تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

«ایران فرصت ضیافت شام را از دست داد»

وزارت امور خارجه ایالات متحده اعلام کرد ضیافت شام ایران برای اعضای شورای امنیت که به منظور کاهش تنش‌ها با غرب ترتیب داده شده بود، «موثر» نبوده است.

پی‌جی کراولی، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده با اشاره به مذاکرات نمایندگان اعضای شورای امنيت با منوچهر متکی در این ضیافت گفته است که ايران فرصتی ديگر برای اجرای تعهدات بين‌المللی خود را از دست داد.

همزمان با افزایش تلاش‌های غرب برای تصویب دور جدید تحریم‌های جهانی علیه جمهوری اسلامی، منوچهر متکی، وزير خارجه ايران، پنج‌شنبه هفته گذشته، نمايندگان اعضای شورای امنيت را در نيويورک به ضيافت شام دعوت کرد.

کراولی، مذاکرات انجام‌شده در این دیدار را «صریح و حرفه‌ای» اعلام کرد و افزود که در این نشست، اختلاف‌نظرها درباره پیشنهاد مبادله سوخت اتمی، رفع نشد‌

سفیر چین تنها عضو دائم شورای امنيت بود که در ضيافت شام آقای متکی شرکت کرد و چهار عضو ديگر، نمایندگان دیگری را به اين برنامه فرستادند. آلخاندرو وولف، معاون سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد در این مهمانی به نمایندگی از کشورش حضور داشت.

آقای کراولی، مذاکرات انجام‌شده در این دیدار را «صریح و حرفه‌ای» اعلام کرد و افزود که در این نشست، اختلاف‌نظرها درباره پیشنهاد مبادله سوخت اتمی، رفع نشد.

به گفته وی، اقدام متکی برای برگزاری این ضیافت شام، نشانه نگرانی ایران از انزوای رو به افزایش خود در عرصه بین‌المللی است.

در حالی که قدرت‌های غربی از اعمال تحریم‌های تازه علیه تهران تا چند هفته دیگر خبر می‌دهند، مقام‌های ایرانی به صورت گسترده، دیدار با اعضای غیردائم شورای امنیت و مذاکره با نمایندگان این کشورها را در دستور کار قرار داده‌اند.

با این حال گزارش‌ها حاکی از ناکامی آنها در این دیدارها بوده است.

درخواست دوباره برای آزادى شهروندان آمریکایی
وزارت خارجه آمريكا اعلام كرد آلخاندرو دانیل وولف، معاون نماينده آمريكا در سازمان ملل، در جریان ضیافت شام وزیر خارجه ایران در نيويورک، خواستار آزادى شهروندان زندانى ایالات متحده در ايران شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در اين ديدار همچنین آقاى وولف ضمن ابراز نگرانى از بازداشت اتباع آمریکا در ايران، نامه‌های اعضاى خانواده ‌شهروندان آمريكايى حاوی درخواست آزادی بستگانشان را به متكى ارائه کرده است.

علاوه بر سه جوان گردشگر آمریکایی که نزدیک به یک سال است در ایران زندانی هستند، واشینگتن همچنين خواستار آزادى دو شهروند آمريكايى ايرانى‌تبار؛ كيان تاج‌بخش (پژوهشگر ایرانی- آمریکایی) و رضا تقوى (بازرگان ایرانی- آمریکایی) است که در حال حاضر در جمهوری اسلامی زندانی هستند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

جمهوری اسلامی با ضیافت شام ابگوشت خورانی که راه انداخته بود فکر می کرد می تواند سبیل غربی ها را چرب کند تا راه نجاتی از تحریم ها و سایر گزینه ها داشته باشد غافل از اینکه با این آبگوشتی که بار گذاشته بود و نخود و لوبیای نپخته ابروی خودش را بیشتر از این ها می برد تمام کارهای ج اسلامی آبگوشتی است

-- عادل ، May 8, 2010

دیر رسیدن ؛ کیک و ساندیس تموم شد.

-- بدون نام ، May 8, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)