تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

۷۱سال زندان برای ۲۴ دانشجوی زندانی

تارنمای ادوارنیوز، پایگاه خبری سازمان دانش‌آموختگان ایران در واکنش به «انکار وجود دانشجویان زندانی» از سوی برخی مسئولان دولت دهم، اسامی و مشخصات ۳۲ نفر از دانشجویان زندانی را منتشر کرد.

بر پایه این گزارش ۲۴ نفر از این دانشجویان در مجموع به ۷۱ سال حبس محکوم شده‌اند، برای یک نفر حکم اعدام صادر شده و بقیه آن‌ها به صورت «بلاتکلیف» در زندان به سر می‌برند.

محمود ملاباشی، معاون دانشجویی وزارت علوم هفته گذشته به خبرنگاران گفته بود که فقط «تعداد بسیار محدودی» از دانشجویان در زندان هستند.


این در حالی است که در ۱۱ ماه اخیر، دست کم ۶۰۰ دانشجوی معترض به «تقلب» در انتخابات و سیاست‌های دولت دهم بازداشت شده‌اند.

اسامی و مشخصات بیش از ۲۰۰ دانشجوی زندانی تا کنون در رسانه‌های خبری منتشر شده‌ است.

به گزارش خبرنامه امیرکبیر تنها در روزهای نهم و دهم دی ماه گذشته دست کم ۲۴۰ دانشجو در مشهد بازداشت شده‌اند. ۲۰ دانشجوی دانشگاه علم و صنعت تهران، ۱۱ دانشجوی دانشگاه رازی کرمانشاه، هشت دانشجوی دانشگاه امیرکبیر و نزدیک به ۱۰ دانشجو در دانشگاه‌های دیگر، از جمله بازداشت‌شدگان اعتراضات روز دهم دی‌ماه در ایران هستند.

بنا به گزارش‌های منتشر شده، دو دانشجوی کاشانی نیز روز ۱۴ بهمن ماه به زندان منتقل شدند. در مراسم روز دانشجوی تهران در شانزدهم آذر سال گذشته نیز بنا به اعلام پلیس ۲۴۰ نفر بازداشت شدند که شمار زیادی از آن‌ها دانشجو بودند.

محمود ملاباشی، معاون دانشجویی وزارت علوم هفته گذشته به خبرنگاران گفته‌بود که فقط «تعداد بسیار محدودی» از دانشجویان در زندان هستند

این آمار در حالی است که در روزهای نخست پس از انتخابات نیز شمار زیادی از دانشجویان معترض در کوی دانشگاه تهران بازداشت شدند.

اسامی دانشجویان زندانی که مشخصات آنها از سوی ادوارنیوز منتشر شده، عبارت است از: جهانگیر عبدالهی، علی عجمی، میلاد اسدی، سهیل محمدی، علی پرویز، عباس کاکایی، محمد یوسفی، نیما لطیف‌التجار، مجید توکلی، مهدی کلاری، میثم بیگ‌محمدی، ارسلان ابدی، محسن عبدی، اردشیر فرزی، کیانوش کامرائی، محمدامین ولیان، میلاد فدائی، سینا گلچین، محمدعلی الهی، علیرضا ایرانشاهی، شهاب اکبرزاده، حمید پیروزفام، امیرحسین توکلی، مسعود باباپور، سعید ملکی، امین کشاورز، پویا قربانی، فرامرز عبدالله‌نژاد، مهران صفری، آرش قاسمی، علی ملیحی و کوهیار گودرزی.

وزیر علوم: فرار مغزها را قبول ندارم
از سوی دیگر کامران دانشجو، وزیر علوم ایران، روز گذشته، پنج‌شنبه گفت که «فرار مغزها» واژه درستی نیست و او «فرار مغزها» را قبول ندارد.

محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت دهم جمهوری اسلامی، نیز پیش از این وجود پدیده فرار مغزها از ایران را رد کرده بود.

بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول، ایران در بین ۹۱ کشور در حال توسعه و توسعه‌نیافته جهان مقام اول فرار مغزها را دارد و سالانه بین ۱۵۰ تا ۱۸۰ هزار نفر ایرانی دارای تحصیلات دانشگاهی از این کشور خارج می‌شوند.

بر پایه آمار رسمی اداره گذرنامه، در سال ۸۷ روزانه ۱۵ کارشناس ارشد، ۳،۲ فرد دارای مدرک دکترا و در مجموع ۵۴۷۵ نفر لیسانسه از ایران مهاجرت کردند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

che amare vahshatnakii!!!!!!!!!!:O:O

-- armin ، May 7, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)