تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

ابراز نگرانی خاتمی از فشار بر زندانیان

محمد خاتمی، رئیس جمهوری پیشین ایران از فشار بر زندانیان سیاسی برای «اعلام برائت از برخی جریانات و شخصیت‌ها» ابراز نگرانی کرد.

به گزارش تارنمای پارلمان نیوز، پایگاه خبری فراکسیون خط امام مجلس، وی با بیان این‌که از زندانیان تازه آزاد شده می‌خواهند که «مطالبی بر خلاف نظر وعقیده خود» مطرح کنند، گفت: «شنیده شده‌ است که اگر این مطالب اجباری بیان نشود آزادی محدود آنان بار دیگر سلب خواهد شد.»


تارنمای جنبش راه سبز (جرس)، نیز روز گذشته از فشار به زندانیان تازه آزاد شده برای نوشتن نامه علیه میرحسین موسوی و مهدی کروبی خبر داده بود.

بنا به این گزارش: «بازجویان طی مدت مرخصی این زندانیان مرتب از طریق تلفن یا حضوری برای آنان مزاحمت ایجاد کرده و تمدید مرخصی آنان را مشروط به نوشتن نامه، انجام مصاحبه و شرکت در میزگردهایی علیه جنبش سبز و تایید انتخابات ریاست جمهوری کرده‌اند.»

آقای خاتمی با اشاره به «شنیده‎هایی» مبنی بر تهیه و اجرای برنامه‌هایی در جهت ایجاد محدودیت برای فعالیت احزاب و افراد، افزود: «اگر چنین شود بیش از همه به نظام جمهوری اسلامی جفا شده‌ و حاصل کار، تهیه خوراک تبلیغی مسموم علیه جمهوری اسلامی و افزایش التهاب عمومی است.»

در روزهای اخیر اخباری مبنی بر لزوم توقف فعالیت‌های سازمان مجاهدین انقلاب و جبهه مشارکت ایران اسلامی از سوی کمیسیون ماده ۱۰ احزاب و ارجاع پرونده این دو تشکل از سوی آن کمیسیون به دادگاه برای انحلال در برخی رسانه‎ها منتشر شده‌ است.

این دو حزب اصلاح‌طلب اعلام کرده‌اند که هنوز ابلاغیه رسمی مبنی بر ممنوعیت فعالیت‌شان دریافت نکرده‌اند.

محمد خاتمی که در در دیدار با جمعی از نخبگان اجتماعی و دانشگاهی سخن می‌گفت، از «خیرخواهان مؤثر در جریان امور» خواست با تلاش برای محدود کردن «شیوه‌های نامطلوب»، آزادی هر چه بیشتر افراد و بازشدن فضای سیاسی، از «حق و حرمت مردم و منافع و کرامت شهروندان» دفاع کنند.

رئیس بنیاد باران در ادامه، «اجتناب از خشونت، فراهم آوردن فضای تبادل نظر و نقد و تقویت مردم‌سالاری سازگار با دین» را تنها راه «تأمین مصلحت انقلاب و کشور و مردم» دانست.

وی افزود: «متأسفیم که طی ماه‌های گذشته به جای تلاش برای همبستگی ملی بیشتر، جریاناتی در جهت ایجاد افتراق و تشدید کینه‌ها و حذف بخش‌های مهمی از جامعه کوشیدند و وضعیتی که در درجه اول زیانش متوجه اصل نظام و نیز ایران و ایرانی است پیش آمد.»

تارنمای جرس از فشار به زندانیان تازه آزاد شده برای نوشتن نامه علیه میرحسین موسوی و مهدی کروبی خبر داده است

رئیس دولت اصلاحات با انتقاد از ادامه بازداشت مخالفان دولت و زندانی‌کردن دوباره افرادی که با وثیقه‌های سنگین آزاد شده بودند، گفت: «آیا این‌ها نشان از آن ندارد که علی‌رغم تدبیر و صلاح‌اندیشی خیرخواهان نظام و ایران و مسئولان اصلی، کسانی هستند که مانع تغییر فضا به سوی همدلی می‌شوند؟»

این سخنان در حالی است که روز گذشته از سفر محمد خاتمی به ژاپن برای شرکت در اجلاس سالانه شورای تعامل در زمینه خلع سلاح هسته‌ای ممانعت شد.

محمدخاتمی در جریان اعتراضات اخیر به «تقلب» در دهمین انتخابات ریاست جمهوری از معترضان حمایت کرده است. وی هم‌چنین یکی از حامیان میرحسین موسوی در رقابت‌های انتخاباتی بود.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

پنج سال پیش مردم پشتت بودندو همه و تو ریس جمهور به آنها وفا نکردی وبه خامنه ای چسبیدی.جالا دیگر این حرف ها و ارز و اندامها چه فایده ای دارد.

-- بدون نام ، Apr 16, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)