تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

متکی: آماده دور جدید گفتگوها هستیم

منوچهر متکی خواستار ایفای نقش سازنده غرب برای برون‌رفت از بن‌بست پیشنهاد مبادله سوخت اتمی شد و از آمادگی ایران برای آغاز دور تازه گفتگوها خبر داد.

آقای متکی اعلام کرد می‌تواند با کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره یک گفتگوی «باز و سازنده» در ترکیه در خصوص برنامه هسته‌ای ایران مذاکره کند.

وزیر خارجه ایران این اظهارات را روز گذشته (جمعه) در استانبول عنوان کرد.


منوچهر متکی

براساس پیشنهاد و طرح آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، قرار بود قدرت‌های غربی در ازای مبادله اورانیوم کمتر غنی‌شده ایران، میله‌های سوخت هسته‌ای رآکتور تحقیقاتی تهران را به جمهوری اسلامی بدهند که این پیشنهاد عملی نشد.

ایران خواستار انجام این مبادله در خاک خود است، اما طرف‌های غربی این شرط را نپذیرفته‌اند.

در پی بی‌نتیجه ماندن مذاکرات بر سر چگونگی مبادله سوخت، آمریکا و کشور‌های غربی تلاش‌ها برای اعمال دور جدید تحریم‌ها علیه ایران را آغاز کرده‌اند.

متکی اعلام کرد می‌تواند با کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره یک گفتگوی «باز و سازنده» در ترکیه در خصوص برنامه هسته‌ای ایران مذاکره کند

محسن شاطرزاده، سفیر ایران در برزیل هم گفته که تهران آماده است درباره خواسته‌اش که تعویض و مبادله سوخت در خاک خودش است، به صورت «باز» مذاکره کند.

آقای شاطرزاده افزوده است: «تهران آماده انجام و پیشبرد عملیات مبادله سوخت است، ولی کشورهای غربی باید از خودشان صداقت نشان دهند.»

خبرگزاری فرانسه که اظهارات شاطرزاده را منتشر کرده، احتمال داده که این سخنان، نشانه‌ای از «نرم شدن» موضع تهران در مقابله با قدرت‌های غربی در خصوص برنامه هسته‌ای جنجال‌بر‌انگیز ایران باشد.

برزیل که از اعضای غیردائم شورای امنیت سازمان ملل است، در این مقابله، از ایران حمایت می‌کند.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه، «پیشنهاد برزیل و ترکیه می‌تواند اعتماد طرفین را تامین کند و عملیاتی شود و آمادگی این کار را داریم»

برزیل اعلام کرده که در صورت خواست تهران آماده است میزبان تبادل سوخت باشد، ولی تاکید کرده که هیچ پیشرفتی درباره انجام این پیشنهاد بدست نیامده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، لوییس ایناسیو لولا دا سیلوا، رئیس جمهوری برزیل و رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه قرار است ۲۶ اردیبهشت به ایران سفر کنند.

رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز امروز شنبه در یک برنامه تلویزیونی، از امکان اجرایی شدن فرمول‌های جدید برای مبادله سوخت خبر داده است.

آقای مهمانپرست گفته که ایران آماده اجرای پیشنهادات ترکیه و برزیل در زمینه مبادله سوخت اتمی است.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه، «پیشنهاد برزیل و ترکیه می‌تواند اعتماد طرفین را تامین کند و عملیاتی شود و آمادگی این کار را داریم.»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

جناب متکی فقط اگر روزی روزگاری از برنامه اتمی تان عقب نشینی کنید با ملیاردرها میلیارد دلار خرج اضافی مردم ایران چنان چوبی تو آستینتان می کنند که خودتان حظ کنید. سال هاست خون مردم ایران را مکیدید و از شکمشان دزدیدید میلیار میلیارد دلار خرج کردید بعدا اگر با دست خودتان برنامه اتمی تان را منهدمش کنید جواب مردم ایران را نمی توانید بدهید فکر آن روزها را هم بکنید ..

-- سازندگی ، May 8, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)