تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

«توقف فروش بنزین به ایران از سوی چند شرکت‌»

صادرکنندگان بزرگ فرآورده‌های نفتی، در سکوت خبری، صادرات بنزین به ایران را متوقف کرده‌اند.

روزنامه فایننشال تایمز با اعلام این خبر نوشته است که این اقدام یا از بیم تحریم‌های احتمالی ایالات متحده علیه این شرکت‌ها صورت گرفته و یا نشانه موفقیت تلاش‌های پشت پرده واشینگتن برای افزایش فشار بر جمهوری اسلامی است.

بر اساس این گزارش، سه شرکت‌ سوئیسی ویتول، گلنکور و ترافیگورا که بخش عمده‌ای از بازار جهانی فرآورده‌های نفتی را در اختیار دارند، صدور بنزین به ایران را متوقف کرده‌اند.

روزنامه فایننشال تایمز نوشته که این اقدام یا از بیم تحریم‌های احتمالی آمریکا علیه این شرکت‌ها صورت گرفته و یا نشانه موفقیت تلاش‌های پشت پرده واشینگتن برای افزایش فشار بر جمهوری اسلامی است

این سه شرکت در مجموع، نیمی از بنزین صادراتی به ایران را تامین می‌کردند.

مدیر شرکت‌ ترافیگورا به فایننشیال تایمز گفته است که تنش‌های سیاسی ناشی از صدور بنزین به ایران، معامله با این کشور را دشوار کرده است.

با این حال این اقدام این سه شرکت، به معنی قطع کامل صدور بنزین به ایران نیست، چون تحریم‌های ایالات متحده علیه تهران، هنوز صادرات بنزین به این کشور از سوی شرکت‌های غیرآمریکایی را هدف قرار نداده است.

توقف بنزین به ایران از سوی این سه شرکت بزرگ در حالی صورت می‌گیرد که کنگره آمریکا به تازگی، تحریم‌های یک‌جانبه‌ای چون منع صدور بنزین به جمهوری اسلامی را تصویب کرده است.

مدیر شرکت‌ ترافیگورا به فایننشیال تایمز گفته است که تنش‌های سیاسی ناشی از صدور بنزین به ایران، معامله با این کشور را دشوار کرده است

همزمان با افزایش فشارهای ایالات متحده و جامعه جهانی بر جمهوری اسلامی، به نظر می‌رسد در سال جاری میلادی، تنها شرکت‌های کوچک به ادامه معاملات در زمینه فرآورده‌های نفتی با تهران تمایل داشته باشند.

ایران پنجمین صادرکننده بزرگ نفت در جهان است، اما بیش از ۴۰ درصد سوخت مورد نیاز خود را به علت کمبود ظرفیت پالایشگاهی، از خارج وارد می‌کند.

مصرف روزانه بنزین در ایران بنابر اعلام خبرگزاری ایسنا، نزدیک به ۷۳ میلیون لیتر است.

روزنامه‌های اقتصادی ایران نیز گزارش کرده‌اند که دولت این کشور برای واردات بنزین در سال‌ جاری، شش و نیم میلیارد دلار کسری بودجه دارد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

ba tashakor khahesh mara ba akhbar rozanehtan az tarigh mail hamrah namayd sepas gozaram

-- بدون نام ، Mar 9, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)