تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

شوک اقتصادی
سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد، با عنوان «هد‌فمندسازی یارانه‌ها و ریشه‌کنی فقر» به انتقاد از رویکرد دولت در اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها پرداخته است.

در این سرمقاله آمده است: «اجرای قانون یارانه‌ها، اثرات مستقیمی ‌بر توزیع درآمد برجای خواهد گذاشت و این بازتوزیع درآمد محتملا به نفع دهک‌های پایین درآمدی و به زیان دهک‌های بالای درآمدی خواهد بود. در واقع، انتظار می‌رود در اثر اجرای این قانون، بخشی از درآمد از اقشار بالای درآمدی به اقشار پایین درآمدی منتقل گردد.»

به نوشته این روزنامه: «اجرای قانون یارانه‌ها، افزایش تورم را درپی خواهد داشت. البته میزان اثرات تورمی ‌این قانون چندان روشن نیست و دیدگاه‌های متفاوتی در مورد آن وجود دارد. روشن است که افزایش تورم به معنای افزایش مخارج خانوارها یا به عبارت دیگر، کاهش قدرت خرید آنها است.»

در بخش دیگری از این سرمقاله می‌خوانیم: «دولتمردان باید در نظر داشته باشند که اجرای قانون یارانه‌ها، خواهی‌نخواهی به عنوان یک شوک اقتصادی منفی عمل خواهد کرد که اقتصاد کشور باید خود را با آن تطبیق دهد. اجرای این قانون با وجود اثرات مثبت آن در بلندمدت، در کوتاه‌مدت علاوه‌بر افزایش تورم، احتمالا کاهش رشد تولید و افزایش بیکاری را نیز در پی خواهد داشت.»

متن کامل سرمقاله

اصرار بر افزایش جمعیت
سرمقاله امروز روزنامه مردم‌سالاری با عنوان «بازهم درباره افزایش جمعیت» به انتقاد از رویکرد محمود احمدی‌نژاد در قبال افزایش جمعیت پرداخته است.

به نوشته این روزنامه: «مشکلات متعدد خانواده‌ها، بیکاری، تورم، و بسیاری مسایل دیگر سبب شده که خانواده‌ها در کنترل جمعیت دقت بیشتری داشته باشند. اما، همه این مسائل، گویا برای محمود احمدی نژاد، حل شده است و او اصرار فراوان دارد که نباید کنترل جمعیت صورت گیرد و این موضوع، یک امر دیکته شده غربی است.»

در این سرمقاله آمده است: «به هر حال افزایش جمعیت، نیازمند آن است که امکانات کشور نیز با همان سرعت افزایش یابد. این در حالی است که امکانات کنونی کشور در مقایسه با شاخص‌های بین‌المللی، فاصله دارد و همه تلاش‌های امروز، برای آن است که این امکانات برای جمعیت کنونی افزایش یابد تا سرانه هر ایرانی در حوزه‌های مختلف به حد استاندارد برسد.»

این روزنامه ادامه داده است: «ای کاش سخنگویان دولت، حداقل هفته‌ای یک بار در برابر رسانه‌ها قرار می‌گرفتند، تا توضیحات بیشتری می‌دادند که رئیس دولت، بر اساس چه دلایلی تا این میزان بر افزایش جمعیت اصرار دارد. درحالی که قطعا درخواست شغل برای جوانان بیکار، در صدر خواسته‌های خانواده‌ها قرار دارد و در نامه‌های میلیونی مردم به دولت در سفرهای استانی، به اطلاع دولت‌مردان رسیده شده است.»

متن کامل سرمقاله

هویت مستقل
سرمقاله امروز روزنامه رسالت با عنوان «مدیریت تغییرات سیاسی» به لزوم وجود هویت مستقل در میان کانون‌های قدرت سیاسی پرداخته است.

در این سرمقاله آمده است: «ساختارهای سیاسی همواره در معرض تغییر است. ثبات، ستیز و تغییر سیکل بی‌وقفه‌ای است که سپهر سیاست را دستخوش دگرگونی‌های روبنایی و بعضا زیربنایی می‌کند. تغییرات سیاسی بر خلاف تحولات اجتماعی قابل رویت و ملموس است و در مدت زمان کوتاهی رخ می‌دهد.»

به نوشته این روزنامه: «نبض این تغییرات سیاسی نه در اردوگاه اصول‌گرایان می‌تپد و نه در جبهه دوم خرداد. جریان عظیمی در کشور به راه افتاده است که از مجاری و مخازن مغفول در ۳۰ سال گذشته سرچشمه می‌گیرد. این کانون‌های جدید اگر چه در فرایندهای جانمایی و جبهه‌بندی اغلب در راستای گفتمان انقلاب ارزیابی می‌شوند اما هنوز نتوانسته‌اند ارتباط منطقی با سایر متغیرهای مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی پیدا کنند. به طور طبیعی بخشی از این متغیرها فرصت و بخش دیگر تهدید تلقی می‌شوند.»

این روزنامه ادامه داده: «هویت مستقل برای کانون‌های جدید قدرت یک الزام و ضرورت است. امروز اغلب این جریانات بدون یک شناسنامه و هویت مشخص در فضای رقابت‌های سیاسی حضور دارند. پرچم‌ها را باید رنگ کرد. یکی از مقدمات و لوازم نوسازی فرهنگ سیاسی هویت بخشی به جناح‌بندی‌های جدید و هدف‌مند در فضای عمومی کشور است.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «با قاتل مذاکره نمی‌کنند»

سرمقاله امروز روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «چرا تصميمات خلق‌‏الساعه؟»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)