تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

دیده‌بان حقوق بشر: اتهام پناهی اعلام شود

دیده‌بان حقوق بشر از قوه قضائیه ایران خواست که دلیل حمله به منزل جعفر پناهی و مبنای قانونی بازداشت وی را روشن کند.

جعفر پناهی و محمد رسول‌اف، دو سینماگر ایرانی، شامگاه دهم اسفند ماه به همراه خانواده و تعداد دیگری از مهمانان آقای پناهی بازداشت شدند.


جعفر پناهی

خانواده و مهمانان بازداشت شده در مهمانی آن شب، همگی آزاد شده‌اند، اما پناهی و رسول‌اف همچنان در بازداشت به‌سر می‌‌‌برند.

مقام‌های قضایی تاکنون حاضر نشده‌اند به طور صریح، علت اصلی بازداشت این کارگردان سینما را اعلام کنند.

«حکومت ایران با هدف قرار دادن هنرمندان سرشناسی مانند جعفر پناهی، این پیام را می‌دهد که به دنبال هر کسی که تهدید به شمار آید، می‌رود»

سارا لی ویتسون، مدیر بخش خاورمیانه دیده‌بان حقوق بشر در اعتراض به ادامه بازداشت این دو سینماگر گفته که «مقام‌های ایران یا باید این افراد را متهم کنند و یا هر چه سریع‌تر آزاد نمایند.»

ویتسون افزوده است: «حکومت ایران با هدف قرار دادن هنرمندان سرشناسی مانند جعفر پناهی، این پیام را می‌دهد که به دنبال هر کسی که تهدید به شمار آید، می‌رود.»

به گفته وی، «اگر چهره‌های معروفی همچون پناهی از دستگیری و حبس خودسرانه مصونیت نداشته باشند، ایرانیان معمولی، پیش از هر گونه فعالیت انتقادآمیز از حکومت، تامل می‌کنند.»

دستگیری پناهی انتقادات شدیدی را در داخل و خارج، از جمله از طرف دولت‌های مختلف اروپایی، گروه‌های جامعه مدنی و هنرپیشه‌های برجسته برانگیخته است.

«اگر چهره‌های معروفی همچون پناهی از دستگیری و حبس خودسرانه مصونیت نداشته باشند، ایرانیان معمولی، پیش از هر گونه فعالیت انتقادآمیز از حکومت، تامل می‌کنند»

هشتم مارس، یک گروه از تهیه‌کنندگان، کارگردانان و بازیگران معروف ایرانی در دیدار با خانواده پناهی، حمایت خود را از وی اعلام کرده و خواهان آزادی فوری او و همکارانش شدند.

جعفر پناهی، که از «جنبش سبز» و دیدگاه‌های معترضان انتخاباتی حمایت می‌کند، پیش از این در حالی که برای گذاشتن گل بر مزار جان‌باختگان رویدادهای اخیر، به بهشت زهرا رفته بود، به صورت موقت بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

کارگردان فیلم‌های معروفی چون «بادکنک سفید»، «آفساید»، «طلای سرخ»، «دایره» و «آینه»، علاوه بر این، به دادگاه انقلاب و نهاد ریاست جمهوری نیز احضار شده‌ بود.

پناهی از شناخته‌شده‌ترین کارگردانان ایرانی در سطح جهان است و بیشتر فیلم‌های او، ‌بیانگر مسائل اجتماعی ایران هستند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)