تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

سقف واردات

سرمقاله امروز روزنامه مردم‌سالاری با عنوان «مطالبات اصلی مردم در خانه ملت»، به انتقاد از واردات بی‌رویه و «بی‌توجهی» نمایندگان مجلس به خواسته‌ها و مطالبات مردم پرداخته‌است.

در این سرمقاله آمده‌است: «پرونده بحران صنایع و کارخانجات که در اثر واردات بی‌رویه، روی میز مسوولان قرار دارد تعیین تکلیف شده و در حال حاضر صنایع نساجی، لوازم خانگی، کفش، چرم و صدها شغل دیگر در مرز بحران قرار دارد. کارگران این صنایع اخراج می‌شوند و کارخانجات عظیم این صنایع به مغازه و منزل مسکونی تبدیل می‌شود.

این روزنامه ادامه داده: «با توجه به این موارد و بسیاری موارد دیگر که در حوصله بحث نمی‌گنجد جمع‌آوری امضا و طومار چندان تازگی ندارد و سوال اصلی اینجاست که نمایندگان مردم باید مشکلا ت اساسی مردم را همچون تورم و اشتغال رصد کرده و در راستای حل آن مشکلات امضا جمع کنند یا این که ۱۹۷ امضا برای قدردانی از احمدی‌نژاد به دلیل حضور در اجلاسی تهیه کنند.»

در ادامه سرمقاله می‌خوانیم: «آری امروزه همه‌چیز وارد کشور می‌شود و گویا دروازه‌های اقتصاد کشور به روی واردات آن هم از نوع چینی باز است. از کفش، کیف، پوشاک، مواد غذایی گرفته تا سنگ قبر از چین وارد می‌شود و هیچ‌کس نمی‌پرسد راستی سقف واردات تا کجاست؟»

متن کامل سرمقاله

تغییر سطح مصرف

سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «هدفمندسازی یارانه‌های انرژی و تغییر مصرف دهک‌ها»، در مورد تغییر سطح مصرف کالا و خدمات در دهک‌های درآمدی با اجرای طرح هدف‌مندکردن یارانه‌ها نوشته شده و به ارائه راه‌کاری در این زمینه پرداخته‌است.

به نوشته این روزنامه: «با حذف یارانه‌ها و برگشت درآمد حاصل از آن به مردم، علی‌الاصول قرار نیست سطح درآمد ملی در کشور تغییر کند. بنابراین میزان کل کالا و خدمات مصرف شده در مجموع، تغییری نخواهد کرد، ولی نسبت‌ها تغییر می‌کند؛ یعنی مصرف انرژی کاهش و مصرف کالاهای دیگر افزایش خواهد یافت.»

سرمقاله‌نویس این روزنامه ادامه داده: «در هر شکلی که طرح هدف‌مند شدن یارانه‌های انرژی اجرا شود، سطح مصرف قشر متوسط کاهش خواهد یافت. در این بررسی فرض بر آن است که عرضه پول توسط بانک مرکزی در حد متعارف بوده؛ یعنی انبساط و انقباض پولی وجود ندارد.»

این روزنامه افزوده‌است: «راه دیگری هم برای بازتوزیع درآمد حاصل از یارانه‌ها وجود دارد؛ به این شکل که درآمد مزبور به دو بخش، تقسیم شود؛ بخشی برای نهادهای حمایتی نظیر کمیته امداد و بخش دوم برای بیمه‌های درمانی اختصاص یابد. چهار مزیت را می‌توان برای این روش نام برد: اول عدم گسترش دولت، که ناشی از عدم ایجاد سازمان یارانه‌ها است.»

متن کامل سرمقاله

واگذاری سهام فولاد

سرمقاله امروز روزنامه رسالت با عنوان «درباره پرچالش‌تزین واگذاری» در مورد جزییات واگذاری قسمتی از سهام شرکت فولاد خوزستان نوشته شده و در پایان نیز سوالی را مطرح کرده‌است.

در این سرمقاله آمده‌است: «بنابر اطلاع‌رسانی انجام شده یک دعوای ۱۷۲ میلیارد تومانی در واگذاری ۳۰ درصد سهام شرکت دولتی فولاد خوزستان با حکم دادگاه فیصله یافته‌است. موضوع دعوای فوق یکی از مسائل مبتلا به واگذاری‌هایی است که در آن مرز بین قانون و قانون‌شکنی مخدوش می‌شود.»

به نوشته این روزنامه: «صورت مسئله این بود که یک بزرگوار محترم فعال در صنعت فولاد سهام ۳۰ درصدی شرکت دولتی فولاد خوزستان را به قیمت ۱۳۶۴ میلیارد تومان از طریق بورس خریداری می‌کند. وی طبق شرایط قرارداد موظف بوده ۲۰ درصد آن را نقد و مابقی را طی پنج سال در وجه دولت طی اقساط تادیه کند. خریدار بدون آنکه ۲۰ درصد نقد را تادیه کند با تادیه ۱۷۲ میلیارد تومان هم ادعای تسهیم ۳۰ درصد سود شرکت را می‌کند و هم مدعی حضور در هیئت مدیره شرکت می‌شود که به خواسته خود نمی‌رسد.»

در بخش پایانی این سرمقاله آمده‌است: «اگر ۱۰۰ میلیارد تومان را فروشنده نقدا گرفته چرا دادگاه او را ملزم به رد و استرداد نکرده اگر خریدار ۱۰۰ میلیارد تومان را نقدا نپرداخته که خلاف شرایط قرارداد عمل کرده‌است، پس چرا با این تخلف از دادگاه مربوطه حاکم بیرون آمده است؟ به نظر می‌رسد پاسخ به این پرسش‌ها برای تنویر افکار عمومی ضروری است.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:

سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «نیاز یا امتیاز»

سرمقاله امروز روزنامه قدس «نقش‌آفرینی اسرائیل در خاورمیانه»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)