تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

ژیلا بنی‌یعقوب، برنده جایزه آزادی بیان

ژیلا بنی‌یعقوب، روزنامه‌نگار و فعال حقوق زنان برنده جایزه ویژه «آزادی بیان» گزارش‌گران بدون مرز در مسابقه بین‌المللی بهترین وبلاگ خبرگزاری دویچه‌وله آلمان شد.

گزارش‌گران بدون مرز، طی بیانیه‌ای که در تارنمای رسمی این سازمان منتشر شده، اعلام کرده‌ که ششمین دوره این جایزه به وبلاگ ژیلا بنی‎یعقوب با نام «ما روزنامه‌نگاریم» اهدا شده‌ است.


در این بیانیه آمده‌ است: «ژیلا بنی یعقوب از نخستین وبلاگ‌نویسان مدافع آزادی بیان در ایران است که در وبلاگ خود به مسائل روز ایران و به ویِژه موضوعات اجتماعی و حقوق زنان می‌پردازد. وی و نزدیکانش هزینه سنگینی برای تعهدات حرفه‌ای خود پرداخت کرده‌اند.»

گزارش‌گران بدون مرز می‌گوید که این جایزه برای تقدیر از همه وبلاگ‌نویسان و روزنامه‌نگاران ایرانی است که در ماه‌های گذشته زندانی و یا مجبور به ترک کشور شده‌اند.

ژیلا بنی یعقوب و همسرش بهمن احمدی‌امویی ۳۰ خرداد سال گذشته در جریان اعتراضات به «تقلب» در دهمین انتخابات ریاست جمهوری بازداشت شدند.

خانم بنی‌یعقوب دوم شهریور ماه با قرار وثیقه آزاد شد و آقای احمدی‌امویی پس از محکومیت به پنج سال حبس تعزیری، در آخرین روزهای سال گذشته به مرخصی آمد.

گزارش‌گران بدون‌ مرز در معرفی برنده جایزه آزادی بیان آورده‌ است: «ژیلا بنی‌یعقوب بارها در دوره فعالیت‌اش با احضارها و بازداشت‌ها متعدد و خودسرانه با هدف به سکوت وادار کردنش مواجه بوده ‌است، اما هیچ گاه در برابر فشار‌های دائمی مقامات قضایی و امنیتی سرخم نکرد.»

مقالات ژیلا بنی‌یعقوب اجازه انتشار در روزنامه‌های ایران ندارند و انتشار آنلاین وبلاگ «ما روزنامه نگاریم» تنها امکان وی برای ادامه ‌کار این روزنامه‌نگاری است

وی همکار بسیاری از روزنامه‌های اصلاح‌طلب در ایران بوده ‌و تا کنون بیش از ۴۰۰۰ گزارش در رابطه با موضوعاتی همچون وضعیت تحصیلی زنان، خودفروشی زنان، خودکشی جوانان منتشر کرده‌ است.

گزارش‌هایی از جنگ در عراق و افغانستان و لبنان از دیگر نوشته‌های ژیلا بنی‌یعقوب است.

گزارش‌گران بدون مرز می‌گوید که مقالات خانم بنی‌یعقوب اجازه انتشار در روزنامه‌های ایران ندارند و انتشار آنلاین وبلاگ «ما روزنامه نگاریم» تنها امکان وی برای ادامه ‌کار این روزنامه‌نگار در اطلاع رسانی و نوشتن در باره موضوعات مختلف است.

این روزنامه‌نگار در ماه‌های اخير مقالات متعددی در باره همکاران زندانی‌اش در وبلاگ فیلتر شده خود منتشر کرده است.

سردبیری سایت کانون زنان ایرانی و فعالیت در کمپین یک میلیون امضا برای تغییر قوانین تبعیض‌آمیز از دیگر فعالیت‌های این روزنامه‌نگار و فعال حقوق زنان است.

سال گذشته سایت تغییر برای برابری، پایگاه اطلاع‌رسانی کمپین یک میلیون امضا و وبلاگ زین جیانیا برنده جایزه ویژه آزادی بیان گزارشگران بدون مرز بودند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

اینها جایزه نیستند خون بهای سال ها زجر کشیدن کنار رژیمی است که بی رحمانه به سرکوب ازادی های فردی و اجتماعی می پردازد و این شیر زنان و دلیر مردان تا پای جانشان ایستادگی و از جان گذشتگی می کنند درود بر انها باد .

-- اکبر ، Apr 16, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)