تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

تصویب کلیات بودجه سال ۸۹ در مجلس

کلیات لایحه بودجه ۳۴۷ هزار میلیارد تومانی سال ۱۳۸۹ به تصویب نمایندگان مجلس رسید.

کلیات این لایحه امروز دوشنبه در صحن علنی مجلس پس از اظهارات موافقان و مخالفان به رای گذاشته شد که در نهایت، با ۱۵۱ رای موافق، ۶۲ رای مخالف و ۱۲ رای ممتنع به تصویب رسید.


۱۰ نماینده موافق و ۱۰ نماینده مخالف، به همراه مخبر کمیسیون تلفیق بودجه و معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی دولت، پیش از رای‌گیری در مورد کلیات این لایحه در مجلس سخنرانی کردند.

محمدمهدی مفتح، سخنگوی کمیسیون تلفیق، طی سخنانی گفت که اعضای این کمیسیون پس از برگزاری ۲۶ جلسه، رای به کاهش ۸.۵ درصدی بودجه سال ۸۹ داده‌‌اند.

کلیات این لایحه امروز دوشنبه در صحن علنی مجلس پس از اظهارات موافقان و مخالفان به رای گذاشته شد که با ۱۵۱ رای موافق، ۶۲ رای مخالف و ۱۲ رای ممتنع به تصویب رسید

به گزارش خبرگزاری فارس، نمایندگان موافق، در اظهارات خود «رشد اعتبارات فرهنگی، انضباط مالی، شفافیت درآمدهای نفتی، شفافیت رابطه دولت و شرکت ملی نفت، کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی و انعطاف‌پذیری» را از مهمترین شاخصه‌های بودجه سال ۸۹ دانستند.

نمایندگان مخالف نیز «تورم بالای اجرای لایحه پیشنهادی دولت، چشم‌اندازهای بروز رکود تورمی در اقتصاد، فقدان رویکرد اشتغال‌زایی و افزایش وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی» را از اشکالات بودجه سال آینده عنوان کردند.

احمد توکلی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس از جمله مخالفان این لایحه بود که در سخنان خود هشدار داد «بودجه پیشنهادی دولت، رشد منفی اقتصاد و تورم ۵۰ درصدی» در پی خواهد داشت.

احمد توکلی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس از جمله مخالفان این لایحه بود که در سخنان خود هشدار داد «بودجه پیشنهادی دولت، رشد منفی اقتصاد و تورم ۵۰ درصدی» در پی خواهد داشت

آقای توکلی افزود: «تورم ۵۰ درصدی ناشی از اجرای لایحه بودجه و طرح هدفمند کردن یارانه‌ها، بیکاری را به دنبال دارد و کمر تولیدکنندگان و مستضعفان را خواهد شکست.»

با تصویب کلیات بودجه، کار رسیدگی به جزئیات آن در فاصله دو هفته مانده به پایان سال ۱۳۸۸ در دستور کار نمایندگان مجلس قرار گرفته است.

لایحه بودجه سال ۱۳۸۹ با سه ماه تاخیر، بهمن ماه سال جاری از سوی محمود احمدی‌نژاد تقدیم مجلس شده بود.

آقای احمدی‌نژاد پیش از ارائه این لایحه، به نمایندگان توصیه کرده بود که وقت خود را صرف بررسی جزئیات آن نکنند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)