تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

رکورد تاخیر دولت
سرمقاله امروز روزنامه مردم‌سالاری با عنوان «بودجه ۸۹ و سند توسعه» به تاخیر دولت در ارائه لایحه بودجه و بلاتکلیفی لایحه برنامه پنجم توسعه اختصاص یافته است.

در این سرمقاله آمده است: «لايحه بودجه ۸۹ اولين سند رسمی بودجه در دولت دهم به شمار می‌رود که دستخوش لوايح اخير دولت رکورد بی‌نظيری از تاخير را برجای گذاشته به طوری که در تاريخ بودجه‌نويسی دهه گذشته چنين تاخيری بی‌سابقه بوده است. حرف و حديث‌ها بر سه لايحه‌ای است که قرار است بر اساس برنامه پنجم باشد اما معلوم نيست پس چگونه بررسی آن از سوی مجلسی‌ها بر برنامه مقدم‌شده تمامی ندارد.»

این روزنامه در ادامه می‌افزاید: «اگر چه بر اساس آيين‌نامه داخلی مجلس، دولت بايد حداکثر تا نيمه آذر لايحه بودجه را به نمايندگان تقديم می‌کرد، اما تعلل دولت باعث شد تا اين لا يحه ۳۶۸ هزار و ۴۰۰ ميليارد تومانی با تاخيری دوماهه به دست مجلسی‌ها برسد. تعلل دولت در ارسال اين لايحه به مجلس باعث شده بود تا هر روز اظهارنظرهای جديدی در اين رابطه به گوش برسد.»

به نوشته این روزنامه: «برخی کارشناسان اقتصادی، سال ۸۹ را سالی بدون برنامه ناميده‌اند. چرا که تاخير دولت در ارائه برنامه توسعه پنجم و هم‌زمانی آن با زمان ارائه بودجه سال ۸۹ نتيجه‌ای جز اين در بر ندارد که امسال دولتی‌ها بودجه‌ای بدون برنامه به مجلس ارائه کنند.»

متن کامل سرمقاله

راه‌کارهایی برای تشویق مردم
سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «لزوم رعايت عدالت در حذف يارانه‌ها» به ارائه راه‌کارهایی برای تشویق مردم به سرمایه‌گذاری‌های تولیدی و رفع مشکلات اقتصادی پرداخته است.

در این سرمقاله آمده است: «تعيين سقف برای ثروت افراد، انگيزه كار و تلاش در بين افراد جامعه را از بين می‌‌برد. ثروتی كه در خدمت توليد و اشتغال در جامعه باشد، هرچه بيشتر، بهتر. عدالت اقتصادی و اجتماعی نه‌تنها توليد ثروت توسط افراد را محدود نمی‌كند، بلكه با تكيه بر توانايی افراد و باز توزيع ثروت، موجب افزايش هم‌زمان ثروت و عدالت اجتماعی در جامعه می‌شود و سطح رفاه افراد جامعه را ارتقا می‌‌بخشد.»

این روزنامه در ادامه نوشته است: «دولت موظف است برای توزيع عادلانه امكانات و فرصت‌ها براي آحاد افراد جامعه به صورت برابر يا متناسب، فضايی مناسب ايجاد كرده و بر روند آن نظارت و مراقبت كند.»

این روزنامه در ادامه اضافه می‌کند: «توزيع درآمد حاصل از حذف يارانه‌ها به صورت نقدی اشتباهی بزرگ است؛ زيرا كه بار تورمی آن بر مردم بيش از كمك‌های اهدايی به آنها است. درآمد حاصله بايد صرف سرمايه‌گذاری در شركت‌هايی شود كه پروژه‌‌های عمرانی زيربنايی مانند بزرگراه‌ها، راه‌آهن، نيروگاه‌های برق و مشابه آنها را احداث می‌كنند. سهام اين شركت‌ها به تساوی بين مردم تقسيم شود.»

متن کامل سرمقاله

حساس‌ترین انتخابات عراق
سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «پیام‌های روشن انتخابات عراق» در مورد انتخابات اخیر پارلمانی عراق و نقش آمریکا در این انتخابات نوشته شده است.

در بخشی از این سرمقاله آمده است: «انتخابات پارلمانی عراق حساس ترين انتخابات اين كشور پس از سقوط صدام شمرده می‌شود، چرا كه نه تنها مردم درباره سرنوشت خود و كشورشان تصميم می‌گيرند، بلكه در ادامه اين انتخاب، چگونگی تعامل با برخی از كشورهای منطقه نيز بازتعريف می‌شود.»

به نوشته این روزنامه: «عراقی‌ها پذيرفته‌اند برای آنكه حاكم بر سرنوشت خود و كشورشان شوند و به خاطر برپايی استقلال و رشد و توسعه عراق، تحمل تلفات هم داشته باشند. روز يكشنبه عليرغم تهديدات وسيعی كه صورت گرفته بود، مردم با مشاركتی ۶۵ درصدي پای صندوق‌های رای حاضر شدند. اين حضور، چيزی جز تحقير و ذلت برای تروريست‌ها و دشمنانی كه تاب ديدن استقلال و پيشرفت عراق را ندارند، در برنداشت.»

این روزنامه می‌افزاید: «اكنون يك سيستم سياسی مردمی- توافقی در عراق حاكم است. انتخابات پارلمان اين كشور مهر تاييد ديگری بر اين سيستم و گام استواری در مسير تحكيم و تثبيت آن است. برآيند انتخابات ۲ روز گذشته عراق نقطه عطفی برای استمرار يك نظم سياسی كه مورد موافقت مردم و سران قبايل و مذاهب مختلف عراقی است، می‌باشد.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله امروز روزنامه رسالت با عنوان «آغازی بر پایان سرمایه‌داری»

سرمقاله امروز روزنامه قدس با عنوان «انتخابات عراق و چند نکته»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

shoma a aragh biaeed biroon hame chi hal
misheh

dar javabe keyhan

-- بدون نام ، Mar 9, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)