تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

تصمیم زندانیان سیاسی برای «روزه سیاسی»

شماری از زندانیان سیاسی اخیر طی بیانیه‌ای از آغاز «روزه سیاسی» برای تحقق خواسته‌های «قانونی» خود خبر داده‌اند.

بنا به این بیانیه که در تارنمای جنبش راه سبز (جرس)، منتشر شده، این «روزه سیاسی» از اول اردیبهشت ماه جاری آغاز می‌شود و در صورت رسیدگی نشدن به خواسته‌های زندانیان تا سالگرد انتخابات ریاست جمهوری ادامه خواهد داشت.

«لغو و تقلیل احکام صادره علیه زندانیان سیاسی، آزادی فوری کلیه بازداشت‌شدگان با قید وثیقه و کفالت تا زمان برگزاری دادگاه‌ها و رعایت اصل ۱۶۸ قانون اساسی در کلیه محاکم» از جمله خواسته‌های زندانیان سیاسی اخیر است.

دستگیرشدگان رویدادهای پس از انتخابات همچنین خواهان «رسیدگی به روند غیر قانونی و غیر عادلانه بازجویی‌ها، دادرسی‌ها و مجازات متخلفان در تمامی سطوح و بهبود وضعیت غذایی، بهداشتی، رفاهی و تفریحی کلیه زندانیان و بازداشت‌شدگان» هستند.

دستگیرشدگان رویدادهای پس از انتخابات خواهان «رسیدگی به روند غیر قانونی و غیر عادلانه بازجویی‌ها، دادرسی‌ها و مجازات متخلفان در تمامی سطوح و بهبود وضعیت غذایی، بهداشتی، رفاهی و کلیه زندانیان و بازداشت‌شدگان» هستند

در این بیانیه که خطاب به «ملت ایران» نوشته شده، آمده ‌است: «هزاران تن از فرزندان شما که در جریان انتخابات خرداد ۸۸ از نامزدهای اصلاح‌طلبان حمایت کرده‌اند، از فردای ۲۲ خرداد به بهانه‌های واهی و اتهام‌هایی که اغلب وجاهت قانونی نداشته و ندارند، از محل کار و سکونت خود به بازداشتگاه‌ها و زندان‌های شناخته شده و ناشناس انتقال یافتند.»

بنا به این بیانیه بسیاری از زندانیان پس از نگهداری بلندمدت در «شرایط ویژه» و بازجویی‌های «تحت فشار جسمی و روحی و روانی» در دادگاه‌های «فرمایشی» محاکمه شده و به حبس‌های درازمدت یا «غیر عادلانه» محکوم شده‌اند.

این بیانیه اضافه کرده‌است: «بسیاری با گذشت قریب یک سال بدون محاکمه و حتی تمدید قرار بازداشت، در وضعیت مبهم و بلاتکلیف، در بازداشتگاه‌های ۲۰۹، ۲۴۰، بند ۲ الف و بند ۳۵۰ زندان اوین نگهداری شده و می‌شوند و از بسیاری از حقوق قانونی، اسلامی و انسانی خود محروم بوده و هستند.»

در جریان اعتراضات سال گذشته، بیش از پنج هزار نفر از مخالفان دولت در ایران بازداشت شدند.

زندانیان سیاسی اعلام کرده‌اند که در اعتراض به رفتارهای «غیر قانونی، غیر شرعی و غیر انسانی» حاکمیت در جریان دستگیری‌ها، بازداشت‌ها، محاکمه‌ها دست به این اعتراض زده‌اند.

نگهداری بازداشت‌شدگان در وضعیت معیشتی، بهداشتی، رفاهی و تفریحی که گاه «بسیار نازل‌تر» از وضعیت مشابه برای محکومان عادی و حتی جنایت‌کاران و قاچاقچیان است، از دیگر دلائل اقدام جمعی برای گرفتن «روزه سیاسی» است.

شیرین عبادی از خانواده‌های بازداشت‌شدگان خواسته‌ است که از طریق مصاحبه با رسانه‌ها و مراجعه به وکلا، مانع ماندن بستگانشان در زندان و اعمال «فشارهای غیرقانونی» بر آن‌ها شوند

این بیانیه در حالی صادر شده است که شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل نیز در گفت‌وگو با تارنمای زندانیان سبز، که از سوی شماری از روزنامه‎نگاران ایرانی اداره می‌شود، خواهان اطلاع‌رسانی بیشتر در مورد وضعیت زندانیان اخیر شده است.

این وکیل دادگستری از خانواده‌های بازداشت‌شدگان خواسته‌ است که از طریق مصاحبه با رسانه‌ها و مراجعه به وکلا، مانع ماندن بستگانشان در زندان و اعمال «فشارهای غیرقانونی» بر آن‌ها شوند.

وی با بیان اینکه عدم اطلاع‌رسانی از سوی خانواده‌ها بر «وخامت وضعیت» این زندانیان می‌افزاید، گفت که با وجود ادعای جمهوری اسلامی مبنی بر بی‌اعتنایی به افکار عمومی در سطح بین‌المللی، این مسئله برای این حکومت بسیار مهم است و اطلاع‌رسانی درباره وضعیت زندانیان، به بهتر شدن شرایط آن‌ها کمک می‌کند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)