تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

جابجا نشدن دوست و دشمن
روزنامه کیهان در سرمقاله امروز خود با عنوان «معنای نوین بصیرت» به اعتراضات سال گذشته در ایران پرداخته‌ است.

در این سرمقاله می‌خوانیم: «دشمن محصول ۲۰ سال برنامه‌ریزی و هماهنگی داخلی و خارجی خود را با همه نیروهای تحت فرمان خویش به میدان آورد. هرچه در آستین داشت بی‌محابا خرج کرد، از نفس افتاد و در حالی که کسانی آن طرف دنیا تازه داشتند امیدوار می‌شدند، ناگهان مرد.»

در ادامه این سرمقاله آمده ‌است: «با دروغی به نام تقلب بخشی از نارضایتی‌ها در تهران سیاسی شد. در حالی که مسیرهای قانونی باز بود دروغ‌گویان مردم را به خیابان فرا خواندند تا رای خود را پس بگیرند. یکی دو بار - و نه بیشتر - تجمعاتی شکل گرفت که تنها خاصیت آن افزودن بر توهمات کسانی بود که تا پیش از آن هم هنری جز «فریب دادن مستمر و سیستماتیک خود» نداشتند.»

این سرمقاله اضافه کرده‌ است: «امید دشمن این است که اصول‌گرایان احساس فراغت کنند و به هم مشغول شوند. آن وقت است که حاشیه امنیت کافی برای بازتعریف پروژه‌های فتنه و توانمند کردن آن از بیرون بوجود خواهد آمد. موضوع مطلقاً این نیست که اصول‌گرایان با هم گفت‌وگو نکنند یا اختلاف نداشته باشند. موضوع این است که در برخورد با یکدیگر حد نگه دارند و مرز دوست و دشمن و متن و حاشیه را زود و با عجله جابجا نکنند.»

به نوشته سرمقاله‌نویس کیهان: ««در سال ۸۸ معنای بصیرت آن بود که در مقابل جریان کینه‌توز فتنه در زمان درست، تصمیم درست گرفته شود. کسانی از این کار درماندند و فرصت جبران هم دیگر دست نداد. در سال ۸۹ جابجا نشدن دوست و دشمن هسته مرکزی مفهوم بصیرت است؛ تا سال ۹۰ پشیمان نداشته باشیم!»

متن کامل سرمقاله

«رفع شبهه و ایجاد تفاهم» وظیفه دستگاه دیپلماسی
سرمقاله امروز تهران امروز با عنوان «تهدیدها و فرصت‌های هسته‌ای تهران – واشنگتن» در خصوص نشست خلع سلاح و امنیت هسته‌ای در واشنگتن است.

در این سرمقاله می‌خوانیم: «واشنگتن اولین قدرتی است که بزرگ‌ترین فاجعه هسته‌ای جامعه‌ بشری را در هیروشیما و ناکازاکی آفریده و حال میزبان اجلاس امنیت هسته‌ای است و تهران که رهبر مذهبی آن تولیدات تسلیحات هسته‌ای را جایز نمی‌داند، به دنبال خلع‌سلاح هسته‌ای می‌باشد و هر دو کشور طی سی‌ سال گذشته در جنگ سرد به سر می‌برند و از تهدیدات ناشی از سلاح‌های هسته‌ای سخن می‌گویند.»

به نوشته این سرمقاله: «با یک دیپلماسی حرفه‌ای و چندجانبه می‌توان این درک مشترک را ایجاد کرد که «همه با اشاعه سلاح‌های هسته‌ای و تروریسم هسته‌ای مخالفند» تا بتوان به جای رد و بدل کردن اتهامات به سیستم کنترل جامع تسلیحات هسته‌ای دست یافت.»

به عقیده سرمقاله‌نویس تهران امروز: «این وظیفه دستگاه دیپلماسی است تا به دنبال وجوه مشترک، رفع شبهه و ایجاد تفاهم باشد تا با کمک دیگر کشورها و شخصیت‌های شرکت‌کننده در اجلاس واشنگتن و تهران در جهت مصون ماندن کره خاکی از تهدیدات هسته‌ای تلاش نماید تا با تبلیغ و تهدید و ترس منعی برای کاربرد صحیح و سازنده دانش هسته‌ای و استفاده صلح‌آمیز کشورهای در حال توسعه از این پدیده ایجاد نشود.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله امروز روزنامه رسالت با عنوان «تقويت دينداري»

سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «قهرمان كيست: دولت يا بخش خصوصي؟»

سرمقاله امروز روزنامه مردم‌سالاری با عنوان «راهکارهاي مقابله با زلزله تهران»

سرمقاله امروز روزنامه وطن امروز با عنوان «بومی‌سازی صنعت فولاد از مهندسی تا اجرا»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

دوست عزیز آقای شریعتمداری، هنوز به تنهایی در خدمت ام.
راستگو

-- بدون نام ، Apr 15, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)