تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

خاتمی: وضعیت کشور خوب نیست

محمد خاتمی، رئیس مرکز گفتگوی تمدن‌ها می‌گوید وضعیت کشور از «جهات مختلف» خوب نیست و حکومت نمی‌تواند با «شعار» مسائل را حل و فصل کند.

آقای خاتمی در دیدار با جمعی از دانشگاهیان، فرهنگیان و فعالان دانشجویی گفت راه حل و فصل «درست» مشکلات، آزادی زندانیان و جبران «جفا‌هایی» است که به دانشجویان، استادان، معلمان و مدیران و بسیاری از شهروندان شده است.


رئیس جمهوری سابق ایران، «عبور از فضای امنیتی و ورود به فضای آزاد، رفع محدودیت از جریان‌ها، احزاب و رسانه‌ها و اندیشیدن تمهیدات لازم برای انتخابات مطلوب در آینده» را از دیگر عوامل خروج از بحران دانست.

خاتمی در عین حال به مسئولان جمهوری اسلامی توصیه کرد با تن دادن به قانون اساسی و بهره‌گیری از همه نیرو‌ها و استعداد‌ها، برای حل و فصل مشکلات کشور تلاش کنند.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود هشدار داد ادامه اعمال محدودیت‌ها برای جریان‌های سیاسی و فکری، «هزینه سنگینی» برای جمهوری اسلامی خواهد داشت.

«به راه انداختن دستگاه تفتیش عقاید، یک تجربه شکست خورده است و شکل گرفتن یک فکر و فراگیر شدن آن، با بخشنامه درست نمی‌شود»

به گفته خاتمی «اگر تذکری داده می‌شود برای حفظ نظام در مسیر درست و بازگشت از راه‌های غلطی است که طی می‌شود و متاسفانه به جاهای بدی ختم خواهد شد.»

خاتمی همچنین اظهار داشت:‌ «راه‌کار ما نفی مطلق علوم انسانی و علوم جدید و برخورد با کسانی که صاحب تخصص در این حوزه‌ها هستند نیست، بلکه آنها هم باید بتوانند مسائل را مطرح کنند تا به فکر منسجم و پخته مناسبی برسیم.»

به گفته وی «به راه انداختن دستگاه تفتیش عقاید، یک تجربه شکست خورده است و شکل گرفتن یک فکر و فراگیر شدن آن، با بخشنامه درست نمی‌شود.»

رئیس مرکز گفتگوی تمدن‌ها گفت که با «کار رسمی اداری» نمی‌توان افکار و اندیشه‌ها را حذف کرد، چرا که این مسئله باعث می‌شود سئوالات جوانان بیشتر شود.

«راه‌کار ما نفی مطلق علوم انسانی و علوم جدید و برخورد با کسانی که صاحب تخصص در این حوزه‌ها هستند نیست، بلکه آنها هم باید بتوانند مسائل را مطرح کنند»

خاتمی در بخش پایانی سخنان خود اظهار داشت: «نادیده انگاشتن اعتراضات یا نسبت‌های ناروا به معترضان دادن، به معنی نبودن اعتراض نیست.»

اظهارات محمد خاتمی در شرایطی ایراد می‌شود که در ایران با گذشت بیش از ۱۰ ماه از زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، اعتراض‌ها به نتیجه اعلام‌شده و وقایع پس از آن همچنان ادامه دارد.

طی این مدت بسیاری از فعالان سیاسی و مدنی به زندان محکوم شده و تعداد قابل توجهی از رسانه‌های منتقد دولت توقیف شده‌اند.

برای برخی از احزاب همچون جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین نیز محدودیت‌های تازه‌ای در نظر گرفته شده و از قوه قضائیه درخواست لغو امتیاز آنها شده است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

ممد جون داداش یا خودتو به اون راه میزنی یا هنوز دوزاری گرامیت نیفتاده.
این "نظام" عزیزت همین الانم با یه میت توفیری نداره. چیچیرو میخوای حفظ کنی؟

-- سورنا ، May 9, 2010

محمدرضا پهلوی در نهایت قدرقدرتی احزاب نیم بند خودی را هم منحل کرد ه بود و حزب رستاخیز را برهبری خویش برپاکرد. این سنت دیرینه استبداد را ولایت فقیه بارث برده و در جوار مرمت و بازسازی ابزار استبداد و جنایت، احزاب خودی را منحل و حزب واحد «حزب الله» را همانند حزب رستاخیز علم نمود.

-- حافظه تاریخ ، May 9, 2010

از کرامات شیخ ما عجب
چشم بسته غیب همی گفت
وجب به وجب!

-- غیب‌گو ، May 9, 2010

امان از اون تارزان بی عرضه !!!!!!

-- بدون نام ، May 9, 2010

آقا با يك تاخير ناچيز سى ساله متوجه شده اند
ساعت خواب!

-- نادر ، May 10, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)