تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

نگرش سیستماتیک
سرمقاله امروز روزنامه مردم‌سالاری با عنوان «بودجه ۸۹ باکدام محور؟» در خصوص بودجه سال آینده ایران به ارائه نقطه نظراتی پرداخته است.

در این سرمقاله آمده است: «فرایند ارائه و بررسی و تصویب بودجه ۸۹ در مجلس با مشکلات ظریفی همراه است که عدم توجه به آنها حداقل وقت کشور را تلف خواهد کرد. از جمله این ظرایف این است که محور این لایحه عدالت است ؟ رشد است؟ یا توسعه؟ یا هر سه؟»

این روزنامه در ادامه می‌افزاید: «رشد، شرط اول توسعه است و هیچ کس مخالف با رشد نیست، ولی رشد دیده شده در بودجه اگر با اصول منافات نداشته باشد، با شعارها منافات دارد، زیرا نظر اغلب صاحبنظران از جمله تجارب عملی کشورها نشان می‌دهد، رشد همیشه با تشدید نابرابری در یک دوره همراه است و تشدید نابرابری عدالت را خدشه‌دار می‌کند.»

به نوشته این روزنامه: «تا نگرش سیستماتیک به توسعه و عدالت در بین دولت، مجلس، دانشگاه و روشنفکر و رسانه‌ها شکل نگیرد و تا بودجه برای هدفی برنامه‌ای تدوین نشده باشد و تا محور توسعه در یک برنامه میان مدت به صراحت برای مردم روشن نشود نباید منتظر اتفاقی خاص باشیم.»

متن کامل سرمقاله

دلمشغول مسائل روزمره
سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «یارانه هدفمند؟» در انتقاد از سیاست‌های دولت دهم در هدفمند کردن یارانه‌ها نوشته شده است.

در این سرمقاله آمده است: «بسیاری از معضلات سیاسی- اقتصادی به ویژه در عرصه سیاست‌گذاری ناشی از فقدان بینش درست و منسجم است، سیاستمداران چه آنها که در دولت به کارهای اجرایی مشغولند و چه آنها که در مجلس به کار مقررات‌نویسی و نظارت می‌پردازند، دلمشغول مسائل روزمره و عاجلند و چندان به فکر مبانی نظری حرف‌هایی که می‌زنند و تصمیماتی که می‌گیرند، نیستند.»

این روزنامه در ادامه نوشته است: «هدف نهایی دولت اصلاح قیمت‌های نسبی برمبنای منطق بازار نیست، چرا که در این صورت وارد چالش شدید با مجلس در خصوص مقدار منابع حاصل از اصلاح قیمتی و چگونگی توزیع آنها نمی‌شد و این موضوع را فرع بر اصل اصلاح قیمت‌های نسبی تلقی می‌کرد.»

این روزنامه در ادامه اضافه می‌کند: «واضح است که حفظ کرامت انسانی ایجاب می‌کند که کمک به هم‌نوعان به شکل صدقه نباشد، بلکه عمدتا با ایجاد اشتغال و درآمد این معضل برطرف شود. اتفاقا اگر بینش اقتصادی منسجمی داشته باشیم، متوجه می‌شویم که یکی از نتایج مهم اصلاح قیمت‌های نسبی، فراهم آمدن وضعیت مناسب رونق کسب و کار و لذا ایجاد اشتغال و درآمد است که سطح رفاه عمومی در اقشار کم‌درآمد را بالا می‌برد و در عین حال خدشه‌ای به کرامت فردی انسان‌ها وارد نمی‌سازد.»

متن کامل سرمقاله

فرمول شناخته‌شده
سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «ببرهای کاغذی...!» در مورد مسائل داخلی ایران به ارائه گمانه‌هایی پرداخته است.

در بخشی از این سرمقاله آمده است: «تمامی شواهد و قرائن موجود و اسناد و نشانه‌های غیرقابل تردید از پایان فتنه اخیر و مرگ سیاسی سران فتنه حکایت می‌کنند، اما دشمنان بیرونی که مدیریت فتنه را برعهده داشتند، بی آن که کمترین امیدی به کارآمدی سران فتنه داشته باشند، بر حمایت خود از آنها اصرار می‌ورزند.»

به نوشته این روزنامه: «این واقعیت که تیر فتنه به سنگ خورده و سران و عوامل داخلی آن دچار مرگ مغزی شده‌اند، به یقین از نگاه مدیریت بیرونی فتنه یعنی مثلث آمریکا، اسرائیل و انگلیس پنهان نیست. پس علت حمایت آنان از این مأموران از کار افتاده چیست؟!»

این روزنامه می‌افزاید: «شواهد و قرائن موجود به وضوح و بدون کمترین تردیدی حکایت از آن دارند که موسوی، کروبی و خاتمی با مأموریت بیرونی وارد فتنه اخیر شده و نقش ستون پنجم دشمن را برعهده داشته‌اند و سرویس‌های اطلاعاتی در واکنش نسبت به کسانی که برای آنها نقش ستون پنجم را بازی کرده‌اند، از فرمول شناخته شده‌ای پیروی می کنند.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله امروز روزنامه رسالت با عنوان «اعتراف بایدن!»

سرمقاله امروز روزنامه قدس با عنوان «بسته جدید سیاست خارجی آمریکا»

سرمقاله امروز روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «عراق؛ مقطع حساس‌تر از انتخابات»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)