تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

توزیع اطلاعات
سرمقاله امروز روزنامه مردم‌سالاری با عنوان «دروازه‌بانی خبر از سوی آقای وزیر»، به انتقاد از اظهارات وزیر آموزش و پرورش مبنی بر ممنوع کردن مصاحبه با رسانه‌ها از سوی مدیران این وزارتخانه پرداخته است.

در این سرمقاله آمده است: «خبرنگار صداوسیما از حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش در هفته گذشته پرسید: آقای وزیر آیا درست است که می‌گویند شما هر نوع مصاحبه و گفت وگو را ممنوع کرده‌اید؟ وزیر در نهایت صداقت و لا بد با باورمندی تمام گفت: بله، من برای آن که اخبار غیرلازم منتشر نشود، گفته‌ام جز خودم هیچکس حق ندارد با رسانه‌ها ارتباط داشته باشد، همه چیز را که لازم باشد خودم خواهم گفت.»

به نوشته این روزنامه: «آقای وزیر به جای این محدودیت و این اقدام غیرحرفه‌ای بهتر است به اقتدار روابط عمومی وزارتخانه خود و ایجاد یک سیستم اطلاع‌رسانی علمی و یک نظام اطلاعاتی مقتدر بیندیشد و نگران مصاحبه دیگری که مسوولیت دارند نباشد و بداند که امروز یعنی در عصر اطلا عات روابط عمومی با ارتباط تعریف می‌شود و ارتباط با اطلاعات و اطلاعات مورد نیاز روابط عمومی برای ارتباط.»

در بخش دیگری از این سرمقاله آمده است: «هدف از اطلاع‌رسانی، فقط توزیع اطلا عات نیست، بلکه اطلاع‌رسانی یعنی توزیع و تبیین اطلاعات و تبیین اطلاعات یعنی بیان علت‌ها و ضرورت‌ها و کاری که آقای وزیر برعهده گرفته است، حداکثر آگاه ساختن مردم آن هم با توزیع اطلاعات است و نه بیشتر.»

متن کامل سرمقاله

مسجد و نمایشگاه
سرمقاله امروز روزنامه آفتاب یزد با عنوان «جمعیت حاضر در نمایشگاه کتاب بیشتر است یا ورزشگاه؟‌»، درباره نمایشگاه کتاب تهران نوشته شده است.

در این سرمقاله آمده است: «وقتی انسان وارد نمایشگاه می شود از دو چیز کاملا بـه هـم مـربـوط، تأسف می‌خورد. یکی این که بعد از سی ‌سال این مسجد؟ و دیگری آن که بعد از سی سال: این نمایشگاه؟»

به نوشته این روزنامه: ‌«دها ‌مشکل که فقط یکی از آنها ترافیک است. یکی نیست بپرسد: اصلا مگر اینجا نمایشگاه است؟ اینجا برای ‌نماز ساخته شده و پیداست که کاربری نمایشگاهی از آن تا چه اندازه دشوار است. اینجور اداره کردن ‌که عجالتا از هر کسی برمی‌آید. مهم آن است که طبیعی و معقول و متناسب با نیاز، نمایشگاهی معظم ساخته ‌شود و از این همه استقبال مردم، این همه عشق و علاقه به کتاب، قدردانی شود.‌»

این روزنامه افزوده است: ‌«حداقل نکردند طی این پنج سال مصلّی را کامل کنند تا همین جا قدری آماده تر باشد.‌شاید استدلال دولت این است که نباید تهران آباد شود و به عکس روستاها را باید آباد کرد و یک نمونه هم ‌همین داستـان نمـایشگـاه اسـت. خوب، این هم حرفی است. ‌استدلال دیگر هم می تواند این باشد که باید صبر کنیم زلزله بیاید و برود تا بعد با خیال راحت جایی را برای ‌نمایشگاه بسازیم تا لا اقل یک صد و پنجاه سال آینده ایمن باشیم.»

متن کامل سرمقاله

کاهش آسیب‌پذیری
سرمقاله امروز روزنامه رسالت با عنوان «رسانه و سواد رسانه‌ای»، به ارائه پیشنهادهایی در زمینه افزایش قدرت رسانه‌ای جمهوری اسلامی پرداخته است.

به نوشته این روزنامه:‌ «حوادث و اغتشاشات سال گذشته به عینه نشان دادند که ما تا چه میزان از فعالیت رسانه‌ای غرب و اساسا فضای رسانه‌ای آسیب‌پذیر هستیم. تعدادی وبلاگ‌نویس و فعال حرفه‌ای در عرصه شبکه‌های اجتماعی به علاوه چند شبکه تلویزیونی فارسی‌زبان و عده‌ای که مثلا از طریق اس‌ام‌اس و ایمیل به تحریک احساسات میلیون‌ها رای‌دهنده ایرانی روی آوردند و موفق شدند ولو در مقطعی کوتاه و با دروغ امنیت ملی و وجهه جمهوری اسلامی را خدشه‌دار کنند.»‌

در این سرمقاله آمده است:‌ «قادر نبوده‌ایم رسانه‌هایی اعتمادساز، رقابتی و در راستای اهداف و منافع ملی راه‌اندازی کنیم. اقداماتی هم که به انجام رسانده‌ایم پراکنده، ضعیف و مقطعی بوده است. امروز نیازمند حضور پرقدرت و پررنگ جریان فرهنگی انقلاب اسلامی در فضای سایبری هستیم که البته این امر نیازمند حمایت و همکاری درون سیستمی است.»

این روزنامه ادامه داده است:‌ «تصمیم‌گیران نظام از یک سو و اصحاب علم ارتباطات، اهالی رسانه، مطبوعاتی‌ها، هنرمندان و فیلمسازان و همه و همه باید در این امر خطیر ایفای نقش کنند تا بتوان در آینده نه چندان دور که نسل‌های جدید و پدیده‌های تازه رسانه و اینترنت و ماهواره پا به عرصه وجود و رقابت و پیام‌رسانی می‌گذارند، آسیب‌پذیری ما و فرهنگ دینی و ملی ما به حداقل رسیده باشد.»‌

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله امروز روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «پیروزی دیگری برای ملت عراق»

سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «درس بزرگ بحران یونان»

سرمقاله امروز روزنامه وطن امروز با عنوان «پیام اقتدار به متجاوزان فرامنطقه‌ای»

سرمقاله امروز کیهان با عنوان «جوجیتسو به سبک میرزا آغاسی»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)