تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
آیت‌الله مکارم شیرازی:

دفاتر مراجع پس از مرگ آنها تعطیل شود

آیت‌الله مکارم شیرازی، از بازماندگان مراجعی که درگذشته‌اند، خواست که فعالیت دفاتر آنها را تعطیل کنند.

آقای مکارم شیرازی، امروز چهارشنبه در درس خارج از فقه خود گفت به خاطر «آبروی شیعه» و «احساس مسئولیتی» که دارد و پس از «استخاره به قرآن کریم»، این درخواست را مطرح می‌کند.


آیت‌الله مکارم شیرازی

به گفته وی، سنت مرجعیت شیعه، تعطیلی برنامه‌های مراجع، پس از درگذشت آنها بوده است.

آقای مکارم شیرازی خطاب به بازماندگان مراجع تقلیدی که درگذشته‌اند، گفت که «کارهای مرجعیت را بعد از وفات» تعطیل کنند، چرا که در غیر این صورت، «حرف‌های زیادی پیش می‌آید.»

این مرجع تقلید اظهار داشت: «اگر این کار صورت گیرد به نفع همه است، اگر بخواهند ادامه دهند، من به آنها احترام می‌گذارم، ولی خواهش می‌کنم برنامه را کنار بگذارند.»

وی همچنین افزود که وصیت کرده پس از مرگش، «دفاتر شهرستان‌های من تعطیل شود و مهرها را بشکنند و دفاتر شهرستان‌ها فروخته شود.»

آقای مکارم شیرازی گفت به خاطر «آبروی شیعه» و «احساس مسئولیتی» که دارد و پس از «استخاره به قرآن کریم»، این درخواست را مطرح می‌کند

آقای مکارم شیرازی گفته که دفاتر مراجع تقلید پس از مرگ آنها باید تعطیل شود تا «برای آینده مرجعیت شیعه گرفتاری و مشکلاتی ایجاد نشود.»

مرجع تقلید به مجتهد جامع الشرایطی گفته می‌شود که توضیح‌المسائل (رساله عملیه) یا کتاب استفتائات داشته باشد و دارای پیروانی باشد که در فروع دین و احکام فقهی اسلامی از وی پیروی کنند.

آیت‌الله علی صافی گلپایگانی، آیت‌الله حسینعلی منتظری نجف‌آبادی، آیت‌الله محمدتقی بهجت فومنی، آیت‌الله میرزا جواد تبریزی، آیت‌الله محمدعلی اراکی و آیت‌الله محمد‌رضا گلپایگانی از جمله مراجعی هستند که در سال‌های اخیر درگذشته‌اند.

برخی از این مراجع که دارای رساله عملیه و توضیح‌المسائل هستند، در حال حاضر پیروانی در مناطق مختلف دارند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

این فتوای خوبی ست! بنا بر این فتوا باید حکومت اسلامی نسز تعطیل شود چون خمینی مرده است، مسجد تعطیل شود چون محمد مرده است، و حسینه نیز تعطیل چون امام حسین نیز مرده است. واقعا که این فتوا چیز خوبی!

-- بدون نام ، Apr 14, 2010

منتظری زنده است
مرجع پاینده است

-- بدون نام ، Apr 14, 2010

چون مراجع شیعه همه «درگذشته» زندگی می کنند پس «درگذشته اند» و بالنتیجه زنده و مرده شان یکی است و امور قبور آنها هم احتیاجی به ذفتر و یا دکان ندارد.

-- بدون نام ، Apr 14, 2010

وَلِلّهِ غَيْبُ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ وَإِلَيْهِ يُرْجَعُ الأَمْرُ كُلُّهُ فَاعْبُدْهُ وَتَوَكَّلْ عَلَيْهِ وَمَا رَبُّكَ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ
و نهان آسمانها و زمين از آن خداست و تمام كارها به او بازگردانده مى‏شود پس او را پرستش كن و بر او توكل نماى و پروردگار تو از آنچه انجام مى‏دهيد غافل نيست (آیه ١٢٣ از سوره ١١ در قرآن)
خداوند احتیاج به این دفاتر شما هرگز نداشته و نخواهد داشت. ببندید این دکانها را و بر چینید دستگاه گمراهی و ظلم و فریب خود را.

-- بدون نام ، Apr 14, 2010

فکر کنم که منظورش دفتر خمینی هم هست آنهم به طمع وجوحات آن......

-- بدون نام ، Apr 15, 2010

کاسبی نمی چرخه؟ ها!!
عیب نداره تشریف ببرید در بنگلادش و فلسطین و لبنان و یا نیجریه و یا سومالی و... یا جایی دیگه که دفاتر شما هم بچرخه و هم خدا را خوش بیاید و هم خرما!!!
ولی به حضرت عباس قسم بخور که کاری به کار کاسبی بر و بچه های مراجع در گذشته نداشته باشید. با هم بخورید اگر چیزی هست دعوا نکنید.

-- م ، Apr 15, 2010

ما که عادت نداشتیم دخترانمان رعه زنده به گور کنیم، ما برای خودمان تمدن و ثروت و آزادی داشتیم و فقر را فخر نمیدانستیم. همه اینها را از ما گرفتند و بجایش فقر و پشیمانی و مرده پرستی‌ و گریه و گدایی و اطاعت از خدای قهار و آداب کون شویی برایمان آوردند. اینها همه چیزشان آمیخته با کثافت و پستی و سود پرستی‌ و بی‌ ذوقی و مرگ و بدبختی است.

-- doost ، Apr 15, 2010

اقای ملا شیرازی وحشت شما از چیست!؟

-- سلیمانی ، Apr 15, 2010

ayattollah makar az marizie ravani had zajr mikeshad ma cheh kharim k in ravani barayeman nazarieh sader mikonad. agar ayatollahi divaneh bashad mese khamenei fetvash doreste agha?

-- بدون نام ، Apr 15, 2010

حیوانان وحشی و درنده ، موجوداتی اند که ممکن است در وحله اول انسان ها را به وحشت بیندازند، اما آیا فکر کرده اید که وحشت آن ها از ما انسانها چقدر است؟ و براستی اگر قرار بود آنها درباره ما نظر بدهند با چه عناوینی از ما یاد می کردند؟ و چه عکس هایی از ما منتشر می کردند؟ چه تعداد از گونه های انسان را در صدر فهرست خطرناک و دشمن شماره یک قرار می دادند؟ واقعا این رازی کشف نشده است اما شاید شما بتوانید حدس بزنید که میزان ترس جانوران از آخوند های جمهوری اسلامی و رهبرشان سید علی خامنه ای چقدر و چه اندازه خواهد بود .شمیم

-- بر اساس طرحی از بالاترین شمیم ، Apr 16, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)