپنتا و معروفی که طی مدت زمان تصدی شان این اعمال ضد افغان ها واقع و دوام داشته مسولیت سیاسی دارند که وظایف خود را نمیدانستند و از اتباع افغانی در ایران دفاع و حمایت ننموده اند ، حتی نسبت غفلت وظیفوی قابل محاکمه میباشند . اقای قانونی نیز باید سنجیده صجبت نمایند . ایشان در وقت استجواب وزیر خاجه گفتند ما از باند قاچاقبران حمایت نمیکنیم ( قانونی باید بداند که این باند ها حق داشتن وکیل دفاع و سایر حقوق به شمول اطلاع دهی نمایندگی سیاسی کشور متبوع شان را به حیث متهم دارند ) قانونی گفت ما باید میکانیسمی را جستجو کنیم که جزا ها عفو و یا پائین اورده شود ما نباید رهبران سایر کشور ها را توهین کنیم . قانونی صاحب نمیدانند که این صحبت های شان ربطی به استیضاح وزیر ندارد . موضوع عمده ان بود که روی اهمال وزارت خارجه در دفاع از اتباع افغانی ، عدم مراعات میثاق های ویانا از جانب ایران و سستی وزارت خارجه در دفاع از افغان ها مطابق حقوق بین الملل و عرف دیپلوماتیک کاری انجام نه شده صحبت شود نه بر رسی شعار های مظاهره چیان و یا عملکرد ان ها حتی اگر عده یی از اشتراک کنندگان عضو پارلمان بوده باشند ، که خود مسولیت سیاسی اعمال خود را مطابق بینش سیاسی شخصی و یا حزب خودشان ،دارا میباشند. افسوس که با وجود گذشت یک دوره پارلمان عده یی هنوز هم الفبای دموکراسی را نمیدانند

-- بدون نام ، May 12, 2010

واقعاً خجالت‌آوره. حکم محارب الزاماً نميتونه اعدام باشه.
تا کي بايد اين اعدامهارو ببينيم.
. اينا همه از بي‌کفايتي عاملي لاريجانيه ديگه

-- دموکتاتور ، May 13, 2010

دوستان زمانه ، مردم شریف ایران بپا خیزید، تا ماه خرداد صبر نکنید، غافلگیرشان کنید . آنها برای اینکه بگویند تبعیضی در کار نیست قرار است چند نفر تهرانی و اصفهانی و لر و خراسانی را نیز اعدام کنند. لطفا محد ولیان را فراموش نکنید. ادرس امضا برای او اینجاست! تا کنون می بایست ملیونها امضا جمع شده باشد. متاسفانه ماههاست که این جوان نوزده ساله زندانی است. مرگ بر جمهوری آدمکش اسلامی ، مرگ بر اسلام، مرگ بر ولایت فقیه و اصل و بنیان و بنیادش. لطفا اینجا را نگاه و امضا کنید:
http://www.gopetition.com/online/34547.html
خوب است زمانه مطلبی مستقل را به این جوان اختصاص دهد.

-- شوریده از تهران ، May 13, 2010

در برابر هیچ اعدامی نباید سکوت کرد ! امروز آنها هستند و فردا شما و من هستیم. نه به اعدام سیاسی و غیر سیاسی ! در برابر هر چه که نماد جمهوری اسلامی است باید تظاهرات کرد همسایگانتان را هم ببرید.

-- بدون نام ، May 13, 2010

... و جاسوسخانه زمانه چرا وقتی آمریکا روزانه صدها نفر از مردم مسلمان را به هلاکت می رساند صدایی از خود در نمی آورد. خاک بر سر عاملین ایرانی نمای ... ایرانی که با دشمنان ایران همکاری دارند. ما تا زمانی که دشمنان را از پای در نیاورده ایم و آنان از منطقه ما خارج نشده اند لحظه ای ساکت نخواهیم نشست. نابود باد دشمنان ایران و جاسوسخانه های اینترنتیی و همکاران ایرانی نمای آن.

چین چندی پیش بیش از دویست نفر از مسلمانان را با بهانه ی "تروریستی" کشت ولی صدایی از جاسوسخانه هلندی زمانه بیرون نیامد. این افراد از تجریه طلبان بودند که دست در بمب گزاری شیراز داشتند. تا زمانی که شما ...ها از جاسوسان و تجریه طلبان حمایت می کنند ما از دولت ایران می خواهیم که به هیچ کدام فرصت ندهند و همه را با حامیان آنان به قبرهایشان رهسپار سازند. مرگ بر جاسوسخانه زمانه و مزدوران ایرانی نمای آن

-- بدون نام ، May 13, 2010

شیوه برخورد و منطق این برادرکه از جاسوسخانه زمانه حرف میزند کاملا نشان از سرسپردگی دارد وگرنه می شد مثل ادم با هم تبادل نظر کرد که تو از کجا میدانی؟ و مگر محاکمات انجام نشده را دیده ای یا شنیده ای؟ خواستم چیزی ننویسم و تو را همراه رهبران دزد و جنایتکارت به آینده واگذار کنم اما نتوانستم. چرا که بیشرمی تا چه حد که این همه را به خارجیان نسبت میدهید. این مسلمان مسلمان تو هم دیگر رنگی ندارد. برو اول خون دست هایت را قبل از وضو و نماز جمعه فردا بشوی و بعد ان نقش تقلبی مهر را از پیشانیت پاک کن.

-- ستاره ت ، May 13, 2010

هدف ،جنبش سبز ملی‌ ایران-

تا کنون در این رابطه کنکاش‌ها ی زیادی شده و من به این نتیچه تاریخی‌ رسیده‌ام که ،هدف این جنبش باید و را ه دیگری ندارد ،جز خروج ایران از مناسبت نا‌ بودگر و ویرا نگر ،جهان سوم،زیرا مناسبت جهان سوم ،تو ا زون جهان را بر هم زده و ظرفیت ،رشد و تکا مل را از دست داده.

این مناسبت روزانه هستی‌ میلینها انسان را نا‌ بود میکند و باعث خروج میلیونها انسان از روند تکا مل شده.

خروج ایران از این مناسبت ،رشد ملی‌ ما را هماهنگ کرده و باعث هماهنگی‌ موزون ما با جهان پیشرفته را فراهم میکند.

در جهان فعلی دو کا تگری وجود دارد.

۱- کا تگری جهان سوم، شا مل ،کشور‌ها ی موسوم به جهان سوم و چین ، روسیه ...

۲- کا تگری کشور‌ها ی پیشرفته .

ما این با ر باید از امیر کبیر ،مشروطه ،مصدق و قیام ۵۷ بیا موز ایم تا از این دایره نکبت جهان سوم خا ر ج شویم.

ظرفیت جنبش ایران این تونا ییی را دارد .

این استراتژی یعنی‌ خروج از جهان سوم باید در عرصه ملی‌ منطقه و جهانی‌ بین ایرانیان ترویج شده و به بحث گز اشته شود.

ما باید پرچمدا ر این تحول انسانی‌ شویم.

-- shad ، May 14, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)