تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
حضور رهنورد در مراسم روز جهانی زن

زنان: تبعیض‌ها باید برچیده شود

تعدادی از فعالان حقوق زن، خواستار آزادی زنان برای فعالیت‌های مسالمت‌آمیز و رفع تبعیض علیه آنها در جمهوری اسلامی شدند.

این خواسته‌ها در پایان نشستی با عنوان «گردهمایی سبز فعالان جنبش زنان ایران» که روز گذشته (یکشنبه) در آستانه هشتم مارس، روز جهانی زن برگزار شده بود، در قالب قطعنامه‌ای مطرح شده است.


«الحاق ایران به کنوانسیون رفع تبعیض، تعبیه راه‌کارهای قانونی، اجتماعی و سیاسی برای کاهش خشونت‌ها علیه زنان، ایجاد فرصت‌های برابر در کلیه حوزه‌های سیاسی و اداری و مدیریتی، رفع کلیه تفکیک‌های آمرانه جنسیتی و آزادی زندانیان سیاسی و عقیدتی»، از دیگر خواسته‌های شرکت‌کنندگان در این نشست بود.

نویسندگان این قطعنامه، با اشاره به اعتراض‌های چند ماه اخیر به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری، نوشته‌اند که زنان در این حرکت اعتراضی، «سهمی مساوی و برابر دارند.»


آنها افزوده‌اند: «زنان، بار مسئولیت تحقق خواسته‌های این جنبش را به تساوی بر دوش گرفته‌اند و در راه آن از پرداخت هزینه‌هایی چون ضرب و شتم، حبس و زندان، محرومیت از کار و تحصیل و ممنوعیت از خروج، محرومیت از انواع حقوق مدنی و حتا مرگ و شهادت ابایی نداشته‌اند.»

در این قطعنامه تاکید شده است که زنان، در جنبش سبز، «آگاهانه‌تر و پیگیرانه‌تر از گذشته حضور یافته‌اند و با آگاهی جنسیتی در این جنبش نقشی تاثیرگذار و فعال بازی کردند.»

«ما به بانگ بلند اعلام می‌کنیم که در کنار مردم و کنشگران جنبش سبز خواهیم بود، اما همچنان مصرانه برای تحقق خواسته‌ها و مطالبات مستقل‌مان نیز تلاش خواهیم کرد»

در پایان این قطعنامه آمده است: «ما به بانگ بلند اعلام می‌کنیم که در کنار مردم و کنشگران جنبش سبز خواهیم بود، اما همچنان مصرانه برای تحقق خواسته‌ها و مطالبات مستقل‌مان نیز تلاش خواهیم کرد.»

زهرا رهنورد، مینو مرتاضی، شهلا لاهیجی، فاطمه راکعی، نوشین احمدی خراسانی، منصوره شجاعی، فرزانه طاهری، نسرین ستوده، فریده ماشینی، فاطمه گوارایی و تعدادی دیگر از فعالان جنبش زنان و برخی از خانواده‌های زندانیان وقایع اخیر در این نشست شرکت داشتند.

«همراهی و همپایی زنان از طیف‌های مختلف فکری و سیاسی در جنبش زنان، رابطه متقابل این جنبش با جنبش سبز و تاکید بر مطالبات و خواسته‌های مستقل زنان در ادامه راه مشترک این دو جنبش»، از مواردی بود که از سوی شرکت‌کنندگان در این نشست به بحث گذاشته شد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

زنان ما چه بی چاره شده اند که باید به یک چارقد گل من گلی اقتدا کنند

-- بدون نام ، Mar 8, 2010

اکتفا عزیزم... زنان ما هم بی چاره نشده اند، این مردسالار ها هستند که دارند بی چاره می شوند، نشانه اش هم هدف قرار دادن زنان... فراموش نکنیم که تک تک ما (زنان و مردان) در رفع تبعیض علیه زنان مسئول و موثر هستیم پس به امید رهایی ِ ارزش های انسانی از بند جنسیت... نقطه شروع: امروز، خودم!

-- نیما ، Mar 8, 2010

در جواب کامنت بالایی:
«تن آدمی شریف است به جان آدمیت/نه همین لباس زیباست نشان آدمیت»

-- آرش ، Mar 8, 2010

برای برابری زن و مرد این مذهب زن ستیز را باید عوض کرد....

-- kiana ، Mar 8, 2010

. Green women...I love it

-- Mahsa ، Mar 8, 2010

من با نظر اول مخالفم. دوست عزیز اگر عمیقتر نگاه کنید این رهبران جنبش سیاسی هستند با نزدیکی به جنبشهای اجتماعی مثل جنبش زنان و جنبش دانشجویی برای خود مشروعیت و به عبارتی آبرو کسب میکنند. این هیچ اشکالی نداره و مثل یک ائتلاف میمونه. این نشون دهنده ضریب نفوذ جنبش زنانه و از طرفی جنبش زنان رو با جنیشی که وسعت زیاد داره پیوند میده. فقط داخل پرانتز بگم من عرض کردم رهبران یک جنبش سیاسی نگفتم رهبران جنبش سبز که حالا بحث جانبی پیش بیاد آیا جنبش سبز رهبر داره یا نه و اگر داره کیه و....

-- آرش ، Mar 8, 2010

V

-- بدون نام ، Mar 9, 2010

زنان ما چه بی چاره شده اند که باید به یک چارقد گل من گلی اقتدا کنند

-- بدون نام

********************************
حداقل دیگه مثل "خاله زنکها" فقط غر نمی زنند و پیگیر حقوق و مطالبات واقعی در جامعه هستند.

-- با نام

-- در جواب نظر اول ، Mar 9, 2010

♀ = ♂

-- بدون نام ، Mar 9, 2010

Change your religion you will get rid of all these problems.

-- kiana ، Mar 9, 2010

دین رو عوض کنیم همه چیز درست میشه؟خیلی چیزها ممکن ِ که عوض بشه، ولی به نظر من همه مشکلات حل نمیشه... دین حاصل و ساخته دست بشر ِ، تا وقتی این بشر همون بشر ِ، اگر هم دین رو ازش بگیری چیز دیگه ای با همون کارکرد میسازه، شاید بشه گفت به جز کشور های اسکاندیناوی در مابقی کشور ها زنان کماکان از تبعیض رنج می برند، صد البته این کجا و آن کجا ... پس فقط دین مشکل نیست، که برچیده شدنشم به تنهایی دوا باشه...

-- نیما ، Mar 10, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)